IkVader test de Volkswagen Golf Variant


golfvariant4_kleinJarenlang moest het hoofd van het gezin wachten op de stationwagon-versie van de Volkswagen Golf V, maar nu is-ie er dan eindelijk. Was het dat wachten allemaal waard? Heeft Volkswagen gelijk met het uitbrengen van Golf-met-achterkant?

Vijfde generatie
Even uitleggen dan maar… toen Volkswagen meer dan 3 jaar geleden de vijfde generatie van de Golf introduceerde, werd er geen nieuwe Variant gepresenteerd. Wel werd daarna de Golf Plus op de markt gezet, kwam er een nieuwe Passat (wel met Variant) en won de Touran vele harten (ook van vaders ja). Maar toch bereikte Volkswagen meer dan eens de vraag wanneer er nou toch eens een ‘Golf-met-echte-bagageruimte’ kwam. Uiteindelijk capituleerde Wolfsburg…

Jetta-basis
Ironisch is wel dat de Golf Variant eigenlijk geen Golf is. Hij is veel meer gebaseerd op de Jetta, de sedan van VW. Maar dat is geen schande, want het maakt van de Golf Variant een moderne auto. Om te zien alleen al, met alle chroomglorie bij de grille die VW tegenwoordig eigen is. Teneinde een optimaal ruime auto te scheppen heeft Volkswagen concessies moeten doen aan de belijning van de carrosserie. De lijnen zijn niet zo vloeiend als zou kunnen, maar het is een klein offer als je ziet wat dat oplevert aan bijvoorbeeld bagageruimte. De achterlichten ogen erg ‘on-VW’s’, alsof het merk ze ingekocht heeft bij een obscure Chinese automotive-boer.

golfvariant2_kleinDoorprikken
Natuurlijk was deze testauto van Pon weer een op-en-top aangeklede auto. Als we daar even doorheen doorprikken, zien we dat de standaarduitrusting van de kaalste Golf Variant ook echt kaal is. Minder ‘basis’ dan voorheen, maar VW verliest het hier van concurrenten. Maar de Sportline Business Edition die u hier op de foto ziet, heeft vele accessoires die goed bevallen. Een ervan is het elektrisch bedienbaar panorama schuifdak. Oké, het kost 1500 euro, maar dat geld is goed besteed. Veel licht in de auto, en ‘natural airco’ als het kan. Bij de kids is het schuifdak een hit. Opvallend is hoeveel bergruimte de Golf voorin heeft. De ruimte is overal goed benut. De passagiersairbag is, zoals het hoort in een gezinsauto, uitschakelbaar. In de middenconsole zit een dubbele bekerhouder en …. een VW-flesopener. Achterin is iets minder bergruimte, en zeker geen slimmigheidjes voor de kids. Wel is gedacht aan bekerhouders en een 12 V in de middenconsole. De kinderen hebben eigen ventilatie-units. De achterbank is net ruim genoeg voor drie kinderzitjes. De hoofdruimte voor volwassenen is achterin beperkt.

golfvariant3_kleinSterke kant
De echt sterke kant van de Variant is de achterkant. Een wijde toegang tot de bagageruimte is een goed begin, samen met het ontbreken van een tildrempel. De bagageruimte is met 520 liter echt groot voor deze klasse. Zes sjorogen en 12V zijn aanwezig, evenals extra bergruimte onder de laadvloer. Wie de achterbank in twee delen neerklapt, merkt dat dat niet zo makkelijk gaat als bij een MPV. Hoofdsteunen eraf, zitting omhoog, leuning neer, ’t is nogal een gedoe. Maar ja, je houdt er wel 1550 liter aan bagageruimte aan over, da’s dan wel weer oké. De achterklep doet trouwens wat lichtjes aan, dat verwacht je niet bij een merk als Volkswagen, dat bekend staat om de degelijke bons als je bewegende carrosseriedelen sluit.

Lucht
Onze test-Golf was uitgerust met een uiterst fijne 2.0 TDI diesel van 140 pk. Wel nagelt de diesel wat bij de koude start en in de eerste versnelling, maar daar valt mee te leven. Op de snelweg is hij stil, maar dat is niet zo gek met 2250 toeren in de zesde versnelling. Diesels maken kan VW nog steeds als de beste. Het Diesel Roet Filter (DRF) is prettig voor je eigen idee dat je iets aan het milieu doet (en de lucht die je kinderen over twintig jaar moeten inademen). Het verbruik is met 1 op 14 aardig, maar ook niet meer dan dat. Misschien is de 1,9 TDI een wat economischer keuze als aandrijfbron. Het rijgedrag van deze Golf Variant was lekker sportief, maar hij had dan ook een sportonderstel.

