IkVader test de Opel Antara


test_opelantara1_opening

‘Explore the city limits’ is de slogan waarmee Opel haar nieuwe SUV, de Antara, aanprijst in de tv-commercial. In het filmpje haalt de Antara capriolen in de stad uit die ook echt alleen in een reclamefilmpje kunnen. Kinderen komen in de commercial niet voor. En de man die aan het eind relaxed in zijn hangmat ligt, ziet er niet uit of hij er zo uit moet klimmen om een welriekende poepluier te verschonen. Maar goed, deze vooroordelen laten we maar even maar varen… kan deze SUV zich kwalificeren als gezinsauto, dat gingen we onderzoeken.
Potent uiterlijk
Allereerst moeten we de designer van de Antara feliciteren, want de auto heeft een uiterst potent uiterlijk. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de luchtsleuven achter de voorste wielkasten en de stoere beschermplaten die aan de voor- en achterkant onder het chassis uitpiepen. Heel modern heeft Opel niet bespaard op het chroom. Je moet er van houden, maar het valt tenminste wel op.

opel antara test dashboardKontje
Na het instappen… o wacht even… even mijn zoon een kontje geven. Tja, met een bodemvrijheid van 20 cm en een instap van 44 cm hoog klautert een vierjarige slechts met grote moeite aan boord en donderde hij eenmaal in de testweek bij het uitstappen zo op straat. Zo, nou nog zelf instappen. En daar wacht een verrassing… de Opel is ook van binnen verrassend goed vormgegeven. Het stuur met alu-inzet, de opvallende drie ventilatie-openingen midden in het dashboard, het ziet er allemaal sjiek uit. Aan bergruimte is ook geen bezwaar, ook achterin niet. Wel weer knullig dat de airbag voor niet uitgeschakeld kan worden. Voorin valt de aparte parkkeerrem op. De bekleding van onze in Cosmo-edition uitgevoerde testauto valt positief op. Prachtig bruin leer. Wel zitten de stoelen wat hard, da’s even wennen.

Winterstand
test_opelantara3Na het starten van de motor, gelukkig nog met een conventionele sleutel, horen we bij de koude start een duidelijke nagel van de commonrail diesel. Die verdwijnt bij het op toeren komen. Dan blijkt de tweeliter ook vlot, maar dat mag ook wel met 150 pk. Het koppel bedraagt maar liefst 320 Nm en is er bij 2000 toeren. Het verbruik stemt met ruim 1 op 12 zeer tevreden. Ons testmodel had een halfautomatische versnellingsbak, met een winterstand voor koud weer. De bak laat zich zowel automatisch als handmatig prettig bedienen en laat zich ook overrulen. De Antara laat zich onderweg kennen als een prettig bestuurbare auto, die ondanks zijn hoogte niet overhelt. Het sturen gaat licht, het overzicht rondom is goed te noemen. Op de achterbank (niet verschuifbaar) kunnen de kids net naar buiten kijken, maar mogen ze niet met de raampjes spelen. Daar zit namelijk geen blokkering op. Voor wel, maar achter dus niet. Vreemd. De bagageruimte lijkt best groot, maar meet volgens Opel slechts 370 liter. Dat houdt dus niet over. Ook de tilhoogte (77 cm!) is een minpuntje bij het inladen.

Bospad
De Antara is een SUV, maar geen echte terreinwagen. Natuurlijk, hij heeft 4WD ‘on demand’ en mooie speeltjes als ‘hill descent control’, maar de Antara kom je eerder tegen op een bospad of bij de manege dan in een ruig zandterrein. Ondanks alle goede bedoelingen blijft deze Opel ten eerste een asfaltridder, waarmee je best de stadsgrenzen op kan zoeken, maar meer ook niet. Als gezinsauto is de Antara niet slecht. Ouders en kinderen kunnen er goed en ruim in zitten, maar de bagageruimte schiet tekort. Samen met de instaphoogte betekent dat dat de Antara misschien het beste kan worden aangeschaft als de kinderen wat ouder zijn, en de kinderwagen en het logeerbedje thuis kunnen worden gelaten.

IkVader checklist

test_opelantara4_kleinIsofix                                                         ja (2)
Raamblokkering                                    voor wel, achter niet
Uitschakelbare airbag voorin              nee
Opbergplekken voorin                          7
Opbergplekken achterin                       6
Aantal gordels achterin                        3
Aantal airbags totaal                             6
Leeslampjes achterin                          2
Bekerhouders achterin                        2
12 volt achterin                                      ja
Vorige Onderwijzers kunnen nog steeds niet rekenen
Volgende De moeder van Moederdag

Ook interessant

Natuurlijk is het van grootste belang dat je kind lekker ontspannen in de kinderwagen zit of ligt. Maar, is de kinderwagen voor jou ook gemakkelijk te hanteren? Ontwerpers van kinderwagens zoeken naar de optimale balans tussen comfort voor kind én ouder. De Nederlandse fabrikant Joolz geeft ergonomie zelfs een centrale plaats in hun designfilosofie. ‘Dutch …

88
Share

Qua graantje meepikken van de Obamania, doet IkVader natuurlijk ook een duit in de zak. En hoe! De gloedvolle speech die Obama tijdens afgelopen Vaderdag gaf, inspireerde ons tot twee shirts die worden gesierd door ronkende vaderschapcitaten van de president-elect. ‘Hope is the greatest gift a father can pass on to his children.’ En: ‘The …

18
Share

Alle vaders met zonen opgelet. Is het krijgen en grootbrengen van een zoon ooit raker bezongen dan in het nummer Me Boy van de drie Nederlandse rappers Yes-R, Ali B en Lange Frans? Deze drie Cool Daddies hebben de handen ineen geslagen om een prachtig nummer én deze ontroerende clip te maken, waarin de hoofdrollen zonder …

3
Share

Kinderopvangbedrijven, ouderorganisaties en politici klagen steen & been over de nieuwe bezuinigingen in de kinderopvang. Maar, volgens een tot op heden onderbelicht gebleven rapport kan er nog minstens 27 miljoen euro en wellicht 269 miljoen euro worden bespaard op de overheidsuitgaven aan kinderopvangtoeslag. Hoe? Nou ja gewoon, door het oneigenlijk gebruik aan te pakken.

11
Share

453713426_e61c91664f_mAfgelopen vrijdag publiceerde Henk Hanssen, hoofdredacteur van IkVader, op de opiniepagina van Trouw een stuk waarin hij bedrijven oproept hun organisaties ‘vadervriendelijker’ in te richten, naar het voorbeeld van sommige Amerikaanse bedrijven. 

27
Share

Feminisme, powerfeminisme, emancipatie, Remancipatie, fiMANisme… Aan de toch al flinke namenstamboom die de vrouwenbeweging heeft gebaard, is weer een nieuw lootje toegevoegd: femanisme. Femanisme, een bedenksel van politicologe Roos Wouters, staat voor feminisme dat mannen – en vooral vaders – niet wil buiten sluiten. Wouters presenteerde gisteren haar boek, enigszins raadselachtig FUCK! ik ben een feminist getiteld.

28
Share