Jouw kind een lastig eter? Verpak groente in McDonald's plastic!


mcdonald'sIs jouw kind een lastige eter? Geen trek in spruiten, appels, wortels of bonen? Goed nieuws: de oplossing is eindelijk gevonden! Gooi weg dat Jip & Janneke-bord en serveer groenten en fruit in een papieren frietbakje van McDonald’s. Wedden dat ie het met smaak opeet? Uit een gisteren gepubliceerd onderzoek blijkt dat kinderen eten lekkerder vinden wanneer het uit een verpakking van McDonald’s komt.

Smaakbeleving
De onderzoekers, verbonden aan de Amerikaanse Standford University, onderwierpen 63 kinderen in de leeftijd van drie tot vijf jaar aan meer dan honderd verschillende tests. Ze kregen dezelfde hamburgers, friet en kipnuggets voorgeschoteld, de ene keer verpakt in de klassieke McDonald’s wrap, de andere keer verpakt in een merkloos papiertje. Wat bleek? Fastfood met de grote M smaakt veel lekkerder! Het verschil is smaakbeleving was het grootst bij de patatten: liefst 77% van de kinderen gaf de voorkeur aan de patat verpakt in McDonald’s verpakking boven de merkloze frieten.

Champagnekurken
Bij de marketingafdeling van McDonald’s knallen champagnekurken gaten in het plafond. Eindelijk is het bewijs geleverd dat de op kinderen gerichte reclamemiljoenen een diepgaand effect sorteren. Tweejarige kinderen ontwikkelen al een voorkeur voor merken, aldus de Standord-experts, en hoe meer reclame deze peuters zien, hoe sterker zij het merk prefereren. Ook speelgoed van McDonald’s, dat onder meer in de Happy Meals wordt verpakt, versterkt de merkvoorkeur.

Reclame aanpassen
Bij organisaties van ouders en voedingsdeskundigen staan de haren intussen recht overeind. ‘Reclame gericht op kinderen jonger dan zeven of acht jaar, is in feite electronisch kindermisbruik,’ stelt een criticus. De druk op McDonald’s en andere fabrikanten om hun reclame aan te passen, zal door dit onderzoek alleen maar toenemen, zo is de verwachting. McDonald’s reageerde met een schriftelijke verklaring op het onderzoek waarin zij stelt dat zij alleen adverteert voor Happy Meals met McNuggets met wit vlees, verse appelschijfjes en magere melk. En, rond de film Shrek gaf McDonald’s het grootste budget ooit uit aan reclame voor fruit, groente en melk: ‘nog een aanwijzing voor onze benadering van verantwoorde marketing.’

Op naar de Mac!
De belangrijkste conclusie van het onderzoek? Ga even langs bij de Mac en verzamel zoveel verpakkingsmateriaal als je kunt. Hou het achter de hand voor als de kleine begint tegen te stribbelen zodra ie groente of fruit voorgezet krijgt.

Vorige 'It takes a man to be a dad'
Volgende Baby Einstein maakt baby's dommer

Ook interessant

Jeroen de W. zit er helemaal doorheen. Vorige maand kende niemand hem, nu wordt hij gebrandmerkt als de vader van de vermoorde baby’s uit Beverwijk. Hoe is het mogelijk dat hij tot vier maal toe niet op de hoogte was van de zwangerschap van zijn vriendin, de 29-jarige Etta die vast zit voor verhoor. De W. zegt niks met deze zaak te maken te hebben. Ook hij zou de moorden op zijn kinderen pas hebben ontdekt toen de politie een dode baby in het huis van zijn schoonmoeder aantrof.

21
Share

Oké, het is geen gezinsáuto, maar dit vehikel van Vespa moet de gemiddelde vader toch kietelen. Met zijn allen op de scooter, wie bedenkt dat? Het antwoord is: Vespa in Zuid-Afrika. Het bedrijf bedacht deze ‘Four Seater Stretch Scooter’ helaas alleen als marketing tool. Maar volgens het enthousiaste Vespa is het een ‘gezinsauto op twee …

287
Share

Moeders die denken dat kennis over baby’s en opvoeding exclusief aan hen voorbehouden kunnen hun borsten nat maken. Er is een nieuwe patroonheilige opgestaan en dit exemplaar windt er geen luierdoekjes om. Schrijfster Risa Green is de nieuwe koningin van de mom lit, literalectuur over het moederschap. Met de ervaring van vaders heeft Green weinig …

26
Share

PaPakketAdformatie.nl, het vakblad voor reclame en marketing, bericht over hetPaPakket: IkVader.nl komt met het PaPakket, een cadeaudoos met tips, een boekje en een cadeau voor de man die net vader is geworden. 

204
Share

NRC signaleert dit weekend een comeback van de nanny. De gestegen prijzen van de reguliere kinderopvang en vooral tv-series als Desperate Housewives, Supernanny en The Nanny brengen steeds meer ouders op het idee een eigen Julie Andrews in huis te halen. Want, wie denkt er bij het woord gouvernante niet aan deze filmster uit nanny-klassiekers als Mary Poppins en The Sound of Music. Ook een poging wagen? Dit zijn de beste bronnen voor gouvernantes:

De Gouvernante of Het adres voor de oernanny van Britse bodem

19
Share

Of er een relatie tussen beide voorvallen is? Ongetwijfeld. "Rosa," zei ik vanmiddag. "Het is bijna gelukt, die kaartjes voor K3." In het druilerige weer brak de zon op haar gezicht door. Ze fietste naast me op haar peuterfiets, van school op weg naar huis. "Echt waar?" "Ja, vanavond nog even met mamma overleggen, of ze ook meegaat, en dan kunnen we bestellen." "Joepie!"

24
Share