IkVader test de nieuwe Ford Mondeo


fordmondeo3De testauto die we van Ford hebben gekregen, is geheel in stijl van de zomer in witte-wijn kleur, oftewel White Grape, uitgevoerd. Een kleur die de auto prima staat.

Vloeiend
De Mondeo valt sowieso al op. De belijning van de Wagon is vloeiend. De ontwerpers van Ford waren duidelijk geïnspireerd en gemotiveerd bij het zogeheten Kinetic Design, want zonder bovenmatig subjectief te zijn mag gezegd worden dat de nieuwe Ford Mondeo een prachtige auto is geworden. Eén die bewondering oogst ook, de berijder van de Mondeo krijgt de eerste tijd gegarandeerd aanspraak op zijn auto. De grote chromen grille, die ver doorloopt naar beneden, geeft de auto een chique voorkomen. Minitester Luuk zag in de koplampen van de Mondeo onmiskenbaar de bliksemschicht van filmheld Lightning McQueen uit de hitfilm Cars.

Beleving
Het exterieur van de Mondeo stemt gelukkig, en die goede stemming wordt alleen maar vergroot bij het aanschouwen van het interieur. Pardon, het beléven ervan. Want Ford heeft er een echte belevenis van gemaakt. Met mooie, verzorgde materialen en een op onze auto prachtig kleureninstrumentarium compleet met boordcomputer genaamd Convers+. Natuurlijk zit de bediening voor audio en cruisecontrol op het stuur. De stoelen, in onze testauto met prachtig alcantara leer bekleed, zitten uitstekend en zijn in alle richtingen verstelbaar. Het enige dat je voorin mist, is voldoende opbergruimte. En het is jammer dat de passagiersairbag niet uit te schakelen is. Achterin zitten de kinderen riant, zelfs als het pubers met uitschuifbenen zijn. Maar ook hier hadden wat meer vakjes en zakjes geen kwaad gekund. De kids hebben op deze Titanium-uitvoering, eigen ventilatie-units en een 12volts aansluiting. Handig voor de DVD-speler op weg naar de camping…

Niet nog meer!
En dan komen we bij het belangrijkste onderdeel voor een ‘vakantieauto’: de bagageruimte. Die is al even ruimtelijk als het interieur. Onafhankelijk of je nu kiest voor een vierdeurs, vijfdeurs of zoals wij voor een Mondeo Wagon, de bagageruimte bedraagt minimaal 500 liter en de laadlengte is met 118 centimeter lang niet misselijk. Je moet wel heel veel meenemen op vakantie wil je daar niet genoeg aan hebben. Tenzij je vrouw natuurlijk met plastic tasjes blijft aankomen… Een 12 volts aansluiting mist trouwens niet. Het opklappen van de achterbank gaat niet met zo’n modern ‘Flex-o-Fix’ systeem, maar gewoon nog door eerst de leuning en dan de zitting op te klappen. Maar ja, we praten hier dan ook niet over een MPV.

Power
Onze testauto was uitgerust met de sterkste benzinemotor, een vijfcilinder 2,5 turbo-injectie met maar liefst 220 pk. Die kwam in onze Mondeo met Xpack Titanium grommend tot leven door middel van een druk op de startknop. De motor is een genot om mee te rijden, werkelijk niets is teveel voor hem. De power ervan zorgt ervoor dat inhalen waar dan ook makkelijk gaat. De motor heeft in de zesversnellingsbak een prima partner gevonden. Het koppel van 320 Nm is dermate hoog dat de pook ook in de stad niet permanent beroerd hoeft te worden. Het verbruik is met 1 op 10 voor een motor als deze best goed. Het weggedrag van de Ford Mondeo is zonder overdrijving subliem te noemen.

Die gaat mee!
Ford heeft met de nieuwe Mondeo een fikse stap voorwaarts gemaakt en geeft op diverse punten de concurrentie het nakijken. De vormgeving, de technische kant, het interieur, het klopt allemaal en is prima op elkaar afgestemd. De prijs van de auto is hoogstwaarschijnlijk een flinke hap uit het budget van de familie, maar met de Mondeo krijg je zeker waar voor je geld. Ik ga op vakantie en neem mee… in ieder geval de nieuwe Ford Mondeo!

IkVader checklist
Isofix                      ja (2)

Raamblokkering                                                         ja

Uitschakelbare airbag voorin                                   nee

Opbergplekken voorin                                               7

Opbergplekken achterin                                           6

Aantal gordels achterin                                             3

Aantal airbags totaal                                                  7

Leeslampjes achterin                                               3

Bekerhouders achterin                                              2

12 volt achterin                                                            ja

Vorige IJsbrand één!
Volgende 'It takes a man to be a dad'

Ook interessant

Op 18 juni, met Vaderdag, lopen een of meerdere estafette teams bestaande uit vaders gezamenlijk de Amersfoort Marathon. Voor een goed doel! Heb jij zin in een uitdaging, misschien wel samen met een paar bevriende vaders, en wil je je ook nog inzetten voor vaders in Kenia en Tanzania? Schrijf je dan nu snel in!

21
Share

Wekelijks worden driehonderd mensen getroffen door een hartstilstand. Negentig procent van hen overleeft het niet. Door snel en adequaat ingrijpen (reanimeren, defibrilleren) verdubbelen de overlevingskansen. Daarom is de Hartstichting een campagne gestart om het ministerie van Onderwijs over te halen elke middelbare scholier reanimatietechnieken aan te leren.

19
Share

Altijd al de hoofdrol willen spelen in je eigen versie van Star Wars? Kinect voor Xbox 360 maakt deze jongensdroom nu mogelijk met de introductie van de nieuwe Star Wars-bundel. Aarzel niet, pak dat laserzwaard en daag je kinderen uit.

1
Share

Vaders minder belangrijk, kopt Trouw vandaag. De gezaghebbende krant heeft 500 kinderen laten vragen naar hun mening over hun ouders. Tim, Emma, Josephien, Fatima, Dirk? Hallo, wij zijn van Trouw en we willen je graag een paar vragen stellen: ‘Wie is het belangrijkst voor je, je vader of je moeder?’

3
Share

Al een paar dagen kijkt ze er naar uit. Vanavond is het zover. Kamperen! In de achtertuin zetten we samen mijn oude iglo. Het stof van Zuidfranse grond, waar het ding zeker tien jaar geleden voor het laatst in stond vastgehamerd, dwarrelt alle kanten op. ‘Hij mag wel bij mijn boom staan hoor,’ zegt ze.

23
Share

Gerard JonkmanAnderhalf jaar geleden vertrok Gerard Jonkman (42) met zijn gezin naar Libanon. In Beiroet kwam het onverwacht tot een scheiding, waarna de strijd om zijn 3-jarige zoontje Daniël begon. De Libanese rechtbank veroordeelde Jonkman tot een torenhoge alimentatie. Nu hij het geld niet kan betalen, dreigt hij in de gevangenis te belanden. Toch weigert Jonkman te vluchten. ‘Als mijn zoon later op zoek gaat naar zijn vader, moet ik hem dan vertellen dat ik na een paar maanden de hoop heb opgegeven omdat ik een beetje bang werd?’

51
Share