Verkopen!
Concluderend geven we Volkswagen vooralsnog het gelijk van de achterkant. De auto is een typische Volkswagen, hij blinkt nergens in uit maar scoort overall een dikke voldoende. Ook als gezinsauto. Het wordt interessant om te zien hoeveel Golfs Variant Volkswagen aan de man kan brengen. Want met een drie jaar verlate introductie heb je nog heel wat verloren gegane kopers terug te winnen. Als dat lukt, mag de champagne uit de kast. En anders kijkt VW aan tegen de achterkant van het gelijk…

IkVader Checklist

golfvariant5_kleinIsofix ja (2)

Raamblokkering ja

Uitschakelbare airbag voorin ja

Opbergplekken voorin 6

Opbergplekken achterin 4

Aantal gordels achterin 3

Aantal airbags totaal 10

Leeslampjes achterin 2

Bekerhouders achterin 2

12 volt achterin ja

 

Vorige Sextop: speciale laptop voor vaders die sexsites bezoeken
Volgende Doe mee aan het IkVader-onderzoek!

Ook interessant

Druk, druk, druk… Volgens Sieneke Groothuis, onderwijskundige aan de universiteit van Groningen, zijn ook onze kleuters gevangen door de ratrace van het moderne leven. ‘Kleuters moeten teveel presteren,’ betoogt zij. Een schreeuw om aandacht of is er meer aan de hand?

Share

Wil geboorte niet missen De tijd dat vaders tijdens de bevalling van hun vrouw ijsbeerden op de gang is voorgoed voorbij. 96 procent van de vaders is aanwezig bij de bevalling, 3 procent maakt de geboorte ‘gedeeltelijk’mee, slechts 1 procent was er niet bij aanwezig. En ook in de dagen na de geboorte zijn vaders niet weg te slaan bij het kraambed. Na de twee dagen kraamverlof waar ze recht op hebben, neemt liefst 85 procent van de vaders extra vrije dagen op. Uitbreiding van het kraamverlof, waarvoor GroenLinks een wetsontwerp heeft ingediend, is dus geen overbodige luxe. Een vijfde van de jonge vaders (21 procent) maakt gebruik van ouderschapsverlof.

