IkVader test de Peugeot 5008


Met de Peugeot 5008 heeft het Franse merk weer een echte moderne zevenzitterPeugeot timmert momenteel hard aan de weg met gezinsauto’s. Eerst was er de 3008, die tussen hatchback, SUV en crossover in hangt, nu is er de 5008. Een fullsize MPV, een echte zevenzitter, die het etiket ‘gezinsauto’ meer dan waar zou moeten kunnen maken. Of dat echt zo is, zien we in de Gezinsautotest van deze maand.

Schonkig voorkomen
De 3008 heeft een wat schonkig voorkomen, wat niet iedereen kan plezieren. Grote broer 5008 oogt wat gewoner, maar heeft nog steeds, zeker bij het front, zulke scherpe lijnen dat je de auto amper durft aan te raken, bang dat je je er aan kunt snijden. Hij past wel prima in de familie van Peugeot, met die grote koplampen. Hij is herkenbaar als Peugeot, en dat is al heel wat in deze tijden van design-eenheidsworst. De 5008 is meer dan welkom, want een fullsize MPV die zich kan meten met de Tourans en Zafira’s van deze wereld had Peugeot heel lang niet.

Hoe wit is wit?
Wij reden de 5008 in luxe GT-versie met zwart lederen stoelen, en dan ook nog eens in Blanc Nacré witte lak. ’t Klinkt misschien wat protserig, maar zoals u ziet valt het uiterlijk van de Peugeot best mee. Over dat wit gesproken: het is gebroken wit. Tijdens de sneeuw van eerder dit jaar viel ons op hoe wit sneeuw is en hoe offwhite de Peugeot was. Nadeel in smerig weer is natuurlijk dat zo’n licht getinte auto extra snel vies wordt. Genoeg gezeurd. We kijken nog één keer naar het uiterlijk voor we instappen. Wat valt dan op? De prachtige 17 inch Quark velgen (standaard op de GT-versie) en de bijzonder grote voorruit, die ook nog eens doorloopt in het op onze testauto gemonteerde panoramadak.

 

Head up display.
Head up display.

Hoera
Deur open, instappen maar. Zwart leer mag dan misschien wat al protserig lijken, in de Peugeot past het wel. Daarbij zitten de voorste zetels prima en is de bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar. Het dashboard lijkt een beetje op dat van de 3008, al is-ie niet zo geïnspireerd èn kun je gewoon je hand op de knie van je partner leggen tijdens het rijden (hoera). Ondanks het ontbreken van die megagrote opbergbak is er nog voldoende opbergruimte; wij telden zes vakjes. Alles op het dashboard is goed onder handbereik. Net als de 3008 heeft de 5008 het geinige en handige head-up display (rechts), waarop je snelheid, cruisecontrol en afstand tot de voorganger kan aflezen (distance-alert). In het midden van het dashboard kwam nog wat anders omhoog: het prima werkende optionele navigatiesysteem. De passagiersstoel op de Premiere- en GT-versie is multifunctioneel; handig is dat de leuning kan worden neergeklapt. Heel erg Frans is tegenwoordig de elektrische handrem. Handig daaraan is dat het systeem zo meevoelend is dat de hellingproef nooit meer misgaat.

Drie stoelen
Op de achterbank hebben de kids het prima naar de zin. Hoewel, achterbank, de kinderen hebben de beschikking over elk een eigen stoel van 43 cm breed. Daar passen wel drie zitjes naast elkaar op. In totaal is de breedte 133 cm. De stoelen zijn afzonderlijk te verschuiven over een afstand van 14 cm. De diepte van de stoelen is 47 cm. Op zich niet verkeerd, maar toch ervoeren wij de zitting aan de korte kant voor volwassenen. De beenruimte is wel in orde. Heel erg MPV zijn de klaptafeltjes aan de achterzijde van de voorstoelen. Jammer dat er geen bekerhouders achterin zitten. Dat is toch enkel een kwestie van een gat maken in dat klaptafeltje? Er is achterin wel een eigen 12V aansluiting. Op onze auto zat een Pack Video gemonteerd. Prachtige schermen in de hoofdsteunen, aansluitingen voor van alles en nog wat, maar waar moet die DVD nou in? Blijk je zelf zo’n mobiele DVD-speler te moeten aansluiten… De mobiele spelcomputer kan overigens ook worden geplugd. De buitenste twee stoelen zijn snel op te klappen en te verschuiven, zodat ze toegang verschaffen tot de derde zitrij. Voor volwassenen is de derde zitrij niet bestemd, ’t is krap en je hebt weinig hoofdruimte. De tweede en derde zitrij beschikken in de GT-versie wel over mooie zonnegordijntjes. De stoelen van de tweede en derde zitrij kunnen prachtig worden opgeklapt en verdwijnen dan volledig in de vloer.

peugeot5008_4_grootCompromis
De bagageruimte bij een MPV is altijd een compromis. Met de derde zitrij omhoog blijft er nu eenmaal niet veel ruimte voor spullen over, maar bij de Peugeot is het helemaal weinig. Peugeot heeft namelijk bedacht dat het afdekzeil voor de bagageruimte bij opgeklapte derde zitrij mooi achter de derde zitrij paste. Dat past ook wel prima, maar bagage kun je dan dus amper meer meenemen. Dat heeft bijvoorbeeld Toyota met de Verso beter gedaan, daar gaat het zeil onder de vloer mee… Wie de derde zitrij niet nodig heeft en neerklapt, kan 679 liter aan bagage meenemen. Wordt alles neergeklapt, dan kan er zelfs 2500 liter mee.. In de bagageruimte zijn verder sjorogen en een uitneembare lamp aanwezig.

