IkVader test de Alfa Romeo Giulietta


Zo'n sportief uiterlijk, kan daar wel een gezinsauto achter schuil gaan?Het zien van een nieuwe Alfa Romeo is ongeveer hetzelfde als het tegen het lijf lopen van Doutzen Kroes: je mond valt open van zoveel schoonheid en je sluit hem weer snel als je merkt dat er in de mondhoek wat speeksel ontsnapt. IkVader ging een weekje met de nieuwe Alfa Romeo Giulietta op stap en keek of de beauty ook nog een beetje inhoud heeft.

Leuk, die stilistische deurhendels, maar ik kan zo de deur niet zelf opendoen!
Leuk, die stilistische deurhendels, maar ik kan zo de deur niet zelf opendoen!

Lyrische woorden
Is dat terecht, zoveel lyrische woorden in het eerste stukje tekst? Ja, ronduit ja. De Giulietta zet de lijn voort die Alfa met de Mito heeft ingezet. Kleine, handzame auto’s die er toch ronduit smakelijk uitzien. Ook de Giulietta lijkt gebouwd om het Engelse woord ‘mouthwatering’ bestaansrecht te geven, zo is het gewoon. Kijk maar naar het front, naar de dan weer ronde, dan weer strakke lijnen en dat alles zorgt voor een spannend en sportief ogende carrosserie, die toch ook best chique is. Het moet wel gezegd worden dat wij de Giulietta in dit ‘Bianco Ghiaccio’ er beter uit vinden zien dat in andere, donkere, kleuren. De fraaie ‘Turbina’ velgen zijn optioneel verkrijgbaar. Zoals wel meer Alfa modellen is bij de achterdeuren de deurklink niet in de deur zelf, maar in de achterste raamstijl verwerkt. Dat doet weliswaar het uiterlijk van de auto goed, maar echt praktisch voor de kinderen is het niet. Marise (4) kon niet zelfstandig de deur opendoen. De klink zat veel te hoog.

 

Smaakvol, ondanks dat vele zwart
Smaakvol, ondanks dat vele zwart

DNA
Het interieur is al even smaakvol aangekleed als de buitenzijde. Het is allemaal fraai design, weliswaar wat donker van kleur, maar de aluminium en chromen accenten maken een hoop goed. De Italianen zijn echter niet vergeten naar de functionaliteit te kijken: alle knoppen zijn vanuit de bestuurdersstoel goed te bereiken.

Echte 'switches' in het dashboard. Of ze ook stevig zijn, moet de toekomst uitwijzen
Echte ‘switches’ in het dashboard. Of ze ook stevig zijn, moet de toekomst uitwijzen.
Deze Alfa heeft natuurlijk zijn eigen DNA
Deze Alfa heeft natuurlijk zijn eigen DNA.

Deurvergrendeling
De ‘switches’ midden in het dashboard zijn voor de deurvergrendeling, mistlampen en het start-stopsysteem. Ze doen denken aan een vliegtuigcockpit, maar lijken ook wat kwetsbaar. In de voorstoelen zit je weliswaar laag, maar ondanks het geringe glasoppervlak is het zicht rondom wel goed. In de deuren en het dashboard zijn de gebruikte materialen soms weliswaar hard, maar wel solide. Onze testmodel was uitgevoerd als Distinctive, wat onder meer inhoudt dat er een automatische , gescheiden airco aan boord is, net als armsteunen voor en achter en luxe ‘Micopelle’ binnenbekleding. Cruise control en LED-dagrijverlichting zijn overigens standaard, net als DNA.
Met DNA is het rijgedrag van de Alfa in te stellen. D staat voor Dynamisch, N voor Normal en A voor AllWeather. Bij elke stand past het onderstel en de motor zich aan naar economischer, dynamischer dan wel veiliger instellingen. Het past helemaal bij de Alfa, die in alles ‘autorijden’ met een grote A ademt. Alle techniek aan de auto nodigt uit om een rijstijl te bezigen die net zo sportief is als het uiterlijk van de Giulietta.

Geen ‘verde’
Gekrakeel vanaf de achterbank zorgt ervoor dat we het sportieve rijden niet lang kunnen volhouden. Eventjes hard rijden vinden de kids nog wel leuk, maar je moet niet te hard door de bocht gaan, want je ziet ze al snel ‘verde’ worden. Rustig aan dan maar weer. De toegang tot de achterbank is door de snel oplopende deurdrempel niet altijd even makkelijk voor kinderen, zeker niet als er een zitje op de achterbank staat. De achterbank zelf is lichtgewelfd, wat het plaatsen van drie kinderzitjes erop geen feest maakt. De beenruimte voor kleine kinderen is voldoende, lange reizen met pubers of volwassenen lijken ons minder comfortabel. Ook de hoofdruimte voor volwassenen is krap. Onze Giulietta in Distinctive-stijl had achterin voor de kids een eigen ventilatieunit, asbak (!) en een middenarmsteun. Daar zitten ook twee bekerhouders in, maar van nogal goedkoop plastic. Benieuwd hoe lang die meegaat… Liefhebbers van sneeuw zijn vast blij met het skiluik. De passagiers hebben verder de beschikking over één leeslampje, een 12V aansluiting ontbreekt. De elektrische ramen, zowel voor als achterin, hebben uitstekend werkende blokkeringsmechanismen.

