IkVader test de Volkswagen Golf Variant


golfvariant4_kleinJarenlang moest het hoofd van het gezin wachten op de stationwagon-versie van de Volkswagen Golf V, maar nu is-ie er dan eindelijk. Was het dat wachten allemaal waard? Heeft Volkswagen gelijk met het uitbrengen van Golf-met-achterkant?

Vijfde generatie
Even uitleggen dan maar… toen Volkswagen meer dan 3 jaar geleden de vijfde generatie van de Golf introduceerde, werd er geen nieuwe Variant gepresenteerd. Wel werd daarna de Golf Plus op de markt gezet, kwam er een nieuwe Passat (wel met Variant) en won de Touran vele harten (ook van vaders ja). Maar toch bereikte Volkswagen meer dan eens de vraag wanneer er nou toch eens een ‘Golf-met-echte-bagageruimte’ kwam. Uiteindelijk capituleerde Wolfsburg…

Jetta-basis
Ironisch is wel dat de Golf Variant eigenlijk geen Golf is. Hij is veel meer gebaseerd op de Jetta, de sedan van VW. Maar dat is geen schande, want het maakt van de Golf Variant een moderne auto. Om te zien alleen al, met alle chroomglorie bij de grille die VW tegenwoordig eigen is. Teneinde een optimaal ruime auto te scheppen heeft Volkswagen concessies moeten doen aan de belijning van de carrosserie. De lijnen zijn niet zo vloeiend als zou kunnen, maar het is een klein offer als je ziet wat dat oplevert aan bijvoorbeeld bagageruimte. De achterlichten ogen erg ‘on-VW’s’, alsof het merk ze ingekocht heeft bij een obscure Chinese automotive-boer.

golfvariant2_kleinDoorprikken
Natuurlijk was deze testauto van Pon weer een op-en-top aangeklede auto. Als we daar even doorheen doorprikken, zien we dat de standaarduitrusting van de kaalste Golf Variant ook echt kaal is. Minder ‘basis’ dan voorheen, maar VW verliest het hier van concurrenten. Maar de Sportline Business Edition die u hier op de foto ziet, heeft vele accessoires die goed bevallen. Een ervan is het elektrisch bedienbaar panorama schuifdak. Oké, het kost 1500 euro, maar dat geld is goed besteed. Veel licht in de auto, en ‘natural airco’ als het kan. Bij de kids is het schuifdak een hit. Opvallend is hoeveel bergruimte de Golf voorin heeft. De ruimte is overal goed benut. De passagiersairbag is, zoals het hoort in een gezinsauto, uitschakelbaar. In de middenconsole zit een dubbele bekerhouder en …. een VW-flesopener. Achterin is iets minder bergruimte, en zeker geen slimmigheidjes voor de kids. Wel is gedacht aan bekerhouders en een 12 V in de middenconsole. De kinderen hebben eigen ventilatie-units. De achterbank is net ruim genoeg voor drie kinderzitjes. De hoofdruimte voor volwassenen is achterin beperkt.

golfvariant3_kleinSterke kant
De echt sterke kant van de Variant is de achterkant. Een wijde toegang tot de bagageruimte is een goed begin, samen met het ontbreken van een tildrempel. De bagageruimte is met 520 liter echt groot voor deze klasse. Zes sjorogen en 12V zijn aanwezig, evenals extra bergruimte onder de laadvloer. Wie de achterbank in twee delen neerklapt, merkt dat dat niet zo makkelijk gaat als bij een MPV. Hoofdsteunen eraf, zitting omhoog, leuning neer, ’t is nogal een gedoe. Maar ja, je houdt er wel 1550 liter aan bagageruimte aan over, da’s dan wel weer oké. De achterklep doet trouwens wat lichtjes aan, dat verwacht je niet bij een merk als Volkswagen, dat bekend staat om de degelijke bons als je bewegende carrosseriedelen sluit.

Lucht
Onze test-Golf was uitgerust met een uiterst fijne 2.0 TDI diesel van 140 pk. Wel nagelt de diesel wat bij de koude start en in de eerste versnelling, maar daar valt mee te leven. Op de snelweg is hij stil, maar dat is niet zo gek met 2250 toeren in de zesde versnelling. Diesels maken kan VW nog steeds als de beste. Het Diesel Roet Filter (DRF) is prettig voor je eigen idee dat je iets aan het milieu doet (en de lucht die je kinderen over twintig jaar moeten inademen). Het verbruik is met 1 op 14 aardig, maar ook niet meer dan dat. Misschien is de 1,9 TDI een wat economischer keuze als aandrijfbron. Het rijgedrag van deze Golf Variant was lekker sportief, maar hij had dan ook een sportonderstel.

