IkVader test de Volkswagen Golf Variant


golfvariant4_kleinJarenlang moest het hoofd van het gezin wachten op de stationwagon-versie van de Volkswagen Golf V, maar nu is-ie er dan eindelijk. Was het dat wachten allemaal waard? Heeft Volkswagen gelijk met het uitbrengen van Golf-met-achterkant?

Vijfde generatie
Even uitleggen dan maar… toen Volkswagen meer dan 3 jaar geleden de vijfde generatie van de Golf introduceerde, werd er geen nieuwe Variant gepresenteerd. Wel werd daarna de Golf Plus op de markt gezet, kwam er een nieuwe Passat (wel met Variant) en won de Touran vele harten (ook van vaders ja). Maar toch bereikte Volkswagen meer dan eens de vraag wanneer er nou toch eens een ‘Golf-met-echte-bagageruimte’ kwam. Uiteindelijk capituleerde Wolfsburg…

Jetta-basis
Ironisch is wel dat de Golf Variant eigenlijk geen Golf is. Hij is veel meer gebaseerd op de Jetta, de sedan van VW. Maar dat is geen schande, want het maakt van de Golf Variant een moderne auto. Om te zien alleen al, met alle chroomglorie bij de grille die VW tegenwoordig eigen is. Teneinde een optimaal ruime auto te scheppen heeft Volkswagen concessies moeten doen aan de belijning van de carrosserie. De lijnen zijn niet zo vloeiend als zou kunnen, maar het is een klein offer als je ziet wat dat oplevert aan bijvoorbeeld bagageruimte. De achterlichten ogen erg ‘on-VW’s’, alsof het merk ze ingekocht heeft bij een obscure Chinese automotive-boer.

golfvariant2_kleinDoorprikken
Natuurlijk was deze testauto van Pon weer een op-en-top aangeklede auto. Als we daar even doorheen doorprikken, zien we dat de standaarduitrusting van de kaalste Golf Variant ook echt kaal is. Minder ‘basis’ dan voorheen, maar VW verliest het hier van concurrenten. Maar de Sportline Business Edition die u hier op de foto ziet, heeft vele accessoires die goed bevallen. Een ervan is het elektrisch bedienbaar panorama schuifdak. Oké, het kost 1500 euro, maar dat geld is goed besteed. Veel licht in de auto, en ‘natural airco’ als het kan. Bij de kids is het schuifdak een hit. Opvallend is hoeveel bergruimte de Golf voorin heeft. De ruimte is overal goed benut. De passagiersairbag is, zoals het hoort in een gezinsauto, uitschakelbaar. In de middenconsole zit een dubbele bekerhouder en …. een VW-flesopener. Achterin is iets minder bergruimte, en zeker geen slimmigheidjes voor de kids. Wel is gedacht aan bekerhouders en een 12 V in de middenconsole. De kinderen hebben eigen ventilatie-units. De achterbank is net ruim genoeg voor drie kinderzitjes. De hoofdruimte voor volwassenen is achterin beperkt.

golfvariant3_kleinSterke kant
De echt sterke kant van de Variant is de achterkant. Een wijde toegang tot de bagageruimte is een goed begin, samen met het ontbreken van een tildrempel. De bagageruimte is met 520 liter echt groot voor deze klasse. Zes sjorogen en 12V zijn aanwezig, evenals extra bergruimte onder de laadvloer. Wie de achterbank in twee delen neerklapt, merkt dat dat niet zo makkelijk gaat als bij een MPV. Hoofdsteunen eraf, zitting omhoog, leuning neer, ’t is nogal een gedoe. Maar ja, je houdt er wel 1550 liter aan bagageruimte aan over, da’s dan wel weer oké. De achterklep doet trouwens wat lichtjes aan, dat verwacht je niet bij een merk als Volkswagen, dat bekend staat om de degelijke bons als je bewegende carrosseriedelen sluit.

Lucht
Onze test-Golf was uitgerust met een uiterst fijne 2.0 TDI diesel van 140 pk. Wel nagelt de diesel wat bij de koude start en in de eerste versnelling, maar daar valt mee te leven. Op de snelweg is hij stil, maar dat is niet zo gek met 2250 toeren in de zesde versnelling. Diesels maken kan VW nog steeds als de beste. Het Diesel Roet Filter (DRF) is prettig voor je eigen idee dat je iets aan het milieu doet (en de lucht die je kinderen over twintig jaar moeten inademen). Het verbruik is met 1 op 14 aardig, maar ook niet meer dan dat. Misschien is de 1,9 TDI een wat economischer keuze als aandrijfbron. Het rijgedrag van deze Golf Variant was lekker sportief, maar hij had dan ook een sportonderstel.