Kroeg, slaap en sex Vader worden betekent voor de meeste mannen een forse omwenteling in hun leven. Op de vraag aan welke activiteiten zij minder toe komen dan voorheen, zegt 49 procent uitgaan, 38 procent spreekt minder met vrienden af, 32 procent komt slaap tekort en 29 procent heeft een minder actief sexleven. Studie, winkelen, tijd besteden met familie en het huishouden hebben het minst te lijden onder het vaderschap. Pappa-dag in opkomst De opkomst van de ‘pappa-dag’ wordt bevestigd door het ‘Vaders Vandaag’-onderzoek. Ruim een kwart van de vaders (29 procent) stelt na de geboorte mínder uren te werken dan voorheen. 64 procent werkt evenveel, 6 procent schroeft een tandje bij en gaat harder werken. De meeste jonge vaders (78 procent) werken tussen de 32 en 40 uur per week. 12 procent werkt méér dan 40 uur, 11 procent minder. Conform het bekende ‘anderhalf kostwinnersmodel’ blijven de mannen het grootste deel van het inkomen verdienen. Van hun partners gaat liefst 60 procent minder werken, aldus de vaders, terwijl tien procent helemaal stopt met betaalde arbeid. Afspraken over verdeling zorg Maar dat wil niet zeggen dat de mannen de zorg voor het kind geheel aan hun vrouw overlaten. Driekwart van de mannen (72 procent) zegt zelfs afspraken te maken met hun vrouw over verdeling van de zorgtaken. Desondanks blijft zij het leeuwendeel van de opvoeding doen: 65 procent van de mannen erkent dat hun vrouw meer tijd besteedt aan de kinderen, 30 procent zegt dat zij ‘evenveel tijd’ aan de zorg besteden als hun partner en 5 procent van de mannen neemt het grootste gedeelte van de zorg op zich. Gewaardeerd door vrouw De Nederlandse vader beschikt over een behoorlijke dosis zelfvertrouwen. Want, hoewel ze veel minder tijd aan de kinderen besteden dan hun vrouw, zegt driekwart van de vaders (74 procent) toch evenveel invloed te hebben op de opvoeding van kind(eren) als hun partner. En de mannen voelen zich in hun vaderrol ook gewaardeerd door hun vrouw: liefst 92 procent van de Nederlandse vaders is het ‘(zeer) eens’ met de stelling ‘Mijn partner waardeert mijn betrokkenheid bij de opvoeding.’ Vaders zitten doorgaans op een lijn met hun partners: slechts een op de tien vaders (11 procent) geeft aan ‘regelmatig onenigheid te hebben over de opvoeding’. Activiteiten Mannen blijken ook buitengewoon actief in hun vaderrol. Op de vraag welke activiteiten zij ‘regelmatig’ tot ‘vaak’ met hun kinderen ondernemen, scoren de volgende activiteiten het hoogst: ‘luiers verschonen’ (89 procent), ‘spelen in huis of in de tuin’ (89 procent) en ‘naar bed brengen’ (88 procent). Daarnaast zijn vaders druk in de weer met ‘in bad of in de douche doen’ (82 procent), ‘aankleden’ (80 procent), een ‘goed gesprek voeren’ (78 procent), ‘buitenshuis spelen’ (72 procent) en voorlezen (69 procent). Activiteiten die minder vaak worden ondernomen zijn ‘naar het consultatiebureau gaan’ (49 procent), ‘naar de dokter gaan’ (46 procent) en het ‘meeorganiseren van school- of sportclubactiviteiten’ (23 procent). Typische vrouwenklus De moderne vader heeft er absoluut geen moeite mee om verzorgtaken uit te voeren die vroeger wellicht als vrouwelijk werden getypeerd. Je baby in het openbaar een fles geven? Geen probleem! Maar liefst 90 procent van de vaders is het pertinent oneens met de stelling dat dit een typische vrouwenklus zou zijn. Achter een kindewagen lopen niet mannelijk? In totaal 92 procent van de vaders vindt dit onzin. Wel opvallend is dat ruim een kwart van de vaders (28 procent) van mening is dat vrouwen van nature beter om kunnen gaan met kinderen dan mannen. De helft van de vaders (52 procent) is het hier mee oneens. Vaderschap maakt gelukkig Al met al maakt vaderschap mannen gelukkig. Vier vijfde van alle vaders (83 procent) zegt door het vaderschap een gelukkiger mens geworden te zijn. Een tiende (12 procent) geeft aan net zo gelukkig te zijn als voordat zij kinderen kregen. IkVader Lounge op negen-maanden-beurs ‘Uit dit onderzoek blijkt dat Nederland trots mag zijn op zijn vaders,’ zegt Henk Hanssen, hoofdredacteur van IkVader.nl. ‘Vandaar dat wij op de negen-maanden-beurs een speciale Lounge voor de aanstaande vaders hebben ingericht. Denk Chesterfield, denk Sinatra, denk een goed gesprek met een ervaren vader. Die beurs is vrijwel exclusief gericht op moeders, vaders komen mee als tassendragers. Maar in onze Lounge worden ze – kosteloos – verwend met een VipVader-arrangement. Ontvangst door een charmante gastvrouw, een kop koffie én een manicure: want om straks die baby aan te pakken moeten ze natuurlijk zachte handen met korte nagels hebben…’ Kenniswijk Het onderzoek ‘Vaders Vandaag’ werd mede gefinancierd door Kenniswijk, een regeling van het ministerie van Economische Zaken gericht op het stimuleren van innovatieve diensten met een hoge maatschappelijke relevantie. Dankzij een bijdrage van Kenniswijk heeft IkVader in het afgelopen jaar zijn website kunnen vernieuwen en uitbreiden.

Share

Stel. Je bent een player van een jaar of 24. Je gaat op een avond stappen, ontmoet een spannende dame van mid-twintig & belandt nog diezelfde nacht in bed. ‘Nee, ik slik de pil niet,’ zegt ze. ‘Maar schat, je hoeft je geen zorgen te maken,’ voegt ze er aan toe. Wat dat precies betekent, weet je niet en je vraagt ook niet naar. Ze zal wel een spiraaltje hebben, denk je, een of andere rekenmethode of in elk geval een goede reden om tegen jou te zeggen dat jij je geen zorgen hoeft te maken.

Share

Goed plan, van D66. Nu hebben ongetrouwde vaders die hun kind niet hebben erkend na een scheiding evenveel te vertellen als een zwarte onder het voormalige apartheidsregime van Zuid-Afrika. Tweede Kamerlid Vera Bergkamp wil dat het makkelijker wordt voor ongetrouwde vaders om gezag en erkenning over hun kinderen te krijgen.

Share

Er gaan steeds meer stemmen op om vader & moederdag te vervangen door één ouderdag. Een slecht plan, want in de praktijk komt dit neer op een castratie van vaderdag.

Share

Er komen rare berichten uit Engeland de laatste weken. Was er eerst die oproep van een oude gynaecoloog die vaders de toegang tot de verloskamer wil ontzeggen, nu roept iemand dat vaders geheel uit de opvoeding kunnen verdwijnen. Die iemand is Stephen Scott, gerenommeerd onderzoeksdirecteur van een opvoedinstituut, die meldt dat uit zijn studies blijkt …

Share