Sneak preview: nieuwe gezinsauto's op de AutoRAI


autorai.fordmondeo-200x150Ruim voordat de AutoRAI op donderdag 29 maart de deuren voor het publiek opent, mocht onze autoredacteur Arjan Velthoven al rondneuzen op ‘s lands grootste autotentoonstelling. En jawel, er zijn flink wat nieuwe gezinsauto’s te zien. We zetten het belangrijkste nieuws vast op een rijtje, zodat je niet de hele RAI hoeft af te sloffen. Alles over de nieuwe BMW X5, de kleine Citroën C4 Picasso, de nieuwe Golf Variant en de nieuwe Ford Mondeo!

autorai.bmw_-178x1341Nieuwe looks voor X5
In de Europahal (hal 1) van het RAI-complex treffen we de BMW-stand (rechts) aan, met als grote trekker de nieuwe X5. De ‘oer-SUV’ heeft een wat ruigere look gekregen, is ook wat langer geworden. Ruimte is zowel voor- als achterin in ruime mate aanwezig. De hoge instap is natuurlijk wat lastig voor kleine kinderen. De bagageruimte lijkt niet al te groot.

autorai.citroen1-280x205

Picasso’s kleine broertje
Bij Citroën (links) staat de onlangs geïntroduceerde C4 Picasso vijfzitter, het kleinere broertje van de zevenzitter die IkVader onlangs testte. De ingekorte Picasso is nog steeds ruim. Op de achterbank zitten nog steeds drie aparte stoelen, wat de bevestiging van kinderstoeltjes ten goede komt. De beenruimte is in orde. Aan de achterzijde van de auto is gewoon wat carrosserie verwijderd voor de vijfzitter, maar de bagageruimte ziet er nog alleszins respectabel en goed bruikbaar uit voor een gezin. Ook bij Citroën: de eerste SUV van het merk met de chevron, de C-Crosser, ook leverbaar als Peugeot en Mitsubishi.

autorai.opelzafiracng-164x123

Opel op aardgas
Opel heeft naast de Antara (binnenkort in de IkVader Gezinsautotest) een Zafira CNG staan. CNG staat voor Compressed Natural Gas en dat is… aardgas. Het aardgas is opgeborgen in grote tanks onder het chassis (rechts). Grootste voordelen van het rijden op aardgas: het is beter voor het milieu (zeggen de deskundigen) en het is uitermate goedkoop. Voor hooguit twintig euro zitten de gastanks vol.

Stand 01.002

 

autorai.peugeot207sw-200x1501Outdoor Peugeot
In de Zuid- en Westhal (hal 2 & 3) treffen we Peugeot aan met een outdoorversie van de 207 SW (links). Jammer dat het originele model nog niet te zien is, want dat staat naar verluidt deze zomer al bij de dealer. De outdoorversie is zo opgeleukt dat het origineel bijna niet te herkennen is. Even in de auto kijken kan ook niet, want de Outdoor is vastgepind op een display. Ook bij Peugeot de eerste SUV van het merk, de 4007, dezelfde auto als ook bij Citroën en Mitsubishi te zien is.

Nieuwe Kia
autorai.kia_-191x142 Al eerder berichtten we op IkVader.nl over de nieuwe Kia Cee’d Sporty Wagon (rechts. De auto staat prominent op de stand van Kia, maar ook hier kunnen we niet even binnen kijken. Dus moeten we het doen met de foto en de info die we al hadden. Vooral de bagageruimte van deze auto schijnt magnifiek groot te zijn.

autorai.hyundai-200x150Nieuwe i30 present
Hyundai blies voorafgaand aan de AutoRAI hoog van de toren met de i30, een vijfdeurs hatchback. De belijning van de carrosserie doet ergens denken aan de Alfa Romeo 147. Voorin zit de i30 prima, achterin lijkt de achterbank wel wat smalletjes. Passen daar wel drie kinderzitjes naast elkaar op? Ook de hoofdruimte achterin is beperkt en de auto blinkt ook niet uit door een ruime bagageruimte. Misschien is de i30 meer iets voor als de kinderen wat groter zijn en de kinderwagen en opklapbedje thuis kunnen blijven.

autorai.renaultgrandclio-200x150Concept-Renault
In de Amstelhal (hal 7) vinden we bij Renault niet echt veel nieuws op het gebied van gezinsauto’s, maar wel een interessante conceptauto: de Clio Grand Tour Concept. Juist, een stationwagonversie van de ‘kleine’ Clio, waarmee Renault wil concurreren met de 207 SW van Peugeot. De auto ziet er nog wat showachtig uit, maar mensen van Renault verzekeren dat er enkel ‘nog twee deuren’ bij moeten en dat de auto dan in productie kan. Dat moet volgend jaar gebeuren. Als wij Renault waren verlengden we de daklijn wat en maakten de bagageruimte wat groter.

