Navigate / search

Jouw kind een lastig eter? Verpak groente in McDonald's plastic!

mcdonald's

Is jouw kind een lastige eter? Geen trek in spruiten, appels, wortels of bonen? Goed nieuws: de oplossing is eindelijk gevonden! Gooi weg dat Jip & Janneke-bord en serveer groenten en fruit in een papieren frietbakje van McDonald’s. Wedden dat ie het met smaak opeet? Uit een gisteren gepubliceerd onderzoek blijkt dat kinderen eten lekkerder vinden wanneer het uit een verpakking van McDonald’s komt.

Smaakbeleving
De onderzoekers, verbonden aan de Amerikaanse Standford University, onderwierpen 63 kinderen in de leeftijd van drie tot vijf jaar aan meer dan honderd verschillende tests. Ze kregen dezelfde hamburgers, friet en kipnuggets voorgeschoteld, de ene keer verpakt in de klassieke McDonald’s wrap, de andere keer verpakt in een merkloos papiertje. Wat bleek? Fastfood met de grote M smaakt veel lekkerder! Het verschil is smaakbeleving was het grootst bij de patatten: liefst 77% van de kinderen gaf de voorkeur aan de patat verpakt in McDonald’s verpakking boven de merkloze frieten.

Champagnekurken
Bij de marketingafdeling van McDonald’s knallen champagnekurken gaten in het plafond. Eindelijk is het bewijs geleverd dat de op kinderen gerichte reclamemiljoenen een diepgaand effect sorteren. Tweejarige kinderen ontwikkelen al een voorkeur voor merken, aldus de Standord-experts, en hoe meer reclame deze peuters zien, hoe sterker zij het merk prefereren. Ook speelgoed van McDonald’s, dat onder meer in de Happy Meals wordt verpakt, versterkt de merkvoorkeur.

Reclame aanpassen
Bij organisaties van ouders en voedingsdeskundigen staan de haren intussen recht overeind. ‘Reclame gericht op kinderen jonger dan zeven of acht jaar, is in feite electronisch kindermisbruik,’ stelt een criticus. De druk op McDonald’s en andere fabrikanten om hun reclame aan te passen, zal door dit onderzoek alleen maar toenemen, zo is de verwachting. McDonald’s reageerde met een schriftelijke verklaring op het onderzoek waarin zij stelt dat zij alleen adverteert voor Happy Meals met McNuggets met wit vlees, verse appelschijfjes en magere melk. En, rond de film Shrek gaf McDonald’s het grootste budget ooit uit aan reclame voor fruit, groente en melk: ‘nog een aanwijzing voor onze benadering van verantwoorde marketing.’

Op naar de Mac!
De belangrijkste conclusie van het onderzoek? Ga even langs bij de Mac en verzamel zoveel verpakkingsmateriaal als je kunt. Hou het achter de hand voor als de kleine begint tegen te stribbelen zodra ie groente of fruit voorgezet krijgt.