IkVader test de Nissan Qashqai


Een prima auto, deze Qashqai, maar in de standaarduitvoering Visia komt hij niet erg flitsend over

De Nissan Qashqai is al jaren een succesnummer in Nederland, maar werd door IkVader.nl nog nooit op zijn merites als gezinsauto beoordeeld. Daar is het nu, met een vernieuwde Qashqai in de showroom, dan ook hoog tijd voor!

test nissan QashqaiHalf miljoen automobilisten
De Nissan Qashqai is al sinds 2007 op de markt en hij wist al meer dan een half miljoen automobilisten te overtuigen. Nu is hij dan op een fiks aantal punten vernieuwd, al valt dat in eerste instantie niet eens zo op. We lopen even een rondje rond ons donkerblauwe testmodel. Nissan is niet half te werk gegaan. De grille, de motorkap, de koplampen, voorspatborden en de bumper zijn vernieuwd. Het front van de auto ziet er wat hoekiger uit. Aan de achterkant zijn de lichtunits vernieuwd. Ze hebben weliswaar nog de dezelfde vorm, maar hebben deels helder glas. Onze test Qashqai kwam naar de redactie in een basic-uitvoering: de eenvoudige Visia. Dat betekent weinig poespas in en aan de auto. Lichtmetalen velgen bijvoorbeeld is echt te veel gevraagd: meer dan 16 inch stalen velgen met wieldoppen zit er niet in. Het metallic blauw van de lak is een extra. Al met al ziet de Qashqai er in deze uitvoering zelfs met vernieuwingen een beetje saai uit. Hij is lang niet meer zo onderscheidend als toen hij net nieuw op de markt was.

Ook het interieur van de Qashqai Visia is wat flets, maar wel van een goede kwaliteit
Ook het interieur van de Qashqai Visia is wat flets, maar wel van een goede kwaliteit.

Handen aan het stuur
Ook het interieur van de Qashqai heeft lichte wijzigingen ondergaan. Het instrumentarium heeft een nieuw design, de boordcomputer heeft een nieuw, beter afleesbaar scherm. De passagiers voorin kunnen telefoon of MP3-speler kwijt in een klein vakje achter de versnellingspook. Gebleven is de hoge zit achter het stuur, net als de hoge en dus makkelijke instap. Een pluspunt is de vele bedieningsknopjes op het stuur. Toch de boordcomputer, de audio, de telefoon en de cruisecontrol bedienen en geen moment de handen van het stuur hoeven te halen, dat verhoogt de veiligheid van bestuurder en overige inzittenden.

Handen aan het stuur houden is makkelijk met zoveel knopjes op het stuurwiel.
Handen aan het stuur houden is makkelijk met zoveel knopjes op het stuurwiel.


Airconditioning

De stoelen geven overigens goede steun. Ook op de Visia-uitvoering van de Qashqai levert Nissan een airconditioning, zij het een handbediende. Bergruimte is er voorin met zes opbergplekken (en –plekjes) voldoende. Bekerhouders zijn er in tweevoud. Het is raadzaam om uw kinderen in de Qashqai niet met elektrische bediening te laten spelen. Op deze Nissan zit namelijk geen raamblokkering, die zere vingertjes en armpjes moet voorkomen. Diverse testjes (met onze nu pijnlijke onderarm) wezen dit uit. De bediening van de ramen is met een knop wel elektronisch te blokkeren, maar dan kan ook de passagier aan de rechterzijde zijn raam niet meer bedienen. Hier had Nissan even beter over na moeten denken. Het ontbreken van raamblokkering is lastig en gevaarlijk. Het interieur voldoet verder prima, maar ook hier is het niet erg sprankelend.

Voldoende ruimte voor de kinderen, maar de bergruimte is erg schaars: twee vakken.
De bagageruimte is met 410 liter niet bovenmatig groot. Wie groter wil, kieze een Qashqai+2

Opruimen?
De kinderen hebben achterin voldoende ruimte. Zelfs pubers en volwassen zitten ruim, ondanks de tunnel met aandrijflijn in het midden. Wat tegenvalt is de bergruimte, meer dan twee opbergplekken konden wij achterin niet vinden. Zelfs stoelvakken aan de achterzijde van de voorstoelen is al te veel gevraagd op de Qashqai in Visia-uitvoering. Er zijn wel drie gordels en twee ISOFIX-punten aanwezig. De kids moeten het ook stellen zonder leeslampje en zonder bekerhouders. Die zitten er pas op vanaf de Acenta-uitvoering. De achterbank is met een breedte van 129 cm voldoende breed voor drie kinderzitjes naast elkaar. De bagageruimte is te bereiken via de achterklep, die omhooggeklapt wel een tildrempel van 78 cm achterlaat. De bagageruimte is met 410 liter niet bijzonder groot, al lijkt hij op het oog best voorzien van een aardig volume. Hij is maximaal 141 centimeter breed, tussen de prominente wielkasten meet hij 111 cm. Er zitten vier sjorogen in de bagageruimte. Wie meer ruimte wil, kan overigens ook kiezen voor de Qashqai +2. Die heeft, afhankelijk van de stand van de stoelen, 450 tot 550 liter inhoud achterin.