Nieuwe Nissan-SUV
Bij de vrienden van Renault, Nissan, staat het tegenwoordig vol met SUV’s. De Qashqai is net nieuw, de X-trail is vernieuwd. Bij die laatste valt de krappe instap naar de achterbank op, en de slimme indeling met vakken in de bagageruimte.

autorai.fordmondeo-200x150Nieuwe Ford Mondeo
Aan de overkant van de Nissan-stand staat Ford, met een van de mooiste nieuwe gezinsauto’s: de nieuwe Ford Mondeo. Hij staat er in sedan- en vijfdeursuitvoering, maar onze interesse gaat vooral uit naar de stationwagon, vanwege de bagageruimte. Die oogt zeer ruim en heeft volgens Ford een volume van 528 liter. Het uiterlijk van de auto van de auto is zeer geslaagd, vooral de grille aan de voorzijde valt op. De zitruimte achterin is voldoende, de interieurstyling is gelijk aan die van de S-Max en Galaxy.

CR-V en hybride Civic

autorai.honda_-200x150Na een stukje lopen komen we aan in de Parkhal (hal 8 ). Daar staat onder meer het hele Volkswagen-concern bij elkaar. Maar ook Honda staat er, met de nieuwe CR-V (alweer een SUV). De zit achter het stuur bij de CR-V is dik in orde, de ruimte in het interieur valt positief op. Achterin hebben de kinderen de beschikking over een in delen verschuifbare achterbank. . De bagageruimte is ruim en heeft een extra aflegplaat. De lage tildrempel is positief. Ook op de stand van Honda: de hybrideversie van de Civic.

Stand 08.004

autorai.skoda_-200x150

Klein maar fijn bij Skoda
Dan naar de VW-merken. Skoda heeft letterlijk een klein nieuwtje met de nieuwe Fabia. Niet echt een gezinsauto voor iemand met jonge kinderen natuurlijk, maar de vijfdeurs hatchback is zowel voor- als achterin verrassend ruim. Van de bagageruimte moet je natuurlijk geen wonderen verwachten bij deze auto, maar volgens Skoda kan een kinderwagen altijd mee. De Fabia is trouwens ook leverbaar met een hip wit of lichtgrijs gespoten dak, helemaal  in de Mini Cooper-stijl. De Fabia Combi blijft nog even voortbestaan in het oude model, maar wordt ook op termijn vervangen.

Stand 08.008

Stopcontact in de Golf Variant
autorai.volkswagen-200x150Bij Volkswagen trekt één auto meteen de aandacht: de nieuwe Golf Variant. Gemaakt op verzoek van klanten die meer bagageruimte wilden, en daar heeft VW gehoor aan gegeven. De bagageruimte is zeer ruim en goed toegankelijk. Voorin is de auto typisch een VW, standaard maar goed, achterin hebben ook volwassenen veel beenruimte. Ietwat verbazend is het te zien dat er voor de kinderen een 220V-aansluiting aangebracht is. Die nemen straks dus hun complete PlayStation 3 mee in de auto. De Golf Variant is aan de buitenzijde veel beter gelukt dan de wat plompe Passat Variant. De auto is zelfs mooi te noemen. Ook even het bekijken waard op de stand van Volkswagen: de Touran in Cross-uitvoering.

Stand 08.009

autorai.volvo2_-200x150autorai.volvo1_-200x150Hippe nieuwe Volvo’s
In de Randstad- en Deltahal (hal 9 & 10) moeten we even kijken bij Volvo, want daar staat de nieuwe V70 (links)op de stand, toch de droom van menig vader. Wie achter het stuur gaat zitten zal merken dat de binnenruimte voorin wat krap is. Achterin zit je een stuk beter. De vlakke achterbank doet vermoeden dat er meer dan twee kinderzitjes op passen. De bagageruimte doet niet heel erg groot aan, maar schijn kan bedriegen: er zit toch echt 540 liter in. Waar je ook echt even langs moet lopen bij Volvo is de XC60 (rechts). Een SUV die nog geen werkelijkheid is, maar een uiterlijk heeft wat nogal ‘on-Volvo’s’ is: ronde vormen en een gedurfde stijl. Naar verluidt is de auto begin 2009 verkrijgbaar bij de dealer.

