IkVader test de nieuwe Volvo V60


De Volvo V60 is toch wel de meest ronde Volvo die wij ooit zagenIn een maand waarin de wensen van velen worden afgeleverd door de schoorsteen of onder de kerstboom, deden wij onszelf een ritje cadeau met de Volvo V60. Is hij een geschikt decemberpresentje voor vader?

De designers hebben hun best gedaan op de VolvoVierkant
Eerst meteen maar goed nieuws: de designers van Volvo zijn een paar jaar geleden afgestapt van het idee dat Volvo staat voor ‘vierkant’; tegenwoordig zijn er Volvo’s met ronde vormen waar je als man een bepaalde aha-erlebnis van krijgt. Kijk maar ’s naar de XC60 of de C30. En nu is er dan de V60, de stationwagonversie van de S60. Volvo zelf vindt ‘stationwagon’ vast oneerbiedig, want de V60 wordt in de markt gezet als ‘sportwagon’, die vooral zou uitmunten door sportief weggedrag. Leuk allemaal, maar papa’s zijn naast vorm en snelheid toch vooral geïnteresseerd in de functionaliteit van een auto. En al helemaal van een stationwagon. Voordat we daarnaar gaan kijken, moeten we even een pluim uitdelen aan de ontwerpers van Volvo – de V60 ziet er geweldig uit, ook al in het zwarte metallic van onze testauto. Wie de lijnen en de overall looks van de V60 op zich laat inwerken, kan zich niet voorstellen dat er nog leasepapa’s zijn die zich in een Audi laten luren.

Het interieur ademt klasse en luxe. Let op het stuur met leer in twee kleuren
Summum?
Instappen dan maar. Daar verrast de V60 eigenlijk nog meer dan van buiten. Natuurlijk, onze testauto was in luxe Summum-versie uitgevoerd, maar dan nog. Het stuur ligt geweldig in de hand en ziet er super uit, met twee kleuren leer en aluminium accenten (kost wel 180 euro extra). De middenconsole is zoals vaker bij Volvo vlak en licht hellend. Alle knoppen zijn goed bereikbaar, het RTI navigatiesysteem met geïntegereerde harddisk is makkelijk te bedienen. Het maakt onderdeel uit van het dure Summum Plus Line pakket, dat onder meer ook een elektrisch glazen schuif-kanteldak, verwarmbare voorstoelen (prettig in de winter!), een parkeercamera achter en parkeerhulp voor inhoudt. Opbergplekken zijn lang niet altijd groot, maar toch tellen we er zeven.

volvo v60Het dashboardkastje
Het dashboardkastje is aangenaam groot. De voorstoelen zijn weliswaar dun maar zitten voortreffelijk. De zitpositie is voor forsere mensen minder riant, af en toe krijg je het idee wel erg dicht op de middenconsole te zitten. De Volvo V60 is – hoe kan het ook anders met dit Zweedse merk – volgestouwd met veiligheidsvoorzieningen. Natuurlijk zijn er zes airbags, maar op onze zat ook City Safety (voorkomt aanrijdingen bij lage snelheid), BLIS (dode-hoekdetectie), Driver Alert en Lane Departure Warning System, Collision Warning met Pedestrian Detection en Adaptieve Cruise Control (allemaal ter assistentie van de feilbare automobilist. Al die veiligheidsvoorzieningen zijn natuurlijk goed bedoeld, maar af en toe word je gek (of schrik je zelfs) van weer een bliepje of een lichtje voor je neus als er weer ’s iets onveiligs gezien is. Gelukkig weet Volvo dat ook en kun je een hoop van die systemen uitzetten. Fijn, want lawaai en geblaat horen we meestal al genoeg van de achterbank komen.

De kids waren erg tevreden over de geïntegreerde zittingverhogers. Geen idee dan ook waarom dit meisje zo'n gekke bek trekt...