De hoogste versnelling
Onze test Qashqai was voorzien van een 1.6 benzinemotor van 115 pk. Dat is een aardige motor, iets lawaaiig op hoge toeren. De Qashqai ontbeert in deze uitvoering dan ook een zesversnellingsbak, we moeten het met vijf gangen doen. Dat zorgt voor 3600 toeren bij 120 km/h. De CO2-uitstoot van 155 g/km bezorgt de Qashqai een C-label. Je vraagt je af hoe dat geweest zou zijn met een zesversnellingsbak. Het verbruik ligt op 1 liter euro loodvrij op 13,3 km. Het weggedrag van de Qashqai is aangenaam en soepel. De hoogte van de koets doet de auto iets hellen in sneller genomen bochten. De Visia-uitvoering omvat overigens geen ESP.
De Nissan Qashqai is een publiekslieveling. Hij is allang succesvol. Misschien is daarom niet zo erg dat wij niet helemaal ondersteboven zijn van de Qashqai. Hij scoort overall wel een voldoende, maar blinkt nergens in uit. Wat betreft uiterlijk en innerlijk doet hij (zeker in deze eenvoudige uitvoering) saai aan. Als gezinsauto laat hij toch wat steekjes vallen, met als opvallendste omissie het gebrek aan bergruimte rond de achterbank. Dat vinden de kids ‘niet leuk!’.

De Qashqai in Visia-uitvoering en donkerblauw metallic ziet er wat gewoontjes en basic uit. In onderstaande video ziet u hoe het ook kan.

IkVader checklist
Isofix ja (2)
Raamblokkering: nee (enkel centraal, elektronisch)
Uitschakelbare airbag voorin: ja
Opbergplekken voorin: 6
Opbergplekken achterin: 2
Aantal gordels achterin: 3
Aantal airbags totaal: 6
Leeslampjes achterin: 0
Bekerhouders voorin: 2
Bekerhouders achterin: 0
12 volt achterin: nee

EuroNCAP crashtest (2007)
Aantal sterren overall: *****
Volwassene bescherming: *****
Kinder bescherming: ****

Meer informatie
Bezoek de website van Nissan.

Vorige De Gordon-methode
Volgende Mee met de fietsnomaden van Cycletours

Ook interessant

 
door Henk Hanssen
Een hotelkamer in China. Opeens wordt er op de deur geklopt. En even later loopt je vrouw naar binnen met een baby op haar arm. Een kind dat jij de rest van je leven mag opvoeden. Voor de meeste mannen begint het vaderschap op de verloskamer van het ziekenhuis, maar voor mijn vriend Rogier van Bakel begon het avontuur in een Chinees hotel. Na alle paperasssen en de geldzaken te hebben afgehandeld, reisde hij met zijn vrouw en hun eerste, eveneens geadopteerde dochter Jialan, naar het Verre Oosten voor een ‘special delivery.’ Rogier, die al jaren in de VS woont, maakte bijgaand filmpje van zijn avontuur. En, hij schreef en zong een lied over zijn gevoelens, het nummer begeleidt de laatste beelden.   

29
Share

Mondial de l’Automobile is een van de grootste autoshows van Europa. De beurs ging vandaag open en IkVader keek rond wat er allemaal voor interessante gezinsauto’s staan. Wij nemen u mee op een virtueel rondje auto’s in Parijs. Maak u op voor veel concept cars, hybrides en een paar geweldig praktische gezinsbakken.

34
Share

Vaders minder belangrijk, kopt Trouw vandaag. De gezaghebbende krant heeft 500 kinderen laten vragen naar hun mening over hun ouders. Tim, Emma, Josephien, Fatima, Dirk? Hallo, wij zijn van Trouw en we willen je graag een paar vragen stellen: ‘Wie is het belangrijkst voor je, je vader of je moeder?’

16
Share

Eigenlijk heeft hij niets met groepsvakanties. Toch ging Henk Hanssen met zijn kinderen Rosa (15) en IJsbrand (10) én een groep reisgenoten fietsen in Zuid-Frankrijk. En, beviel het? Lees en kijk hoe een solerende vader bezweek voor de formule van een groepsvakantie à la carte.

156
Share

Gerard JonkmanGerard Jonkman, de medisch hulpverlener die woensdag in Beiroet werd gearresteerd omdat hij niet aan zijn alimentatieverplichtingen kon voldoen, is weer vrijgelaten door de Libanese autoriteiten. ‘Ik heb duizend dollar betaald, in plaats van de gevraagde 2500. Daarmee heb ik een paar dagen uitstel kunnen kopen. Maandag zou ik weer opgepakt kunnen. Maar, ik heb gezegd dat ik pas meer betaal als ik mijn zoon kan zien,’ zegt Jonkman per telefoon vanuit Beiroet. Intussen bereidt hij speciale acties voor om duidelijk te maken dat hij voor zijn zoon blijft vechten. Zo is Jonkman van plan binnen enkele dagen een pelgrimstocht te gaan ondernemen naar een heilige Libanese plek. ‘Ik wil iedereen laten zien dat ik voor mijn zoon blijft knokken.’ 

27
Share

Twee weken geleden was hij opeens alom aanwezig in ons huis. Rosa kreeg voor haar vijfde verjaardag een dvd van Swiebertje. Zeker 25 jaar had ik niet aan de archetypische zwerver gedacht. Maar hij maakte een come-back alsof hij nooit was weggeweest. Na een paar keer kijken, galmde het ‘Daar komt Swiebertje’ weer door mijn hoofd, de naald viel moeiteloos in de groeven die er nog zaten. Het hele kabinet – Malle Pietje, Saartje, Bromsnor, de burgemeester – kroop uit de bestofte kast van mijn geheugen. Rosa snapte er niet veel van. Hoe kent papa die liedjes al uit zijn hoofd? En: waarom wil hij plotseling zo lang meekijken terwijl ik naar tv kijk? Meestal ben ik na een minuut of tien vertrokken als Rosa zich verliest in Kabouter Plop of Ome Willem. Maar nu wil ik geen moment missen, ook al duren de afleveringen twee keer zolang omdat dochterlief steeds het beeld bevriest om te vragen wat er gebeurt.

97
Share