Stand 09.004

 

autorai.mercedes1-200x150autorai.mercedes2-200x150Nieuwe C-klasse
Hal 10 is gevuld met producten van DaimlerChrysler. Bij Mercedes-Benz debuteert de nieuwe C-klasse (links). Die ziet er aan de buitenkant wat gedrongen uit, en hier bedriegt de schijn niet. Achterin is de zit wel oké, er is zelfs een vlakke achterbank, maar volwassenen zitten al snel met het hoofd tegen het dak. Voorin is de C-klasse wel ruim. De bagageruimte bij een sedan blijkt natuurlijk behelpen. Wel mooi bij de C-klasse: een transpondersysteem herkent automatisch wanneer een kinderzitje is geplaatst en schakelt de airbag voor de passagier voorin uit wanneer dit het geval is. Wie eenmaal bij Mercedes-Benz is, moet even kijken bij de vernieuwde R-klasse (rechts). Niet te betalen voor ordinaire stervelingen, maar de enige echte Mercedes personenauto waar gezinnen met veel kinderen wat aan hebben.
Stand 10.005
autorai.dodge1_-200x150autorai.dodge1_-200x150Dodge in de aanval
Interessant bij Dodge zijn twee nieuwe modellen, die het gamma naast de Caliber opleuken. De Avenger is een sedan op 17 inch wielen met een groot lijkende bagageruimte. De instap is hoog, de beenruimte achterin groot. Het material voor het dashboard is trouwens net als bij de Caliber van hard plastic. Dat is ook het geval bij de Nitro, een auto die je meer bij Jeep zou verwachten. De Nitro oogt wel heel erg stoer.
Stand 10.001
autorai.chrysler-200x150Grote sedan
Bij Chrysler natuurlijk de onvermijdelijke en zeer ruime Voyager op de stand, maar ook de nieuwe Sebring, die zelfs als diesel leverbaar is  (links). Een grote sedan met veel binnenruimte. Een blik in de bagageruimte leert dat ook daar wel veel in kan.
Stand 10.002
Imposante Amerikaan
autorai.cadillac-200x150Als laatste in de lange rij van hallen komen we binnen in de Hollandhal (hal 11). Eerst even langs Cadillac, waar de grote CTS (rechts) debuteert. Een hele grote auto, als je hem van zo dichtbij ziet. Jammer genoeg is hij niet van dichtbij te bekijken. De stationwagon-versie van de kleinere BLS is jammer genoeg nog niet te zien op de RAI. De Escalade is geliefd bij rappers uit de US of A, en bij Cadillac mag papa even zich even zo’n stoere jongen wanen door in de auto plaats te nemen.
Stand 11.010
autorai.fiat_-200x150Bravo voor Fiat
Op de stand van Fiat  stonden naast vele mooie promotiedames ook nog nieuwe auto’s. De Bravo (links) bijvoorbeeld, die enorm verbeterd is ten opzichte van het vorige model onder die naam. Qua uiterlijk heeft de auto wel wat weg van bloedbroeder Alfa, het ziet er allemaal luxe uit. Voorin is die lijn doorgetrokken, het ziet er allemaal chique uit. Op de achterbank is het niet zo heel ruim, maar voldoende voor kinderen. De bagageruimte heeft een forse tildrempel. Het volume van de bagageruimte bedraagt 400 liter, maar oogt niet zo groot. Kijk bij Fiat ook even naar de nieuwe Doblò Malibu.
Stand 11.013
‘Ideale gezinsauto’
autorai.mitsubishi-200x150Als laatste wandelen we even naar de stand van Mitsubishi, want volgens de nieuwste reclamespotjes van het Japanse merk staat daar de ‘ideale gezinsauto’: de nieuwe Outlander (rechts). Weer een SUV dus, gelijk aan de modellen van Citroën en Peugeot. Een zevenzitter ook, met een wegklapbaar achterbankje. De ruimte op de achterbank is aanvaardbaar, maar niet overdreven groot. De kinderen hebben er echter ruimte genoeg. Voorin hebben papa en mama ook alle ruimte die ze willen. De ideale gezinauto? Dat moeten we dan op een later tijdstip maar eens bekijken.
Stand 11.009
Na een rondje over de AutoRAI hebben we naast versleten schoenzolen ook een goed idee gekregen van het aanbod van de nieuwste gezinsauto’s. Opvallend: veel SUV’s, die naast groot en misschien onzuinig zijn wel veel (bagage)ruimte bieden. In deze tijden van globale opwarming en klimaatverandering is het ook niet verwonderlijk dat er veel aandacht is voor ‘milieuvriendelijke’ auto’s (als die al bestaan). In het speciale ‘EcoVillage’ krijg je een idee van de nieuwste ‘schone’ technieken. Er kan zelfs worden proefgereden met een ruim aanbod van hybride-auto’s en andere leuke eco-auto’s. Een rondje door de hallen 4&5, met accessories en aanverwante zaken, kun je je besparen: er zijn helemaal geen ‘kinderproducten’ te zien, zelfs autostoeltjes ontbreken!
De AutoRAI vindt plaats van donderdag 29 maart tot en met maandag 9 april. De tentoonstelling is dagelijks open van 11.00 tot 22.00 uur, in het weekend van 10.00 tot 17.00 uur. Ook op 1e en 2e paasdag is de AutoRAI open, ook van 10.00 tot 17.00 uur. Kaarten zijn er vanaf 14 euro en zijn ook via internet te bestellen en zijn dan goedkoper dan aan de kassa. Voor meer info: www.autorai.nl.
Vorige Sneue man
Volgende 'Geen vagina? Mond houden!'

