IkVader test de Opel Antara


test_opelantara1_opening

‘Explore the city limits’ is de slogan waarmee Opel haar nieuwe SUV, de Antara, aanprijst in de tv-commercial. In het filmpje haalt de Antara capriolen in de stad uit die ook echt alleen in een reclamefilmpje kunnen. Kinderen komen in de commercial niet voor. En de man die aan het eind relaxed in zijn hangmat ligt, ziet er niet uit of hij er zo uit moet klimmen om een welriekende poepluier te verschonen. Maar goed, deze vooroordelen laten we maar even maar varen… kan deze SUV zich kwalificeren als gezinsauto, dat gingen we onderzoeken.
Potent uiterlijk
Allereerst moeten we de designer van de Antara feliciteren, want de auto heeft een uiterst potent uiterlijk. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de luchtsleuven achter de voorste wielkasten en de stoere beschermplaten die aan de voor- en achterkant onder het chassis uitpiepen. Heel modern heeft Opel niet bespaard op het chroom. Je moet er van houden, maar het valt tenminste wel op.

opel antara test dashboardKontje
Na het instappen… o wacht even… even mijn zoon een kontje geven. Tja, met een bodemvrijheid van 20 cm en een instap van 44 cm hoog klautert een vierjarige slechts met grote moeite aan boord en donderde hij eenmaal in de testweek bij het uitstappen zo op straat. Zo, nou nog zelf instappen. En daar wacht een verrassing… de Opel is ook van binnen verrassend goed vormgegeven. Het stuur met alu-inzet, de opvallende drie ventilatie-openingen midden in het dashboard, het ziet er allemaal sjiek uit. Aan bergruimte is ook geen bezwaar, ook achterin niet. Wel weer knullig dat de airbag voor niet uitgeschakeld kan worden. Voorin valt de aparte parkkeerrem op. De bekleding van onze in Cosmo-edition uitgevoerde testauto valt positief op. Prachtig bruin leer. Wel zitten de stoelen wat hard, da’s even wennen.

Winterstand
test_opelantara3Na het starten van de motor, gelukkig nog met een conventionele sleutel, horen we bij de koude start een duidelijke nagel van de commonrail diesel. Die verdwijnt bij het op toeren komen. Dan blijkt de tweeliter ook vlot, maar dat mag ook wel met 150 pk. Het koppel bedraagt maar liefst 320 Nm en is er bij 2000 toeren. Het verbruik stemt met ruim 1 op 12 zeer tevreden. Ons testmodel had een halfautomatische versnellingsbak, met een winterstand voor koud weer. De bak laat zich zowel automatisch als handmatig prettig bedienen en laat zich ook overrulen. De Antara laat zich onderweg kennen als een prettig bestuurbare auto, die ondanks zijn hoogte niet overhelt. Het sturen gaat licht, het overzicht rondom is goed te noemen. Op de achterbank (niet verschuifbaar) kunnen de kids net naar buiten kijken, maar mogen ze niet met de raampjes spelen. Daar zit namelijk geen blokkering op. Voor wel, maar achter dus niet. Vreemd. De bagageruimte lijkt best groot, maar meet volgens Opel slechts 370 liter. Dat houdt dus niet over. Ook de tilhoogte (77 cm!) is een minpuntje bij het inladen.

Bospad
De Antara is een SUV, maar geen echte terreinwagen. Natuurlijk, hij heeft 4WD ‘on demand’ en mooie speeltjes als ‘hill descent control’, maar de Antara kom je eerder tegen op een bospad of bij de manege dan in een ruig zandterrein. Ondanks alle goede bedoelingen blijft deze Opel ten eerste een asfaltridder, waarmee je best de stadsgrenzen op kan zoeken, maar meer ook niet. Als gezinsauto is de Antara niet slecht. Ouders en kinderen kunnen er goed en ruim in zitten, maar de bagageruimte schiet tekort. Samen met de instaphoogte betekent dat dat de Antara misschien het beste kan worden aangeschaft als de kinderen wat ouder zijn, en de kinderwagen en het logeerbedje thuis kunnen worden gelaten.

IkVader checklist

test_opelantara4_kleinIsofix                                                         ja (2)
Raamblokkering                                    voor wel, achter niet
Uitschakelbare airbag voorin              nee
Opbergplekken voorin                          7
Opbergplekken achterin                       6
Aantal gordels achterin                        3
Aantal airbags totaal                             6
Leeslampjes achterin                          2
Bekerhouders achterin                        2
12 volt achterin                                      ja
Vorige Onderwijzers kunnen nog steeds niet rekenen
Volgende De moeder van Moederdag

Ook interessant



Dat de biologische klok van vrouwen oorverdovend hard kan beieren, weten we. Maar heb jij je eigen bioklok weleens horen tikken? Volgens een nieuw onderzoek is dat een kwestie van goed luisteren. Zeker, we kunnen tot op hoge leeftijd kinderen verwekken, maar de kans op een kind met een afwijking neemt dan wel toe. Minder dan bij vrouwen maar veel meer dan tot dusver werd aangenomen.

38
Share

Ook aan het racen van de crèche naar je werk en van de sportschool naar de oppas? Tussen al dat jakkeren door raak je regelmatig dingen kwijt – huissleutels, je mobiel… Goed nieuws! Binnenkort hoef je niet meer te zoeken! De ‘loc8tor‘ spoort alle verdwenen spullen voor je op.

8
Share

Niets om handen tijdens deze lome vakantiedagen? Uitgeklust & uitgeblust? Gelukkig is er een oplossing. Als je tenminste een baby beschikbaar hebt. Tenen lezen! Een tijdje terug werd ons al aanbevolen het karakter van je kind te bepalen aan de hand van babygebaren, nu is er een nieuwe melige ontdekking gedaan om de dag mee …

61
Share

Dertig jaar geleden mocht ik wel eens plaats nemen in een Mercedes-Benz. Een stationwagon. Wat ik me vooral herinner is het gevoel dat je zoeft, in plaats van rijdt, èn die prominente ster voorop. Hoeveel is er veranderd in dertig jaar? IkVader zoekt het uit in de Gezinsautotest van de Mercedes-Benz E-klasse Estate.

279
Share

De eerste tekenen van de klimaatverandering bereiken ook het segment der gezinsauto’s. Kleine auto’s scoren goed en zelfs SUV’s moeten wat inleveren: zij worden gewoon een maatje kleiner. Volvo levert met de nieuwe XC60 een compacte SUV die, da’s Volvo eigen, natuurlijk zeer veilig is. Deze maand in de Gezinsautotest: de Volvo XC60 T6 AWD.

1k
Share

Het cadeauseizoen is volop begonnen inderdaad. Kregen we eerder dit verhaal in de schoot geworpen dat eindelijk verklaart waarom wij geen huishoudelijke taken meer hoeven te verrichten, nu geven deskundigen ons een reden om niet meer uit bed te komen als de baby ’s nachts ligt te huilen. Waarom niet? Omdat we de baby domweg niet blijken …

24
Share