Family Line
Dat is (helaas) in een Volvo V60 niet anders, maar toch zijn de kids nu blij verrast. Volvo heeft ook onze test V60 uitgerust met twee geïntegreerde zittingsverhogers. Handig, nu kunnen onze kinderzitjes thuis blijven. De kinderen zitten er prima op, maar de zijdelingse steun die ze anders hebben bij de normale kinderzitjes ontbreekt natuurlijk. Toch is het Family Line pakket waar deze zittingverhogers inzitten (samen met elektrisch bedienbare kindersloten) voor 350 euro het overwegen waard. De kids hebben de beschikking over eigen ventilatie (beide kanten) en een brede middenarmsteun met bekerhouders en opbergvak. Kinderen zitten achterin comfortabel, voor volwassenen is het al snel te krap. De voorstoelen zijn zo vormgegeven dat eronder maar weinig ruimte is voor de voeten. Dat zorgt ervoor dat je met de benen in een ongemakkelijke houding zit, zeker niet prettig op langere ritten. De leuning van de achterbank is overigens heel gemakkelijk neerklapbaar, en wel in drie delen.

Lifestyle combi
De bagageruimte is makkelijk toegankelijk door de hoog openzwaaiende achterklep. Lange mensen moeten echter uitkijken dat ze hun hoofd niet bezeren aan het uitstekende slot. De bagageruimte is mooi vierkant, zoals vaak bij Volvo, en heeft 12V, vier sjorogen en een mooi rollende afdekhoes. Er is achterin 430 liter ruimte, niet overdreven veel, maar de Volvo is dan ook een lifestyle combi en geen echte pakezel. Handig is het omhoog te zetten vloergedeelte, zodat boodschappen of ander spullen stevig vaststaan en niet door de bagageruimte schuiven. Ook handig: de relatief hoge vloerhoogte van de V60: 67 cm.

Met 430 liter ben je geen ruimtewonder. De bagageruimte is wel mooi vierkant

De V60 waar IkVader in reed was uitgerust met een 2.0 benzinemotor, vier cilinders met een turbo erbij. Resultaat: 203 harde pk’s voor papa. Da’s lekker, want zo is er altijd power genoeg, op weg naar school òf op weg in Duitsland. De zesversnellingsbak doet mee en houdt de toeren aangenaam laag. In de koude decembermaand scoorden we een verbruik van net geen 1 op 10, en dat is voor een motor als deze nog wel te verantwoorden. Hoewel Volvo zijn best doet met de uitstoot, is een bijtellingsmeevaller met de V60 uitgesloten (da’s trouwens met alle motoren het geval).

De Volvo V60 liet zich in onze testweek kennen als een voortreffelijke rij- en reisauto. Zijn weggedrag is prima, al is het echter meer dynamisch dan sportief te noemen. Als gezinsauto laat hij een paar steken vallen. Daarvoor heeft hij toch echt te weinig ruimte op de achterbank voor grotere kinderen en is de bagageruimte te klein bemeten. Maar goed, de V60 is een echte lifestyle combi, en misschien is-ie gewoon iets meer lifestyle als combi. De prijs van deze Volvo is fors, maar dan heb je ook echt een auto waar je in ieder geval met veel plezier in rijdt. De V60 is niet alleen een geschikt decemberpresentje, hem rijd je het liefst zo 2011 in.

Paspoort
Volvo V60 2.0T Summum

Merk                                                                     Volvo
Type                                                                      V60
Motor                                                                   2,0 liter turbo,  benzine
Vermogen (kW/pk)                                        149/203
Versnellingsbak:                                              6 versnellingen, handgeschakeld
Lengte interieur 5/7 zits (cm):                   191
Instaphoogte voor/achter:                         36/37
Opening deur achterbank: b x h (cm)     59 x 95
Diepte x breedte achterbank (cm)           49 x 132
Tilhoogte bagageruimte (cm)                    67
Inhoud bagageruimte (liters)                    430/1241
LxBxH bagageruimte  (cm)                        90 x 109/129 x 41
Gewicht (kg)                                                     1477
Max. aanhangwagengewicht (kg)            1800
Brandstofverbruik (stad + snelweg)       1 liter op 9,9  km
CO2-uitstoot (gr/km)                                  189
Energielabel                                                    C
Volvo V60 vanaf                                            € 35.995,-
Prijs als testauto                                            € 55.585,-

IkVader checklist
Isofix                                                               ja (2)
Raamblokkering                                         ja
Uitschakelbare airbag voorin               ja
Opbergplekken voorin                             7
Opbergplekken achterin                          6
Aantal gordels achterin                            3
Aantal airbags totaal                                 6
Leeslampjes achterin                                2
Bekerhouders voorin                                2
Bekerhouders achterin                             2
12 volt achterin                                            ja

EuroNCAP crashtest
Aantal sterren Overall:                              nnb
Volwassene bescherming:                        nnb
Kinder bescherming:                                 nnb

Meer informatie
Bezoek de website van Volvo.

