IkVader test de Peugeot 5008


Met de Peugeot 5008 heeft het Franse merk weer een echte moderne zevenzitterPeugeot timmert momenteel hard aan de weg met gezinsauto’s. Eerst was er de 3008, die tussen hatchback, SUV en crossover in hangt, nu is er de 5008. Een fullsize MPV, een echte zevenzitter, die het etiket ‘gezinsauto’ meer dan waar zou moeten kunnen maken. Of dat echt zo is, zien we in de Gezinsautotest van deze maand.

Schonkig voorkomen
De 3008 heeft een wat schonkig voorkomen, wat niet iedereen kan plezieren. Grote broer 5008 oogt wat gewoner, maar heeft nog steeds, zeker bij het front, zulke scherpe lijnen dat je de auto amper durft aan te raken, bang dat je je er aan kunt snijden. Hij past wel prima in de familie van Peugeot, met die grote koplampen. Hij is herkenbaar als Peugeot, en dat is al heel wat in deze tijden van design-eenheidsworst. De 5008 is meer dan welkom, want een fullsize MPV die zich kan meten met de Tourans en Zafira’s van deze wereld had Peugeot heel lang niet.

Hoe wit is wit?
Wij reden de 5008 in luxe GT-versie met zwart lederen stoelen, en dan ook nog eens in Blanc Nacré witte lak. ’t Klinkt misschien wat protserig, maar zoals u ziet valt het uiterlijk van de Peugeot best mee. Over dat wit gesproken: het is gebroken wit. Tijdens de sneeuw van eerder dit jaar viel ons op hoe wit sneeuw is en hoe offwhite de Peugeot was. Nadeel in smerig weer is natuurlijk dat zo’n licht getinte auto extra snel vies wordt. Genoeg gezeurd. We kijken nog één keer naar het uiterlijk voor we instappen. Wat valt dan op? De prachtige 17 inch Quark velgen (standaard op de GT-versie) en de bijzonder grote voorruit, die ook nog eens doorloopt in het op onze testauto gemonteerde panoramadak.

 

Head up display.
Head up display.

Hoera
Deur open, instappen maar. Zwart leer mag dan misschien wat al protserig lijken, in de Peugeot past het wel. Daarbij zitten de voorste zetels prima en is de bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar. Het dashboard lijkt een beetje op dat van de 3008, al is-ie niet zo geïnspireerd èn kun je gewoon je hand op de knie van je partner leggen tijdens het rijden (hoera). Ondanks het ontbreken van die megagrote opbergbak is er nog voldoende opbergruimte; wij telden zes vakjes. Alles op het dashboard is goed onder handbereik. Net als de 3008 heeft de 5008 het geinige en handige head-up display (rechts), waarop je snelheid, cruisecontrol en afstand tot de voorganger kan aflezen (distance-alert). In het midden van het dashboard kwam nog wat anders omhoog: het prima werkende optionele navigatiesysteem. De passagiersstoel op de Premiere- en GT-versie is multifunctioneel; handig is dat de leuning kan worden neergeklapt. Heel erg Frans is tegenwoordig de elektrische handrem. Handig daaraan is dat het systeem zo meevoelend is dat de hellingproef nooit meer misgaat.

Drie stoelen
Op de achterbank hebben de kids het prima naar de zin. Hoewel, achterbank, de kinderen hebben de beschikking over elk een eigen stoel van 43 cm breed. Daar passen wel drie zitjes naast elkaar op. In totaal is de breedte 133 cm. De stoelen zijn afzonderlijk te verschuiven over een afstand van 14 cm. De diepte van de stoelen is 47 cm. Op zich niet verkeerd, maar toch ervoeren wij de zitting aan de korte kant voor volwassenen. De beenruimte is wel in orde. Heel erg MPV zijn de klaptafeltjes aan de achterzijde van de voorstoelen. Jammer dat er geen bekerhouders achterin zitten. Dat is toch enkel een kwestie van een gat maken in dat klaptafeltje? Er is achterin wel een eigen 12V aansluiting. Op onze auto zat een Pack Video gemonteerd. Prachtige schermen in de hoofdsteunen, aansluitingen voor van alles en nog wat, maar waar moet die DVD nou in? Blijk je zelf zo’n mobiele DVD-speler te moeten aansluiten… De mobiele spelcomputer kan overigens ook worden geplugd. De buitenste twee stoelen zijn snel op te klappen en te verschuiven, zodat ze toegang verschaffen tot de derde zitrij. Voor volwassenen is de derde zitrij niet bestemd, ’t is krap en je hebt weinig hoofdruimte. De tweede en derde zitrij beschikken in de GT-versie wel over mooie zonnegordijntjes. De stoelen van de tweede en derde zitrij kunnen prachtig worden opgeklapt en verdwijnen dan volledig in de vloer.

peugeot5008_4_grootCompromis
De bagageruimte bij een MPV is altijd een compromis. Met de derde zitrij omhoog blijft er nu eenmaal niet veel ruimte voor spullen over, maar bij de Peugeot is het helemaal weinig. Peugeot heeft namelijk bedacht dat het afdekzeil voor de bagageruimte bij opgeklapte derde zitrij mooi achter de derde zitrij paste. Dat past ook wel prima, maar bagage kun je dan dus amper meer meenemen. Dat heeft bijvoorbeeld Toyota met de Verso beter gedaan, daar gaat het zeil onder de vloer mee… Wie de derde zitrij niet nodig heeft en neerklapt, kan 679 liter aan bagage meenemen. Wordt alles neergeklapt, dan kan er zelfs 2500 liter mee.. In de bagageruimte zijn verder sjorogen en een uitneembare lamp aanwezig.