Verkopen!
Concluderend geven we Volkswagen vooralsnog het gelijk van de achterkant. De auto is een typische Volkswagen, hij blinkt nergens in uit maar scoort overall een dikke voldoende. Ook als gezinsauto. Het wordt interessant om te zien hoeveel Golfs Variant Volkswagen aan de man kan brengen. Want met een drie jaar verlate introductie heb je nog heel wat verloren gegane kopers terug te winnen. Als dat lukt, mag de champagne uit de kast. En anders kijkt VW aan tegen de achterkant van het gelijk…

IkVader Checklist

golfvariant5_kleinIsofix ja (2)

Raamblokkering ja

Uitschakelbare airbag voorin ja

Opbergplekken voorin 6

Opbergplekken achterin 4

Aantal gordels achterin 3

Aantal airbags totaal 10

Leeslampjes achterin 2

Bekerhouders achterin 2

12 volt achterin ja

 

Vorige Sextop: speciale laptop voor vaders die sexsites bezoeken
Volgende Doe mee aan het IkVader-onderzoek!

Ook interessant

"Leraren zijn geen kinderoppassers," schreef minister van Onderwijs Maria van der Hoeven nog geen week geleden schampertjes op haar weblog. Nee, het Tweede Kamerbreed omarmde voorstel van VVD-leider Van Aartsen om basisscholen te verplichten kinderopvang te bieden tussen half acht ‘s ochtends en half zeven ‘s avonds, zou er voorlopig niet van komen. Ook PM Balkenende reageerde zuinig. Maar zie, gisteren kwam uit het kabinet het nieuws dat het voorstel in beleid wordt omgezet. Een revolutie!

Share

Op deze beroemde foto van Edwin Smulders poseert Wouter Bos als vader – met een lege kinderwagen omdat hij zijn kinderen uit de media wilde houden. Nog even en Bos kan volwaardig vader spelen. Ja, jongens, hang de vlag maar uit! Camiel Eurlings en Wouter Bos hebben de afgelopen dagen voor een trendbreuk gezorgd waar …

Share

We zijn mannen, andere mannen. Wij, mannen van tussen de 25 en de 45, vrienden, zonen, vaders, collega’s, echtgenoten, vrijgezellen, rokkenjagers, carrièrejagers, ondernemers, zijn ‘multividuen’ geworden, kameleons met meerdere levensstijlen. Zorgzaam en toch hard. Begripvol en toch egocentrisch. Henk Hanssen schetst de evolutie van de Nederlandse man. 

Share

Op naar de C1000!
Soms heb je geluk. Zoals wanneer iemand je de sleutels van de nieuwe Fiat 500 in de handen drukt voor een paar daagjes rijden in de Auto van het Jaar 2008. Een gezinsautotest is wat overdreven voor dit boodschappenautootje. Dus reden we er maar mee naar de supermarkt…

Share

jongen op kinderopvang‘Gras groeit slechter op arme grond!’ ‘Kippen agressiever in vol hok!’ Zomaar twee koppen die ook boven dit artikel hadden kunnen staan. Het is fijn dat kinderopvang in Nederland tegenwoordig onderwerp is van wetenschappelijk onderzoek, maar waarom moet dat leiden tot een poging de wedstrijd Open Deur Intrappen te winnen?

Share

Gelukkig zijn er bij de PvdA een paar Kamerleden die hun eigen minister scherp houden. Woensdag voerde minister Plasterk overleg met een Tweede Kamer-commissie over zijn emancipatienota. Dat zijn beleidsvisie zich vrijwel exclusief op vrouwen richt en mannen in hun rol als vader vrijwel negeert, kwam de PvdA-bewindsman op fikse kritiek te staan. Van zijn partijgenote, PvdA-vice-fractievoorzitter Mariëtte Hamer, kreeg hij zelfs een heus Plan voor de Man aangeboden waarin tien concrete maatregelen worden voorgesteld om mannen in staat te stellen meer tijd te besteden aan het vaderschap.

Share