Marise heeft ruimte genoeg, voor volwassenen is het niet echt ruim.
Marise heeft ruimte genoeg, voor volwassenen is het niet echt ruim.


Kinderwagen
Direct achter de achterbank, neerklapbaar in twee delen (60/40), bevindt zich de bagageruimte. Die heeft een wat ellipsvormige toegang, die maximaal 107 cm breed is. Er zijn links en rechts twee vakken, er is licht, 12V en vier sjorogen. Onder de vloer ligt een thuiskomer. 350 liter is aanvaardbaar voor een model in deze klasse, maar een pakezel is de Giulietta natuurlijk niet. De maximale breedte in de kofferruimte is 128 cm (en hoe lang is uw kinderwagen?).

De Alfa Giulietta is een sierlijk paard, geen pakezel. Toch kan er achterin 350 liter aan spullen mee
De Alfa Giulietta is een sierlijk paard, geen pakezel. Toch kan er achterin 350 liter aan spullen mee.

 

A-label
Bij een auto uit de stal van Fiat of Alfa is het altijd goed even onder de motorkap te kijken. De Italianen zijn namelijk meester in motortechnologie. Dat is goed te merken aan de 1.4 Turbo MultiAir die voorin onze Giulietta ligt. Hij heeft maar liefst 170 pk beschikbaar en is toch voorzien van een A-label, en valt onder de 20 procents bijtelling. Da’s fijn sturen hoor, met die gedachte. De motor is ook nog eens gekoppeld aan een zesversnellingsbak, voor minder rumoer, emissie en… brandstofverbruik. Wij kwamen in bijna 1000 km aan een verbruik van 1 liter euro loodvrij op 12.2 km.Natuurlijk is de Alfa Romeo Giulietta geen op en top gezinsauto, maar dat verwacht ook niemand. Het is een heerlijke auto om te rijden èn om te zien. Maar een geweldig uiterlijk en ronde vormen hoeven geen belemmering te zijn voor kinderen. Vraag dat maar ’s aan Doutzen…

IkVader checklist
Isofix: ja (2)
Raamblokkering: ja (ook elektronisch)
Uitschakelbare airbag voorin: ja
Opbergplekken voorin: 7
Opbergplekken achterin: 5
Aantal gordels achterin: 3
Aantal airbags totaal: 6
Leeslampjes achterin: 1
Bekerhouders voorin: 2
Bekerhouders achterin: 2
12 volt achterin: nee

EuroNCAP crashtest
Aantal sterren overall: *****
Volwassene bescherming: 97%
Kinder bescherming: 85%

Meer informatie
Bezoek de website van Alfa Romeo of de speciale Giulietta site (aanrader!)

 

Vorige Hoe terecht is het geklaag over de bezuinigingen in de kinderopvang?
Volgende Gouden hanger gaat naar Guy en Chantalle

Ook interessant

Vind jij dat vrouwen van nature ‘geschikter’ zijn om voor kinderen te zorgen? Welke actviteiten onderneem jij met je kinderen? Maakt het vaderschap je gelukkig? En: wat vind je van IkVader.nl? Over deze en andere onderwerpen willen wij willen graag jouw mening horen! In opdracht van IkVader voert bureau Ruigrok | NetPanel een groot onderzoek uit onder Nederlandse vaders. Ben jij aanstaande vader of heb jij kinderen tot 8 jaar, klik dan hier en doe mee! Je bent er ongeveer vijf tot tien minuten aan kwijt. Bedankt alvast!

21
Share

Zodra minister Rouvoet ook maar lijkt te zeggen dat hij het geboortecijfer omhoog wil stuwen, valt ons halve land over hem heen. Het scheldwoord ‘Geboortepolitiek!’ klinkt alom en Rouvoet kruipt in zijn schulp. Autofabrikant Dodge doet niet zo moeilijk.

19
Share

Helaas, de dooi zet in. Maar even regeerde de hand van Anton Pieck over het Hollandse landschap. Meer dan een miljoen Nederlanders bonden de schaatsen onder. Met talloze vader- en familietaferelen tot gevolg…

13
Share

Foliumzuurbrood
foliumzuurbrood-150x200
Foliumzuur (oftewel vitamine B11) is belangrijk voor de celdeling en voor de aanmaak van rode bloedcellen. Vrouwen die in de vroege zwangerschap te weinig van dit goedje

22
Share

alimentatieTwaalfduizend gescheiden gezinnen raken in financiële problemen omdat een van de ouders, meestal  de vader, zijn alimentatiebijdrage niet kan of wil betalen. Dit stelt het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) uit Gouda. 

16
Share

“Schat! Het begínt!” is een kreet die je dezer dagen met enige regelmaat zult horen. De vraag is óf het dan ook echt begint. Voordat hij vanuit ‘pole position’ echt gas gaat geven, maakt je baby namelijk een aantal valse starts. Hij ziet de vlag omhoog gaan, maar besluit op het laatste moment het pedaal niet in te drukken. Hoe weet je dat het echt gaat beginnen?

54
Share