IkVader test de BMW X1


Is het een SUV, of een stationwagon, deze X1?

BMW is van plan zich meer op het gezin te gaan richten. Dat lijkt goed nieuws. Een sportieve rij-auto, en ook nog een waar de kids in mee kunnen? Dat willen we dan wel eens zien. Daarom deze keer in de IkVader Gezinsautotest: de BMW X1.

Familieleden
Maagdelijk wit staat-ie op het parkeerterrein van BMW Nederland. De X1. Naast zijn familieleden de X3 en de X5. Meteen valt op dat de X1 echt een slagje kleiner is dan de andere SUV’s. Hoewel, ìs de X1 wel een SUV? Als je naar de carrosserie kijkt, zeg je ja, maar echt hoog op de wielen staat-ie niet. De RDW, zo kan BMW vertellen, heeft de X1 geclassificeerd als een… stationwagon. Dekt de lading niet helemaal, maar het komt BMW en potentiële leaserijders wel goed uit. Die kunnen namelijk nu toch de BMW X1 met SUV-look bestellen en hun baas wijsmaken dat ze in een verantwoorde stationwagon rijden. Duidelijk is wel dat dit een echte BMW is. Hij past qua looks prima bij de X3 en de X5, maar ook bij de 3- en 5-serie. En wie nog twijfelt, loopt gewoon even naar de grille en kijkt naar het iets daarboven bevestigde blauw-witte schildje. Als je daar niet enthousiast van wordt, hou je gewoon niet van auto’s!

Luxe, luxe, luxe en verder alles 'a driver could wish for'

iDrive
Als je eenmaal bent ingestapt, weet je het helemaal zeker: ik zit in een echte BMW. Het dashboard is onmiskenbaar van het Beierse merk, met zijn strakke, maar toch sierlijke ontwerp. Starten gaat door de sleutel in een sleuf te schuiven en de startknop in te drukken. Het driespaaks stuurwiel oogt sportief, al helemaal met de schakelflippers achter het stuur, waarmee de zestraps automatische transmissie Steptronic ook met de hand bediend kan worden. Het stuurwiel is zoals dat heet multifunctioneel: radio, telefoon, boordcomputer kunnen allemaal via het rad worden bediend. Recht voor je het instrumentarium, met één opmerkelijke klok: de verbruiksmeter. Die geeft namelijk het huidige verbruik op een analoge manier aan. Eigenzinnig, maar het zorgt er wel voor dat er in stadsverkeer permanent een zwiepende naald in je blikveld zit. Rechts van de bestuurder zit naast de fijn in de hand liggende pook van de Steptronic ook de druk/draaischijf van iDrive, het bedieningssysteem van alle entertainment-, communicatie- en in deze auto ook navigatiefuncties. iDrive is inmiddels veelvuldig gekopieerd door andere automerken, en goed ook. Was iDrive vroeger onbegrijpelijk voor de niet BMW-rijder, tegenwoordig snap je het al snel. De vraag dringt zich dan ook op of iDrive zich wel echt ontwikkeld heeft de afgelopen jaren.

Indrukwekkend kaartmateriaal a la Google Maps

Kaartweergave
Het navigatiesysteem Professional heeft een driedimensionale kaartweergave en een split-screenfunctie. Bovendien oogt het net of je naar Google Maps zit te kijken. Indrukwekkend! Boven het hoofd van de inzittenden zit een glazen dak, dat ook nog eens open te schuiven is. De stoelen en de achterbank van de X1, maar ook delen van de deuren, zijn uitgevoerd in roodbruin Nevada leder. Het zitcomfort is uitstekend, de stoelen vóór zijn uitgebreid en naar ieders wens in te stellen. Opvallend is dat de buitenspiegels in het donker automatisch dimmend zijn, erg prettig.

