IkVader test de Opel Antara


test_opelantara1_opening

‘Explore the city limits’ is de slogan waarmee Opel haar nieuwe SUV, de Antara, aanprijst in de tv-commercial. In het filmpje haalt de Antara capriolen in de stad uit die ook echt alleen in een reclamefilmpje kunnen. Kinderen komen in de commercial niet voor. En de man die aan het eind relaxed in zijn hangmat ligt, ziet er niet uit of hij er zo uit moet klimmen om een welriekende poepluier te verschonen. Maar goed, deze vooroordelen laten we maar even maar varen… kan deze SUV zich kwalificeren als gezinsauto, dat gingen we onderzoeken.
Potent uiterlijk
Allereerst moeten we de designer van de Antara feliciteren, want de auto heeft een uiterst potent uiterlijk. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de luchtsleuven achter de voorste wielkasten en de stoere beschermplaten die aan de voor- en achterkant onder het chassis uitpiepen. Heel modern heeft Opel niet bespaard op het chroom. Je moet er van houden, maar het valt tenminste wel op.

opel antara test dashboardKontje
Na het instappen… o wacht even… even mijn zoon een kontje geven. Tja, met een bodemvrijheid van 20 cm en een instap van 44 cm hoog klautert een vierjarige slechts met grote moeite aan boord en donderde hij eenmaal in de testweek bij het uitstappen zo op straat. Zo, nou nog zelf instappen. En daar wacht een verrassing… de Opel is ook van binnen verrassend goed vormgegeven. Het stuur met alu-inzet, de opvallende drie ventilatie-openingen midden in het dashboard, het ziet er allemaal sjiek uit. Aan bergruimte is ook geen bezwaar, ook achterin niet. Wel weer knullig dat de airbag voor niet uitgeschakeld kan worden. Voorin valt de aparte parkkeerrem op. De bekleding van onze in Cosmo-edition uitgevoerde testauto valt positief op. Prachtig bruin leer. Wel zitten de stoelen wat hard, da’s even wennen.

Winterstand
test_opelantara3Na het starten van de motor, gelukkig nog met een conventionele sleutel, horen we bij de koude start een duidelijke nagel van de commonrail diesel. Die verdwijnt bij het op toeren komen. Dan blijkt de tweeliter ook vlot, maar dat mag ook wel met 150 pk. Het koppel bedraagt maar liefst 320 Nm en is er bij 2000 toeren. Het verbruik stemt met ruim 1 op 12 zeer tevreden. Ons testmodel had een halfautomatische versnellingsbak, met een winterstand voor koud weer. De bak laat zich zowel automatisch als handmatig prettig bedienen en laat zich ook overrulen. De Antara laat zich onderweg kennen als een prettig bestuurbare auto, die ondanks zijn hoogte niet overhelt. Het sturen gaat licht, het overzicht rondom is goed te noemen. Op de achterbank (niet verschuifbaar) kunnen de kids net naar buiten kijken, maar mogen ze niet met de raampjes spelen. Daar zit namelijk geen blokkering op. Voor wel, maar achter dus niet. Vreemd. De bagageruimte lijkt best groot, maar meet volgens Opel slechts 370 liter. Dat houdt dus niet over. Ook de tilhoogte (77 cm!) is een minpuntje bij het inladen.

Bospad
De Antara is een SUV, maar geen echte terreinwagen. Natuurlijk, hij heeft 4WD ‘on demand’ en mooie speeltjes als ‘hill descent control’, maar de Antara kom je eerder tegen op een bospad of bij de manege dan in een ruig zandterrein. Ondanks alle goede bedoelingen blijft deze Opel ten eerste een asfaltridder, waarmee je best de stadsgrenzen op kan zoeken, maar meer ook niet. Als gezinsauto is de Antara niet slecht. Ouders en kinderen kunnen er goed en ruim in zitten, maar de bagageruimte schiet tekort. Samen met de instaphoogte betekent dat dat de Antara misschien het beste kan worden aangeschaft als de kinderen wat ouder zijn, en de kinderwagen en het logeerbedje thuis kunnen worden gelaten.

IkVader checklist

test_opelantara4_kleinIsofix                                                         ja (2)
Raamblokkering                                    voor wel, achter niet
Uitschakelbare airbag voorin              nee
Opbergplekken voorin                          7
Opbergplekken achterin                       6
Aantal gordels achterin                        3
Aantal airbags totaal                             6
Leeslampjes achterin                          2
Bekerhouders achterin                        2
12 volt achterin                                      ja
Vorige Onderwijzers kunnen nog steeds niet rekenen
Volgende De moeder van Moederdag

Ook interessant

Half vier ‘s nachts. IJsbrand slobbert een flesje leeg. Opeens klinkt er luid gezang. ‘Zie ginds komt de stoomboot…’ Het is Rosa die in haar waakslaap een Sint-lied aanheft. Vorige week vrijdag, één dag voordat Sint in het land zou arriveren, liep ik met haar het schoolplein op. ‘Ik ben zo blij dat Sinterklaas komt,’ …

13
Share

Uit een recent onderzoek van de universiteit van Amsterdam blijkt dat kersverse vaders genegeerd worden, Voor Henk Hanssen, journalist en oprichter van IkVader.nl, is dit geen verassing. Vaders vertolken in Nederland vooral een figurantenrol, betoogt hij. ‘Als vader hang je er maar zo’n beetje bij.’

5
Share

Grijp die kans om te ervaren hoe een bevalling voelt – als je ‘bevalt’ van je eigen kinderkamer! Door het gespartel in haar buik ontwikkelt je vrouw een echte band met de baby. Het regelmatige getrappel en het uitdijen van haar buik maken haar voortdurend bewust van het scheppingsproces dat zich daar voltrekt. Zoiets kost …

31
Share

Mondial de l’Automobile is een van de grootste autoshows van Europa. De beurs ging vandaag open en IkVader keek rond wat er allemaal voor interessante gezinsauto’s staan. Wij nemen u mee op een virtueel rondje auto’s in Parijs. Maak u op voor veel concept cars, hybrides en een paar geweldig praktische gezinsbakken.

21
Share

Rotterdam is eruit. Een jaar lang is er in de havenstad druk gedebatteerd over opvoeding. Ouders, speeltuinbeheerders, voetbaltrainers, maatschappelijk werkers, leerkrachten, wijkagenten – van oktober 2007 tot juni 2008 namen ruim 2000 deelnemers deel aan 45 gesprekken in dertien deelgemeenten. Het doel – opvoednormen formuleren waar iedere Rotterdammer het mee eens is – is gehaald. …

17
Share

De Belg Bart Philtjens wil van deze Vaderdag iets bijzonders maken. En dan hebben we het niet over een extra dure stropdas of een paar nieuwe sokken. Nee, Bart Philtjens wil zijn kind terug. Twee jaar geleden wees de rechter zijn dochter, beter bekend als ‘Baby Donna’, toe aan een Nederlands echtpaar – dat het kind via internet (!) had gekocht van de draagmoeder die Bart en zijn vrouw hadden ingeschakeld. Met een DNA-test toonde vader Philtjens vorige maand aan dat Baby Donna van hém was, maar daar had de Nederlandse rechter geen boodschap aan: de pleegouders hadden nu al een ‘band’ opgebouwd met Baby Donna. Nu eist de Belg bij de rechtbank van Utrecht een omgangsregeling voor zijn kind.

14
Share