IkVader-test: is de nieuwe Volvo V70 de ideale gezinsauto?

volvov70-1_grootVolvo heeft de naam auto’s te maken die superveilig èn echte familiebakken zijn. De nieuwe V70 voldoet zeker aan dat imago, maar doet daar nog een schepje bovenop: hij ontpopt zich in onze Gezinsautotest tot een echte pater familias. Of, beter nog, een pater ‘familiejas’.

volvo v70 interieurGeboortekaartje
Al direct op het geboortekaartje van de nieuwe V70 meldde Volvo dat de auto veiliger was voor kinderen. Het wil wat zeggen dat een automerk juist dàt noemt… Aan de buitenkant van de V70 is van die kindvriendelijkheid nog niks te zien. De V70 is lang (483 cm) en is in zijn totaal gegroeid, met een wat boller ogende carrosserie. De achterzijde is het meest veranderd. De achterlichten werden in eerste instantie verfoeid door Volvo-fanaten, maar volgen de Volvo-lijn die werd ingezet met de C30. Wij konden de achterzijde niet lelijk vinden. Vies werd-ie trouwens wel vlug. Regenwater drupte van de achterspoiler op de achterklep en -bumper.

volvoV70-5_kleinZwevende middenconsole
Het interieur van onze test-V70 wordt gekenmerkt door strakke lijnen in het dashboard en de middenconsole, die modern doorzweeft tussen de stoelen. Aan de ruimte eronder heb je echter niet zoveel: je kan er in ieder geval tijdens het rijden niets onder vandaan frommelen. Op het dashboard: veel knopjes, maar onoverzichtelijk is het niet. Bediening voor onder meer audio, telefoon en cruisecontrol zitten op het stuur. Boven op het dashboard steekt het scherm voor de navigatie een beetje uit. Als je de navi inschakelt, zoeft het majestueus omhoog. De bediening met afstandsbediening is wat onhandig, het kaartmateriaal niet zo mooi als bij andere systemen. Wel mooi: het DynAudio systeem met 6 cd-wisselaar en een aansluiting voor iPod en USB-apparaten. Het achterwerk vlijden wij neer op de met gedistingeerd rood leer beklede stoelen. Topstoelen overigens, complimenten van de bijrijdster. Wel jammer dat op de passagiersplek de airbag niet uitkan. Opvallend bij de buitenspiegels: lampjes die oplichten als er een auto langskomt. Blijkt het BLIS-systeem te zijn: Blind Spot Information System. Als de lampjes je irriteren kunnen ze ook uit. De optielijst van de V70 staat vol met dergelijke veiligheidsvoorzieningen. We kunnen daarover nog wel uren doorkleppen maar hoor, er komt rumoer van de achterbank…

Naar buiten kijken
volvoV70-4_klein“Papa, ik kan heel goed naar buiten kijken!” Luuk (5) is volledig in zijn sas met de geïntegreerde kinderzitjes in de achterbank. Het blijkt de hit van de testweek, met vreemde bijverschijnselen. Kinderen willen plotseling graag naar school vervoerd worden… Tussen de zitjes (vanaf drie jaar en in twee hoogtes instelbaar) is ook nog plek voor een derde los zitje. Volvo heeft trouwens nagedacht: bij gebruik van de geïntegreerde kinderzitjes wordt de werking van gordels aan de kinderen aangepast. De achterbank is ook voor volwassenen ruim genoeg, hoogstens is het wat krap met de voeten bij de voorstoelen.

volvoV70-3_klein1600 liter
De achterbank is in drie (!) delen neerklapbaar, waarbij de hoofdsteunen vanzelf wegklappen. Met de bank neer is de bagageruimte ineens 1600 liter groot. Met de bank weer omhoog resteert er nog altijd 575 liter. De Volvo heeft een multifunctionele bagageruimte, met vakjes, een bagagenet en een schot dat rechtop kan worden gezet. Het mooiste van alles is echter de achterklep, die elektrisch opent en sluit. Stel je even voor: je komt het kinderdagverblijf uit, handen en armen vol kind en rommel, één druk op de afstandsbediening en zoeefff…. daar gaat de achterklep open. Fantastisch! Met een knop op de achterklep zelf sluit-ie ook weer automatisch. De automatische achterklep bewijst nogmaals dat de V70 is ontworpen met het gezin als doelgroep. Standaard op onze dure Summum-versie, anders voor 500 euro op de optielijst.

Instelbaar onderstel
De V70 gedraagt zich onderweg heel stabiel, dankzij een verfijnd onderstel. De rij-eigenschappen zijn vanachter het stuur in te stellen op ‘Comfort’, ‘Sport’ of ‘Advanced’. Parkeren gaat prima met parkeersensoren voor en achter, die wel èrg scherp staan afgesteld. De D5 diesel levert een niet misselijke 185 pk, en is een uitstekende aandrijfbron voor een gezinsmobiel als deze. De zesversnellings semi-automaat is goed, al jaagt hij bij lage snelheden de toeren nog wel eens onnodig hoog op. Ondanks dat scoort de V70 D5 een dieselverbruik van 1 op 12,5, best goed voor een auto van dit formaat en gewicht. Conclusie na ruim 700 km toeren: een beer van een gezinsauto, die alle gezinsleden meer dan tevreden stemt. Een veilige, kindvriendelijke auto. Een echte pater ‘familiejas’; hij zit werkelijk als gegoten.

IkVader checklist
Isofix                                                                    ja (2)
Raamblokkering                                               ja
Uitschakelbare airbag voorin                         nee
Opbergplekken voorin                                     6
Opbergplekken achterin                                  6
Aantal gordels achterin                                    3
Aantal airbags totaal                                         6
Leeslampjes achterin                                      2
Bekerhouders achterin                                    2
12 volt achterin                                                  ja