Ook interessant

Bijna Vaderdag en dus tijd voor enige indringende zelfbespiegeling. Laten we de vraag maar meteen op tafel gooien: hoe lang zijn mannen nog nodig om kinderen te verwekken? Eerder was al bekend dat bij sommige vogelsoorten en reptielen een ‘maagdelijke geboorte’ mogelijk was maar nu moet ook een imposante, nauw aan zoogdieren verwante vis als de haai eraan geloven. Vorige week bleek uit een Amerikaanse studie dat in de dierentuin van Ohama zes jaar geleden een hamerhaai geboren werd – zonder dat daar een mannetjeshaai aan te pas kwam. Ligt er voor ons qua voortplanting een spek-en-bonen-rol in het verschiet?

Share

Welke wereld wil je nalaten aan je kinderen? Die vraag leek wel centraal te staan op de IAA 2009, Europa’s grootste autoshow. Hybrides, elektrische conceptcars en CO2-vriendelijke vierwielers, je struikelde er bijna over. Gezonde gezinsauto’s waren er echter ook. IkVader.nl liep een rondje over de beurs. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Mocht jij als kind geen contact meer hebben met je opa of oma? Journaliste Cornelie schrijft een boek over de contacten tussen grootouders en kleinkinderen. Ze is op zoek naar vaders die als kind moesten toezien hoe opa en oma plotseling taboe werden verklaard. Om wat voor reden dan ook: familieruzie, echtscheiding of andere problemen. …

Share

Zes op de tien ouders bereiden zich niet goed voor op de financiële gevolgen van gezinsuitbreiding. Een kwart van de ouders vindt de kosten hoger dan ze van tevoren dachten. Meer dan de helft van de ouders gaat minder werken en heeft daarom minder geld te besteden. Tegelijkertijd geven ouders meer uit, bijvoorbeeld aan kinderopvang, …

Share

Er komen rare berichten uit Engeland de laatste weken. Was er eerst die oproep van een oude gynaecoloog die vaders de toegang tot de verloskamer wil ontzeggen, nu roept iemand dat vaders geheel uit de opvoeding kunnen verdwijnen. Die iemand is Stephen Scott, gerenommeerd onderzoeksdirecteur van een opvoedinstituut, die meldt dat uit zijn studies blijkt …

Share

Steeds meer vaders laten onderzoeken of zij wel echt de biologische vader van hun kind zijn. Maar, wat zijn de gevolgen van dit DNA-onderzoek? Hoe reageert de omgeving op het resultaat? De universiteit Twente zoekt vaders die weleens twijfelen over hun biologische vaderschap of een DNA-test hebben laten uitvoeren. Je kunt tot 1 september 2010 …

Share