Drie zitjes op een rij kan, maar de beenruimte voor volwassenen is beperkt

Comfort of Cargo?
De hoek van de leuning van de achterbank is ook in te stellen, en dat is interessant. Zitten de kids op de achterbank, en moet het lekker comfy zijn, dan staat de leuning in de achterste stand. Resultaat: 360 liter bagageruimte. Moet er een keer wat meer bagage mee, dan kan de leuning ook verder naar voren worden geplaatst, en dan is er plotseling 480 liter. Deze stand heet dan ook de Cargo-instelling, want dan zitten de passagiers zo rechtop dat van comfort op lange ritten weinig sprake kan zijn. De achterbank van de X1 is overigens in drie aparte delen neerklapbaar. Het middelste deel heeft een skiluik. De BMW heeft achterin slechts vier opbergvakken, maar daar horen wel twee grote deurvakken bij. Kinderen zitten achterin ruim en comfortabel, de wat langere pubers of volwassenen van gemiddelde lengte hebben al snel last van te weinig beenruimte. Ook al is het zitcomfort dan niet optimaal voor de langere medemens, verder heeft hij weinig te klagen, met voldoende bekerhouders en prima leeslampjes. Wie nog wat in wil pluggen, heeft de 12V-aansluitingen voor het uitkiezen. Ondanks de licht verzonken zittingen in de achterbank, is hij met 138 cm breed genoeg om er drie kinderzitjes naast elkaar op te zetten.

Waar is het reservewiel?
Wie iets in de bagageruimte wil tillen, moet wel over de 70 cm hoge tildrempel heen. Als dat lukt, is er dan ook minimaal 360 liter bagageruimte beschikbaar en maximaal dus 480 liter. Met de achterbank helemaal neergeklapt is er zelfs 1350 liter vol te stouwen. Dat zijn laadvolumes waar een gemiddeld gezin prima mee kan leven. De bagageruimte is minimaal 95 centimeter en maximaal 125 centimeter breed. De lengte ervan bedraagt 88 cm. Er zijn diverse vakjes, netjes en elastieken of rubbers om je spulletjes kwijt te kunnen. Onder de vloer is er ruimte vol met met kleine vakjes. Ruimte voor een reservewiel ontbreekt. De X1 is echter met lichtmetalen wielen (prachtige honingraat exemplaren overigens!) uitgevoerd, en dus heeft hij runflat banden.

Minimaal 360 liter, maximaal 480 liter groot.
Minimaal 360 liter, maximaal 480 liter groot.

Bomvol technologie
Zelfs met een lekke band kan dus worden doorgereden. Typisch BMW eigenlijk, het merk dat voor rijden met een grote R staat. Dat is iets dat al snel duidelijk wordt na de eerste kilometers met de X1. Natuurlijk, voorin ligt de 204 pk sterke 23d diesel, dus om power zit je nooit verlegen. Maar verder is de X1 met alle mogelijk technologieën volgestopt om elke rit zo aangenaam en veilig mogelijk te maken. Zo is er intelligente vierwielaandrijving (xDrive) met Performance Control, dynamische stabiliteitscontrole, cornering brake control en nog veel meer technologie waarover wij de server van IkVader makkelijk vol zouden kunnen schrijven. Dat doen we niet, maar neem maar van ons aan dat rijplezier bij deze X1 voor BMW voorop staat en dat het er onderweg nog meer dan overtuigend uitkomt ook. Daarbij presteert de tweeliter diesel aan de brandstofpomp ook prima, met een verbruik van bijna 1 op 14. Dat is voor een auto van bijna 1700 kilo best netjes. Op de snelweg draait de twinpower turbo viercilinder motor 2400 toeren per minuut bij 120 km per uur.

