IkVader test de Opel Antara


test_opelantara1_opening

‘Explore the city limits’ is de slogan waarmee Opel haar nieuwe SUV, de Antara, aanprijst in de tv-commercial. In het filmpje haalt de Antara capriolen in de stad uit die ook echt alleen in een reclamefilmpje kunnen. Kinderen komen in de commercial niet voor. En de man die aan het eind relaxed in zijn hangmat ligt, ziet er niet uit of hij er zo uit moet klimmen om een welriekende poepluier te verschonen. Maar goed, deze vooroordelen laten we maar even maar varen… kan deze SUV zich kwalificeren als gezinsauto, dat gingen we onderzoeken.
Potent uiterlijk
Allereerst moeten we de designer van de Antara feliciteren, want de auto heeft een uiterst potent uiterlijk. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de luchtsleuven achter de voorste wielkasten en de stoere beschermplaten die aan de voor- en achterkant onder het chassis uitpiepen. Heel modern heeft Opel niet bespaard op het chroom. Je moet er van houden, maar het valt tenminste wel op.

opel antara test dashboardKontje
Na het instappen… o wacht even… even mijn zoon een kontje geven. Tja, met een bodemvrijheid van 20 cm en een instap van 44 cm hoog klautert een vierjarige slechts met grote moeite aan boord en donderde hij eenmaal in de testweek bij het uitstappen zo op straat. Zo, nou nog zelf instappen. En daar wacht een verrassing… de Opel is ook van binnen verrassend goed vormgegeven. Het stuur met alu-inzet, de opvallende drie ventilatie-openingen midden in het dashboard, het ziet er allemaal sjiek uit. Aan bergruimte is ook geen bezwaar, ook achterin niet. Wel weer knullig dat de airbag voor niet uitgeschakeld kan worden. Voorin valt de aparte parkkeerrem op. De bekleding van onze in Cosmo-edition uitgevoerde testauto valt positief op. Prachtig bruin leer. Wel zitten de stoelen wat hard, da’s even wennen.

Winterstand
test_opelantara3Na het starten van de motor, gelukkig nog met een conventionele sleutel, horen we bij de koude start een duidelijke nagel van de commonrail diesel. Die verdwijnt bij het op toeren komen. Dan blijkt de tweeliter ook vlot, maar dat mag ook wel met 150 pk. Het koppel bedraagt maar liefst 320 Nm en is er bij 2000 toeren. Het verbruik stemt met ruim 1 op 12 zeer tevreden. Ons testmodel had een halfautomatische versnellingsbak, met een winterstand voor koud weer. De bak laat zich zowel automatisch als handmatig prettig bedienen en laat zich ook overrulen. De Antara laat zich onderweg kennen als een prettig bestuurbare auto, die ondanks zijn hoogte niet overhelt. Het sturen gaat licht, het overzicht rondom is goed te noemen. Op de achterbank (niet verschuifbaar) kunnen de kids net naar buiten kijken, maar mogen ze niet met de raampjes spelen. Daar zit namelijk geen blokkering op. Voor wel, maar achter dus niet. Vreemd. De bagageruimte lijkt best groot, maar meet volgens Opel slechts 370 liter. Dat houdt dus niet over. Ook de tilhoogte (77 cm!) is een minpuntje bij het inladen.

Bospad
De Antara is een SUV, maar geen echte terreinwagen. Natuurlijk, hij heeft 4WD ‘on demand’ en mooie speeltjes als ‘hill descent control’, maar de Antara kom je eerder tegen op een bospad of bij de manege dan in een ruig zandterrein. Ondanks alle goede bedoelingen blijft deze Opel ten eerste een asfaltridder, waarmee je best de stadsgrenzen op kan zoeken, maar meer ook niet. Als gezinsauto is de Antara niet slecht. Ouders en kinderen kunnen er goed en ruim in zitten, maar de bagageruimte schiet tekort. Samen met de instaphoogte betekent dat dat de Antara misschien het beste kan worden aangeschaft als de kinderen wat ouder zijn, en de kinderwagen en het logeerbedje thuis kunnen worden gelaten.

IkVader checklist

test_opelantara4_kleinIsofix                                                         ja (2)
Raamblokkering                                    voor wel, achter niet
Uitschakelbare airbag voorin              nee
Opbergplekken voorin                          7
Opbergplekken achterin                       6
Aantal gordels achterin                        3
Aantal airbags totaal                             6
Leeslampjes achterin                          2
Bekerhouders achterin                        2
12 volt achterin                                      ja
Vorige Onderwijzers kunnen nog steeds niet rekenen
Volgende De moeder van Moederdag

Ook interessant

Hisham el-Hafez, vader van de in Oude Pekela terug gekeerde kinderen Ammar en Sara, komt op zaterdag 6 januari 2007 naar Nederland. ‘Al kost het mij honderd jaar cel, ik wil dolgraag mijn kinderen zien,’ zegt hij in gesprek met IkVader.

208
Share

Waterpistool, kinderspeelgoed? Niet per se! Street Wars, een slim waterspel voor deelnemers vanaf achttien jaar, gaat nu ook in Londen van start. De Britse bobby´s zijn bang voor paniek op straat.

23
Share

aanstaand vaderJa, je leest het goed. Bij de brandende vraag wanneer & waarom de bevalling begint, speel jij ook een rol. Nee, het heeft – voor de verandering – niets te maken met de mate waarin jij betrokken bent bij de zwangerschap maar wel alles met het gewicht waarmee jij als baby ter wereld kwam… 

1.5k
Share

Al een bevalling in het ziekenhuis meegemaakt? Zo nee, bereid jezelf dan voor op één harde stoel (waar je uren op moet zitten), weinig privacy en een dieet van zelf meegenomen koeken en snacks uit de ziekenhuisautomaat. De vereniging Kind & Ziekenhuis, een club die ouders wil betrekken bij de opvang en begeleiding van hun kind in het ziekenhuis, publiceerde gisteren een onderzoek waar uit blijkt dat vaders er op de kraamafdeling bekaaid vanaf zouden komen.

65
Share

Dat zwangerschap vrouwen tot wonderschone wezens maakt, bewees, behalve je eigen vrouw, ook Demi Moore toen zij zich in 1991 voor de camera van Annie Leibovitz letterlijk liet vereeuwigen. Maar via de cover van Mama magazine doet ‘onze’ Elle van Rijn ook geen onaardige gooi naar polderroem. Voordat de actrice op 7 oktober j.l. beviel van dochtertje Katelijne, vond …

164
Share

Pesterig stuntje van een Engels bedrijf dat reclameborden exploiteert. Om te laten zien hoe effectief buitenreclame kan zijn, liet de firma bussen rondrijden met de kreet ‘Career women make bad mothers‘. Gevolg? Woedende carrière-moeders, uiteraard. Het bedrijf, de OOA, riep nog schaapachtig dat ze louter een discussie had willen uitlokken, maar dat mocht niet baten. De reclame …

27
Share