Jouw kind een lastig eter? Verpak groente in McDonald's plastic!


mcdonald'sIs jouw kind een lastige eter? Geen trek in spruiten, appels, wortels of bonen? Goed nieuws: de oplossing is eindelijk gevonden! Gooi weg dat Jip & Janneke-bord en serveer groenten en fruit in een papieren frietbakje van McDonald’s. Wedden dat ie het met smaak opeet? Uit een gisteren gepubliceerd onderzoek blijkt dat kinderen eten lekkerder vinden wanneer het uit een verpakking van McDonald’s komt.

Smaakbeleving
De onderzoekers, verbonden aan de Amerikaanse Standford University, onderwierpen 63 kinderen in de leeftijd van drie tot vijf jaar aan meer dan honderd verschillende tests. Ze kregen dezelfde hamburgers, friet en kipnuggets voorgeschoteld, de ene keer verpakt in de klassieke McDonald’s wrap, de andere keer verpakt in een merkloos papiertje. Wat bleek? Fastfood met de grote M smaakt veel lekkerder! Het verschil is smaakbeleving was het grootst bij de patatten: liefst 77% van de kinderen gaf de voorkeur aan de patat verpakt in McDonald’s verpakking boven de merkloze frieten.

Champagnekurken
Bij de marketingafdeling van McDonald’s knallen champagnekurken gaten in het plafond. Eindelijk is het bewijs geleverd dat de op kinderen gerichte reclamemiljoenen een diepgaand effect sorteren. Tweejarige kinderen ontwikkelen al een voorkeur voor merken, aldus de Standord-experts, en hoe meer reclame deze peuters zien, hoe sterker zij het merk prefereren. Ook speelgoed van McDonald’s, dat onder meer in de Happy Meals wordt verpakt, versterkt de merkvoorkeur.

Reclame aanpassen
Bij organisaties van ouders en voedingsdeskundigen staan de haren intussen recht overeind. ‘Reclame gericht op kinderen jonger dan zeven of acht jaar, is in feite electronisch kindermisbruik,’ stelt een criticus. De druk op McDonald’s en andere fabrikanten om hun reclame aan te passen, zal door dit onderzoek alleen maar toenemen, zo is de verwachting. McDonald’s reageerde met een schriftelijke verklaring op het onderzoek waarin zij stelt dat zij alleen adverteert voor Happy Meals met McNuggets met wit vlees, verse appelschijfjes en magere melk. En, rond de film Shrek gaf McDonald’s het grootste budget ooit uit aan reclame voor fruit, groente en melk: ‘nog een aanwijzing voor onze benadering van verantwoorde marketing.’

Op naar de Mac!
De belangrijkste conclusie van het onderzoek? Ga even langs bij de Mac en verzamel zoveel verpakkingsmateriaal als je kunt. Hou het achter de hand voor als de kleine begint tegen te stribbelen zodra ie groente of fruit voorgezet krijgt.

Vorige 'It takes a man to be a dad'
Volgende Baby Einstein maakt baby's dommer

Ook interessant

Wat doe je wanneer je zoon van zeven je smeekt om jouw collectie Star Wars-films te mogen bekijken? Onze nieuwe blogger Jurgen Egges dacht niet lang na. Hjj gaf toe en zag hoe zijn zoon in een paar tijd tijd veranderde in een tweede Luke Skywalker die schittert op een Star Wars Exhibition. Facebook Twitter …

Share

Dat wij er in het huishouden onze eigen praktische methoden op na houden, is bekend. Maar, een Australische man uit Warwick, een suburb bij Perth, wilde de was wel heel vernuftig aanpakken. Hij stopte niet alleen de kleren in de droger maar duwde gelijk de baby erbij, zo bericht de Sydney Morning Herald.

Share

Schuilt er onder het bed van jouw kind een monster? Laat hem het monster tekenen en doe mee aan de monsterlijke tekenwedstrijd van Philips. Het idee is dat kinderen zo ontdekken dat monsters vooral leuk en helemaal niet zo eng zijn. Je kind maakt kans op mooie prijzen, waaronder een complete Disney kamer in monster-, prinsessen- …

Share

IJsbrand vermaakt zich op het IJs,  ’t ijsvermaak kan mij behagen, maar ik hoop toch zorg te dragen, dat geene onvoorzigtigheid Mij een ongeluk bereidt. Ja, je komt IJsbrand op de gekste plekken tegen.

Share

Rockmuziek die voor jou én je kinderen te pruimen is? Dat kan toch alleen maar afgevlakte K3-achtige muzak zijn? Ik geloofde ook niet dat er een alternatief was. Tot ik afgelopen weekend een concert van de Hippe Gasten bezocht – met het hele gezin! Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

logo vroeg op stap.nlNog weleens wezen stappen onlangs? Wie vijftien jaar geleden naar de disco ging, kon rond half elf ‘s avonds de spijkers uit de vloer dansen in een afgeladen tent. Wie zich tegenwoordig om half elf ‘s avonds meldt, staat voor een gesloten deur – of kan een praatje maken met een schoonmaker. De Nederlandse jeugd hanteert tegenwoordig het Spaanse stapritme: rond één uur ‘s nachts begint het enigszins gezellig te worden. Hannie Gorter en Myriam Loonen, twee Friese moeders, komen tegen de nachtbrakerij in het geweer. Zij heben de actie-site vroegopstap.nl opgericht en met als doel de horeca te bewegen voortaan om twee uur ‘s nachts de deuren te sluiten. De petitie is al door bijna 50.000 mensen ondertekend.

 

Share