Kost dat?
BMW richt zich met deze X1, en overigens ook met de nieuwe 5-serie GT, naar eigen zeggen meer op het gezin. Dat is mooi, met deze X1 scoort het voorheen toch louter sportieve merk heel redelijk. Er is echter één groot bezwaar: de prijs. We wisten wel dat BMW’s geen budgetauto’s waren, maar de prijs van deze X1 xDrive 23dA die u hier ziet bedraagt inclusief alle opties maar liefst 76276 euro! Dat is dus uitsluitend voorbehouden voor papa’s met een hele dikke portemonnee. Er is echter ook een 1.8 benzine, uitvoering type karig, voor 34.950 euro. Voor dat geld zijn er echter ook veel ruimere gezinsauto’s verkrijgbaar. Maar dat zijn dan alleen weer geen BMW’s met sublieme rij-eigenschappen…

IkVader checklist
Isofix ja (2)
Raamblokkering ja
Uitschakelbare airbag voorin ja
Opbergplekken voorin 5
Opbergplekken achterin 4
Aantal gordels achterin 3
Aantal airbags totaal 6
Leeslampjes achterin 2
Bekerhouders voorin 2
Bekerhouders achterin 2
12 volt achterin ja

Meer informatie
Bezoek de website van BMW of de speciale X1 website

Vorige 'Retro meubels beletten zwangerschap'
Volgende IkVader route op Negenmaandenbeurs

Ook interessant

De betrokkenheid van vaders blijkt een belangrijke rol te spelen bij de vraag hoeveel kinderen er in een land worden geboren. Dit blijkt uit een studie van de universiteit van Turijn waarin de verschillen tussen het (relatief) hoge Nederlandse geboortecijfer en het lage Italiaanse geboortecijfer worden verklaard. Een van de belangrijkste oorzaken is dat de …

12
Share

‘Een kind kost een Porsche,’ zo luidt een oud Duits gezegde. Met andere woorden: een kind opvoeden tot het een jaar of achttien is, kost je ongeveer € 75.000, een bedrag waarmee je door de Porsche-dealer met een warme handdruk wordt ontvangen. Met die centen ben je minstens goed voor het instapmodel.

16
Share

Je kinderen zien opgroeien is een fantastische belevenis. Van het eerste stapje tot de eerste rekensom, van papa zeggen tot zwemdiploma C. Je investeert tijd, aandacht en geld en als beloning mag je vanaf de eerste rij toeschouwen hoe een mens zich ontwikkelt. Fascinerend, maar heeft het ook zin? Menig spreekwoord suggereert van wel. Appels vallen niet ver van de boom en aartjes lijken op vaartjes. Is dat écht zo?

18
Share

Het is mag dan smoorheet zijn geweest, gelukkig vinden ware wetenschappers altijd een moment voor baanbrekend onderzoek. Zo hebben geleerden aan de universiteit van Washington eindelijk bewijs geleverd voor iets wat wij vaders al lang weten: moeders vinden dat de poepluier van hun eigen baby niet stinkt! In het eerste deel van het net verschenen onderzoek werd aan dertien gelukkige moeders gevraagd, na het verschonen van hun kinderen, een enquête in te vullen met vragen over de reuk van de betreffende luier. Vervolgens kregen ze dezelfde vragen voorgelegd nadat ze luiers van andere kinderen hadden besnuffeld. En wat bleek? De luiers van hun eigen kinderen riepen minder walging op dan die van andere kinderen. Dat de onderzoeksresulaten zijn gebaseerd op de ervaringen van slechts dertien moeders mag de pret niet drukken natuurlijk.

135
Share

De miskende held van alledag, zo noemt Aleid Truijens de moderne vader in een stuk dat vandaag in De Volkskrant is verschenen. Hoewel ze de Nederlandse vader als ‘een beetje een hork’ typeert, meent dat hij niet al te welbespraakt is en ‘met zijn vlassige wortelkop’ geen goddelijk voorkomen heeft, is het tóch een uiterst …

19
Share

Op papier heeft een Nederlandse vader niet veel te vertellen. Doorgaans maken dappere mannen verkleed als Batman en Robin zich boos om de juridische ongelijkheid maar, dit keer klimmen geëmancipeerde vrouwen op de bres.  Een drievrouwschap, bestaande uit Mariele Mijnlieff en Irene Zwaan, beiden verbonden aan emancipatie adviesbureau Enova, en studente Pegagogiek Jorike Olde Loohuis, …

15
Share