Motor
In onze test 5008 had Peugeot een 156 pk sterke 1.6 liter THP benzinemotor gelegd. En zoals we al vermoedden toen de 3008 reden: dat is een veel pittiger, veel fijner motor dan de 120 pk die in de 3008 lag. De versnellingsbak heeft zes gangen en zorgt ervoor dat de toeren lekker laag blijven. Aan de pomp tankten wij na een dikke 600 kilometer net geen 50 liter: een verbruik van 1 liter euro 95 op 12,3 km. Het rijdt dus allemaal lekker pittig, maar dat betekent een iets hoger brandstofverbruik dan gewenst. De Peugeot zet daar echter wel een prettig rijgedrag tegenover, plus een ook weer niet te soft comfort. Maar de Peugeot 5008 deelt zijn onderstel dan ook met de Citroën C4 (Grand) Picasso.

Prima keuze
Voor een (groeiend) gezin met drie of meer kinderen is de Peugeot 5008 een prima keuze. De Peugeot heeft een eigen gezicht en voldoende kwaliteit om een goed alternatief voor de andere fullsize MPV’s op de markt. Hij hoeft wat betreft praktische gebruiksmogelijkheden en (berg) en bagageruimte zeker niet voor hen onder te doen.

IkVader checklist
Isofix: ja (3)
Raamblokkering: ja (+ centraal, elektrisch)
Uitschakelbare airbag voorin: ja
Opbergplekken voorin: 6
Opbergplekken achterin: 6
Aantal gordels achterin: 5
Aantal airbags totaal: 6
Leeslampjes achterin: 3
Bekerhouders voorin: 1
Bekerhouders achterin: 0
12 volt achterin: ja

EuroNCAP crashtest
Aantal sterren overall: *****
Volwassene bescherming: 89
Kinder bescherming: 79

Meer informatie
Bezoek de website van Peugeot

Vorige Het beestje en haar aard
Volgende IkVader test de nieuwe Opel Astra

Ook interessant

Mocht jij als kind geen contact meer hebben met je opa of oma? Journaliste Cornelie schrijft een boek over de contacten tussen grootouders en kleinkinderen. Ze is op zoek naar vaders die als kind moesten toezien hoe opa en oma plotseling taboe werden verklaard. Om wat voor reden dan ook: familieruzie, echtscheiding of andere problemen. …

22
Share

Ik zit aan een flesje wijn, een mooie Bordeaux. Ontvangen van de aardige heren van Radio Nederland Wereldomroep alwaar ik een paar dagen terug in de uitzending mocht opdraven. Onderwerp: bevallingsverlof voor vaders. Vorige week bleek de Tweede Kamer in meerderheid (VVD, D’66 en PvdA) vóór het idee om, wanneer een vrouw na een bevalling niet alle verlofdagen opneemt, de resterende dagen naar de jonge vader over te hevelen. Wat vind u daarvan?  Nou, begon ik, het idee erachter vind ik uit-sté-kend! De vader na de geboorte méér verlofdagen geven dan de miezerige twee dagen kraamverlof die ons mannen op dit moment wordt toegemeten? Per-féct!

23
Share

‘Mannen de hemel in prijzen is niet echt onze stijl,’ noteert feministisch maandblad Opzij, enigszins ten overvloede. Toch zet het blad in haar recente nummer een aantal ‘voorbeeldmannen’ op een rij. Geen man die zichzelf zonder schaterlach als ‘voorbeeldman’ zou durven afficheren, maar afijn. Het is een aardigheidje van de dames om minister Plasterk te …

16
Share

Nog weleens in je meterkast gekeken de laatste tijd? Vermoedelijk niet. Wat is er ook te zien aan die grijze kast met die cijfers? Een stel Britse ontwerpers dacht daar anders over. De moderne mens moet immers energiebewust(er) worden en dan mag zo’n apparaat er ook wel kek uitzien, redeneerde de designers achter DIY Kyoto. Zij ontwierpen een energiemeter die eruit ziet als een kruising tussen een Philips Ambient tv en een iPod. Het apparaat is uitgerust met een zender die de gegevens over je energieverbruik naar een draadloze set stuurt. Helaas: Nederlandse energieboeren leveren de Wattson nog niet, maar als we hen met z’n allen gaan pushen is dat een kwestie van tijd.

6
Share

Eentje uit de categorie dagelijkse vaderprobleempjes. Je zit achter het stuur met de baby op de achterbank. Uiteraard staat het autostoeltje in tegenovergestelde richting, zoals het hoort. Terwijl jij druk bezig bent met rotondes rijden en toeteren, hoor je vanaf de achterbank wat vreemde geluidjes komen. Hmm, zou het wel goed gaan met de kleine? Je kunt het niet zien. Een machteloos gevoel. Stoppen? Geen tijd voor. Even je rug naar achter strekken? Te gevaarlijk. Wat dan wel? Het Nederlandse bedrijf Babylook heeft de oplossing: klittenband en twee spiegeltjes.

44
Share

De jacht op de Vinex-vader verloopt moeizaam. Opvoedbladen krijgen de man nauwelijks aan het lezen. Wie de opvoedingsboeken van 1945 tot heden bekijkt, ziet dat pas in de jaren jaren negentig vaders een rol krijgen in de opvoeding. Ook bij de tijdschriften duurde het even, maar anno 2004 zie je steeds vaker de vader opduiken en hij mag ook meepraten over zwangerschap.

27
Share