Verkopen!
Concluderend geven we Volkswagen vooralsnog het gelijk van de achterkant. De auto is een typische Volkswagen, hij blinkt nergens in uit maar scoort overall een dikke voldoende. Ook als gezinsauto. Het wordt interessant om te zien hoeveel Golfs Variant Volkswagen aan de man kan brengen. Want met een drie jaar verlate introductie heb je nog heel wat verloren gegane kopers terug te winnen. Als dat lukt, mag de champagne uit de kast. En anders kijkt VW aan tegen de achterkant van het gelijk…

IkVader Checklist

golfvariant5_kleinIsofix ja (2)

Raamblokkering ja

Uitschakelbare airbag voorin ja

Opbergplekken voorin 6

Opbergplekken achterin 4

Aantal gordels achterin 3

Aantal airbags totaal 10

Leeslampjes achterin 2

Bekerhouders achterin 2

12 volt achterin ja

 

Vorige Sextop: speciale laptop voor vaders die sexsites bezoeken
Volgende Doe mee aan het IkVader-onderzoek!

Ook interessant

Een ding is zeker: er móet straks iets op dat kaartje staan. En je kunt ook niet gaan stotteren als die ambtenaar je straks vraagt welke naam hij mag noteren. Dit zijn de tips & tricks om De Naam te vinden.

43
Share

Het Avro-programma ‘Help, ik word vader’ met Tooske Breugem is meer iets voor in de jaren ’50. Dat vindt Henk Hanssen, die diverse boeken over het vaderschap heeft geschreven. Volgens Hanssen moet het programma aantonen dat vaders er in de opvoeding niets van bakken. "Misschien dat dit format in 1953 succes had gehad, maar in 2005 is het volstrekt achterhaald."

24
Share

‘Een revolutionaire stap in de geschiedenis van het vaderschap’, noemt Henk Hanssen de keuze van Bos en Eurlings in een interview met Management Team. Hanssen is hoofdredacteur van de website ikvader.nl en auteur van het boek Babymanagement voor mannen. Hij voert al jaren strijd voor de erkenning van het vaderschap. Het gaat de goede kant …

42
Share

Op deze de C4 Picasso geflankeerd door het doorsnee gezin (?!)

De Citroën C4 Picasso is eerder deze maand verkozen tot Gezinsauto van het Jaar 2008 en is de tiende winnaar van deze prestigieuze verkiezing. Beide andere finalisten, de Seat Altea XL en Kia Carens, eindigden respectievelijk op de tweede en derde plaats.

870
Share

De voortrazende populariteit van Google heeft tot een opmerkelijk geval van vaderlijk namedropping geleid. De Zweeds/Libanese zoekmachineoptimalisator Walid Kay Elias is zo vol van Google dat hij zijn zoon ‘Google’ heeft genoemd. Toen we wisten dat mijn vrouw Carol zwanger was, zei ik: ‘We noemen hem Google,’ zegt Walid op zijn weblog. "Iedereen lachte erom, ze namen me niet serieus. Mijn broer zei: ‘Ja, en dan noem je de volgende Yahoo, Fuji en Nikon." Maar Walid, die conform de Arabische traditie nu zelf ‘Abu Google’ heet, hield voet bij stuk. Hij doopte het kereltje, geboren op 12 september, tot Google Kai. Google Inc. heeft de baby een lang en gelukkig leven toegewenst en sprak de hoop uit dat ‘Google’ niet te veel zal worden gepest door zijn klasgenoten. ‘FF Googlen’ krijgt natuurlijk een heel ander lading… Eerder dit jaar publiceerde Reuters het bericht dat een Roemeens stel hun kind Yahoo had genoemd. Het verhaal bleek uit de duim te zijn gezogen: de creatieve reporter werd ontslagen. Baby Google bestaat echt: Abu heeft het geboorteregister op zijn site geplaatst.

22
Share

Vergeet sneeuwonzekere pistes en zweterige après-ski hutten. Deze kerst beleef je het grootste avontuur lekker thuis voor de buis. Op 12 december lanceert Netflix een epische dramaserie over de Italiaanse ontdekkingsreiziger Marco Polo. Seksuele intriges, adembenemende veldslagen, exotische vechtsporten: kosten noch moeite zijn gespaard om Polo’s historische reis samen te ballen in een verhaal dat …

32
Share