 

Vorige Julian Assange: verneukte vader?
Volgende Nieuw: Zwangerschapsmanagement voor mannen

Ook interessant

Heeft jou kind een taalachterstand? Dat kan verholpen worden. Tenminste, als je in de Utrechtse wijk Kanaleneiland woont. De eerste voorleesservice voor kinderen met een taalachterstand boekt groot succes.

144
Share

Vader worden is nog nooit zo leuk geweest! Op de negen-maanden-beurs, die woensdag 14 februari 2007 in de RAI van start gaat, introduceert IkVader.nl een `digitaal trainingskamp’. Via een videospel kunnen aanstaande vaders `testen’ of zij klaar zijn voor het vaderschap.

18
Share
Eerste exemplaar ivf-gids jbz

Stellen die aan IVF of ICSI beginnen, krijgen te maken met allerlei onbegrijpelijke medische termen. Daarom schreven gynaecoloog Jan Peter de Bruin en journalist Henk Hanssen een gids waarin alle begrippen snel kunnen worden opgezocht: De IVF-gids, alles wat je moet weten om je kans van slagen te vergroten.

73
Share

Wil geboorte niet missen De tijd dat vaders tijdens de bevalling van hun vrouw ijsbeerden op de gang is voorgoed voorbij. 96 procent van de vaders is aanwezig bij de bevalling, 3 procent maakt de geboorte ‘gedeeltelijk’mee, slechts 1 procent was er niet bij aanwezig. En ook in de dagen na de geboorte zijn vaders niet weg te slaan bij het kraambed. Na de twee dagen kraamverlof waar ze recht op hebben, neemt liefst 85 procent van de vaders extra vrije dagen op. Uitbreiding van het kraamverlof, waarvoor GroenLinks een wetsontwerp heeft ingediend, is dus geen overbodige luxe. Een vijfde van de jonge vaders (21 procent) maakt gebruik van ouderschapsverlof.

