Jouw kind een lastig eter? Verpak groente in McDonald's plastic!


mcdonald'sIs jouw kind een lastige eter? Geen trek in spruiten, appels, wortels of bonen? Goed nieuws: de oplossing is eindelijk gevonden! Gooi weg dat Jip & Janneke-bord en serveer groenten en fruit in een papieren frietbakje van McDonald’s. Wedden dat ie het met smaak opeet? Uit een gisteren gepubliceerd onderzoek blijkt dat kinderen eten lekkerder vinden wanneer het uit een verpakking van McDonald’s komt.

Smaakbeleving
De onderzoekers, verbonden aan de Amerikaanse Standford University, onderwierpen 63 kinderen in de leeftijd van drie tot vijf jaar aan meer dan honderd verschillende tests. Ze kregen dezelfde hamburgers, friet en kipnuggets voorgeschoteld, de ene keer verpakt in de klassieke McDonald’s wrap, de andere keer verpakt in een merkloos papiertje. Wat bleek? Fastfood met de grote M smaakt veel lekkerder! Het verschil is smaakbeleving was het grootst bij de patatten: liefst 77% van de kinderen gaf de voorkeur aan de patat verpakt in McDonald’s verpakking boven de merkloze frieten.

Champagnekurken
Bij de marketingafdeling van McDonald’s knallen champagnekurken gaten in het plafond. Eindelijk is het bewijs geleverd dat de op kinderen gerichte reclamemiljoenen een diepgaand effect sorteren. Tweejarige kinderen ontwikkelen al een voorkeur voor merken, aldus de Standord-experts, en hoe meer reclame deze peuters zien, hoe sterker zij het merk prefereren. Ook speelgoed van McDonald’s, dat onder meer in de Happy Meals wordt verpakt, versterkt de merkvoorkeur.

Reclame aanpassen
Bij organisaties van ouders en voedingsdeskundigen staan de haren intussen recht overeind. ‘Reclame gericht op kinderen jonger dan zeven of acht jaar, is in feite electronisch kindermisbruik,’ stelt een criticus. De druk op McDonald’s en andere fabrikanten om hun reclame aan te passen, zal door dit onderzoek alleen maar toenemen, zo is de verwachting. McDonald’s reageerde met een schriftelijke verklaring op het onderzoek waarin zij stelt dat zij alleen adverteert voor Happy Meals met McNuggets met wit vlees, verse appelschijfjes en magere melk. En, rond de film Shrek gaf McDonald’s het grootste budget ooit uit aan reclame voor fruit, groente en melk: ‘nog een aanwijzing voor onze benadering van verantwoorde marketing.’

Op naar de Mac!
De belangrijkste conclusie van het onderzoek? Ga even langs bij de Mac en verzamel zoveel verpakkingsmateriaal als je kunt. Hou het achter de hand voor als de kleine begint tegen te stribbelen zodra ie groente of fruit voorgezet krijgt.

Vorige 'It takes a man to be a dad'
Volgende Baby Einstein maakt baby's dommer

Ook interessant

Een wát? Ja, als je naar Amerika verhuist, heb je tegenwoordig een redelijke kans dat een collega-vader je vraagt: ‘How’s your Dadtourage?’ Wat het dan is? Een nodeloos ingewikkeld woord voor vadernetwerk. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

De politie is nog niet aan zijn deur geweest met de mededeling dat zijn lieve zoontje al fietsend een aantal bejaarde medeburgers overhoop heeft gereden omdat hij zich in de real life-versie waande van Grand Theft Bike. En dus vraagt onze nieuwe columnist Jurgen Egges zich af of al die ouderlijke zorgen over games wel …

Share

De Leidse onderzoeker Pim van der Pol heeft zich de afgelopen jaren verdiept in de betekenis van kinderspel. En wat blijkt uit zijn promotieonderzoek De kracht en macht van spel en verbeelding? Kinderspel is allesbehalve kinderspel! Dat wil zeggen: de meeste kinderen spelen zonder enige moeite maar de betekenis van kinderspel is bloedserieus. Kinderen die veel fantasievolle spelletjes spelen, hebben minder gedragsproblemen. Klik hier voor een samenvatting van Van der Pols bevindingen.

Share

Vrouwen werken steeds vaker buitenshuis. Dit betekent echter niet dat mannen meer zijn gaan zorgen voor de kids en het huishouden. Keuken en kinderkamer zijn nog steeds haar domein. Maar aan wie ligt dat?

Share

454030252_9f31014e6f_mJanna de Jager-Wijma (53) uit het Groningse Stedum is de wanhoop nabij. Vorige maand bepaalde de Australische rechter in een wereldwijd geruchtmakende zaak dat zij de erfenis van haar overleden vader, die in de jaren vijftig naar Australië emigreerde, moet delen met drie door Wijma buitenechtelijk verwekte kinderen. Nu blijkt Janna ook te moeten opdraaien voor de proceskosten: ruim 138.000 euro. Uit de erfenis krijgt ze ongeveer 50.000 euro, eenvierde van de circa 200.000 euro die Wijma naliet. De Groningse, die van een bescheiden uitkering moet rondkomen, zegt dit bedrag niet te kunnen betalen. In een poging een financieel drama af te wenden, doet ze nu een schriftelijk beroep op de Australische premier John Howard. Janna gaf IkVader exclusief toestemming de brief te publiceren.

 

Share

‘Hoi papa, jammer dat je in de hemel ligt. Ik vind het niet zo leuk dat je dood was gegaan.’ Hoe gaat een kind om met het verlies van vader of moeder? Op die vraag geeft het net verschenen boekje Mijn vader is een engel raak antwoord. Het (fraai vorm gegeven) boekje gunt je een …

Share