Motor
In onze test 5008 had Peugeot een 156 pk sterke 1.6 liter THP benzinemotor gelegd. En zoals we al vermoedden toen de 3008 reden: dat is een veel pittiger, veel fijner motor dan de 120 pk die in de 3008 lag. De versnellingsbak heeft zes gangen en zorgt ervoor dat de toeren lekker laag blijven. Aan de pomp tankten wij na een dikke 600 kilometer net geen 50 liter: een verbruik van 1 liter euro 95 op 12,3 km. Het rijdt dus allemaal lekker pittig, maar dat betekent een iets hoger brandstofverbruik dan gewenst. De Peugeot zet daar echter wel een prettig rijgedrag tegenover, plus een ook weer niet te soft comfort. Maar de Peugeot 5008 deelt zijn onderstel dan ook met de Citroën C4 (Grand) Picasso.

Prima keuze
Voor een (groeiend) gezin met drie of meer kinderen is de Peugeot 5008 een prima keuze. De Peugeot heeft een eigen gezicht en voldoende kwaliteit om een goed alternatief voor de andere fullsize MPV’s op de markt. Hij hoeft wat betreft praktische gebruiksmogelijkheden en (berg) en bagageruimte zeker niet voor hen onder te doen.

IkVader checklist
Isofix: ja (3)
Raamblokkering: ja (+ centraal, elektrisch)
Uitschakelbare airbag voorin: ja
Opbergplekken voorin: 6
Opbergplekken achterin: 6
Aantal gordels achterin: 5
Aantal airbags totaal: 6
Leeslampjes achterin: 3
Bekerhouders voorin: 1
Bekerhouders achterin: 0
12 volt achterin: ja

EuroNCAP crashtest
Aantal sterren overall: *****
Volwassene bescherming: 89
Kinder bescherming: 79

Meer informatie
Bezoek de website van Peugeot

Vorige Het beestje en haar aard
Volgende IkVader test de nieuwe Opel Astra

Ook interessant

>Meedoen is belangrijk dan winnen, zou je tegen je kinderen kunnen zeggen nadat je de oranje vlaggen weer hebt opgeborgen. Of zeg je liever: ‘Voetbal is pas totaal als je wint’, zoals gisteren op een spandoek te lezen was. Wat is de opvoedkundige waarde van vier weken voetbal kijken?     Met bloed besmeurde shirts …

5
Share

Zoals Wouter Bos onlangs al constateerde, zijn er teveel voortijdige schoolverlaters en is, als gevolg daarvan, de jeugdwerkloosheid veel te hoog. Maar om daar nou het CDA de schuld van de geven, zoals hij laatst deed, is wat kortzichtig. De afgelopen tientallen jaren heerste de PvdA op het Onderwijs-ministerie. Gisteren verscheen het boek Drammen, dreigen en draaien waarin Onderwijs-specialist Leo Prick de dramatische gevolgen schetst van de socialistische vernieuwingsdrift in onderwijsland.

13
Share

Hoe speel je eigenlijk met een kind dat nog niet of nauwelijks kan praten? Wat vindt zo’n kind leuk? En hoe kun jij daar als vader ook nog wat aan beleven? Qukel, een Nederlands bedrijf met speelgoed voor de allerjongsten heeft daar goed over nagedacht.

51
Share

Is jouw kind ook al aan de pillen omdat het te druk of juist te dromerig zou zijn? Of adviseert de school of de kinderpsycholoog om je kind medicijnen te geven? Denk twee keer na voor je er aan begint. En bekijk in elk geval deze onthullende documentaire die Zembla maakte over de ADHD-hype. Wat …

13
Share

Op papier heeft een Nederlandse vader niet veel te vertellen. Doorgaans maken dappere mannen verkleed als Batman en Robin zich boos om de juridische ongelijkheid maar, dit keer klimmen geëmancipeerde vrouwen op de bres.  Een drievrouwschap, bestaande uit Mariele Mijnlieff en Irene Zwaan, beiden verbonden aan emancipatie adviesbureau Enova, en studente Pegagogiek Jorike Olde Loohuis, …

12
Share

"Wanneer wordt het beter weer?" vraag ik aan mijn zwager. Hij kijkt me aan alsof hij ijs ziet branden. Bruinverbrand, net terug van een week varen in Friesland. "Oh, het blijft de hele week nog fan-tas-tisch!" antwoordt hij opgeruimd. Beter weer – ik geloof niet dat ik deze term in Nederland ooit heb gebruikt in de zin van wanneer de temperatuur weer gaat dalen.

13
Share