Kroeg, slaap en sex Vader worden betekent voor de meeste mannen een forse omwenteling in hun leven. Op de vraag aan welke activiteiten zij minder toe komen dan voorheen, zegt 49 procent uitgaan, 38 procent spreekt minder met vrienden af, 32 procent komt slaap tekort en 29 procent heeft een minder actief sexleven. Studie, winkelen, tijd besteden met familie en het huishouden hebben het minst te lijden onder het vaderschap. Pappa-dag in opkomst De opkomst van de ‘pappa-dag’ wordt bevestigd door het ‘Vaders Vandaag’-onderzoek. Ruim een kwart van de vaders (29 procent) stelt na de geboorte mínder uren te werken dan voorheen. 64 procent werkt evenveel, 6 procent schroeft een tandje bij en gaat harder werken. De meeste jonge vaders (78 procent) werken tussen de 32 en 40 uur per week. 12 procent werkt méér dan 40 uur, 11 procent minder. Conform het bekende ‘anderhalf kostwinnersmodel’ blijven de mannen het grootste deel van het inkomen verdienen. Van hun partners gaat liefst 60 procent minder werken, aldus de vaders, terwijl tien procent helemaal stopt met betaalde arbeid. Afspraken over verdeling zorg Maar dat wil niet zeggen dat de mannen de zorg voor het kind geheel aan hun vrouw overlaten. Driekwart van de mannen (72 procent) zegt zelfs afspraken te maken met hun vrouw over verdeling van de zorgtaken. Desondanks blijft zij het leeuwendeel van de opvoeding doen: 65 procent van de mannen erkent dat hun vrouw meer tijd besteedt aan de kinderen, 30 procent zegt dat zij ‘evenveel tijd’ aan de zorg besteden als hun partner en 5 procent van de mannen neemt het grootste gedeelte van de zorg op zich. Gewaardeerd door vrouw De Nederlandse vader beschikt over een behoorlijke dosis zelfvertrouwen. Want, hoewel ze veel minder tijd aan de kinderen besteden dan hun vrouw, zegt driekwart van de vaders (74 procent) toch evenveel invloed te hebben op de opvoeding van kind(eren) als hun partner. En de mannen voelen zich in hun vaderrol ook gewaardeerd door hun vrouw: liefst 92 procent van de Nederlandse vaders is het ‘(zeer) eens’ met de stelling ‘Mijn partner waardeert mijn betrokkenheid bij de opvoeding.’ Vaders zitten doorgaans op een lijn met hun partners: slechts een op de tien vaders (11 procent) geeft aan ‘regelmatig onenigheid te hebben over de opvoeding’. Activiteiten Mannen blijken ook buitengewoon actief in hun vaderrol. Op de vraag welke activiteiten zij ‘regelmatig’ tot ‘vaak’ met hun kinderen ondernemen, scoren de volgende activiteiten het hoogst: ‘luiers verschonen’ (89 procent), ‘spelen in huis of in de tuin’ (89 procent) en ‘naar bed brengen’ (88 procent). Daarnaast zijn vaders druk in de weer met ‘in bad of in de douche doen’ (82 procent), ‘aankleden’ (80 procent), een ‘goed gesprek voeren’ (78 procent), ‘buitenshuis spelen’ (72 procent) en voorlezen (69 procent). Activiteiten die minder vaak worden ondernomen zijn ‘naar het consultatiebureau gaan’ (49 procent), ‘naar de dokter gaan’ (46 procent) en het ‘meeorganiseren van school- of sportclubactiviteiten’ (23 procent). Typische vrouwenklus De moderne vader heeft er absoluut geen moeite mee om verzorgtaken uit te voeren die vroeger wellicht als vrouwelijk werden getypeerd. Je baby in het openbaar een fles geven? Geen probleem! Maar liefst 90 procent van de vaders is het pertinent oneens met de stelling dat dit een typische vrouwenklus zou zijn. Achter een kindewagen lopen niet mannelijk? In totaal 92 procent van de vaders vindt dit onzin. Wel opvallend is dat ruim een kwart van de vaders (28 procent) van mening is dat vrouwen van nature beter om kunnen gaan met kinderen dan mannen. De helft van de vaders (52 procent) is het hier mee oneens. Vaderschap maakt gelukkig Al met al maakt vaderschap mannen gelukkig. Vier vijfde van alle vaders (83 procent) zegt door het vaderschap een gelukkiger mens geworden te zijn. Een tiende (12 procent) geeft aan net zo gelukkig te zijn als voordat zij kinderen kregen. IkVader Lounge op negen-maanden-beurs ‘Uit dit onderzoek blijkt dat Nederland trots mag zijn op zijn vaders,’ zegt Henk Hanssen, hoofdredacteur van IkVader.nl. ‘Vandaar dat wij op de negen-maanden-beurs een speciale Lounge voor de aanstaande vaders hebben ingericht. Denk Chesterfield, denk Sinatra, denk een goed gesprek met een ervaren vader. Die beurs is vrijwel exclusief gericht op moeders, vaders komen mee als tassendragers. Maar in onze Lounge worden ze – kosteloos – verwend met een VipVader-arrangement. Ontvangst door een charmante gastvrouw, een kop koffie én een manicure: want om straks die baby aan te pakken moeten ze natuurlijk zachte handen met korte nagels hebben…’ Kenniswijk Het onderzoek ‘Vaders Vandaag’ werd mede gefinancierd door Kenniswijk, een regeling van het ministerie van Economische Zaken gericht op het stimuleren van innovatieve diensten met een hoge maatschappelijke relevantie. Dankzij een bijdrage van Kenniswijk heeft IkVader in het afgelopen jaar zijn website kunnen vernieuwen en uitbreiden.

31
Share

Grijp die kans om te ervaren hoe een bevalling voelt – als je ‘bevalt’ van je eigen kinderkamer! Door het gespartel in haar buik ontwikkelt je vrouw een echte band met de baby. Het regelmatige getrappel en het uitdijen van haar buik maken haar voortdurend bewust van het scheppingsproces dat zich daar voltrekt. Zoiets kost …

25
Share

"Papa, ik lust geen sinaasappel…" Als het aan de Fizzy Fruit Company ligt is het binnenkort afgelopen met dit gezeur. In de VS is Fizzy Fruit net op de markt gekomen in de vorm van… een vrolijk blik. Het gevriesdroogde fruit bevindt zich in een sachet. Water erbij en het begint gezellig te bruisen tot een heerlijk glas. De ontdekker, neurobioloog Galen Kaufman, zegt dat alle vitaminen behouden blijven.

21
Share