Jouw kind een lastig eter? Verpak groente in McDonald's plastic!


mcdonald'sIs jouw kind een lastige eter? Geen trek in spruiten, appels, wortels of bonen? Goed nieuws: de oplossing is eindelijk gevonden! Gooi weg dat Jip & Janneke-bord en serveer groenten en fruit in een papieren frietbakje van McDonald’s. Wedden dat ie het met smaak opeet? Uit een gisteren gepubliceerd onderzoek blijkt dat kinderen eten lekkerder vinden wanneer het uit een verpakking van McDonald’s komt.

Smaakbeleving
De onderzoekers, verbonden aan de Amerikaanse Standford University, onderwierpen 63 kinderen in de leeftijd van drie tot vijf jaar aan meer dan honderd verschillende tests. Ze kregen dezelfde hamburgers, friet en kipnuggets voorgeschoteld, de ene keer verpakt in de klassieke McDonald’s wrap, de andere keer verpakt in een merkloos papiertje. Wat bleek? Fastfood met de grote M smaakt veel lekkerder! Het verschil is smaakbeleving was het grootst bij de patatten: liefst 77% van de kinderen gaf de voorkeur aan de patat verpakt in McDonald’s verpakking boven de merkloze frieten.

Champagnekurken
Bij de marketingafdeling van McDonald’s knallen champagnekurken gaten in het plafond. Eindelijk is het bewijs geleverd dat de op kinderen gerichte reclamemiljoenen een diepgaand effect sorteren. Tweejarige kinderen ontwikkelen al een voorkeur voor merken, aldus de Standord-experts, en hoe meer reclame deze peuters zien, hoe sterker zij het merk prefereren. Ook speelgoed van McDonald’s, dat onder meer in de Happy Meals wordt verpakt, versterkt de merkvoorkeur.

Reclame aanpassen
Bij organisaties van ouders en voedingsdeskundigen staan de haren intussen recht overeind. ‘Reclame gericht op kinderen jonger dan zeven of acht jaar, is in feite electronisch kindermisbruik,’ stelt een criticus. De druk op McDonald’s en andere fabrikanten om hun reclame aan te passen, zal door dit onderzoek alleen maar toenemen, zo is de verwachting. McDonald’s reageerde met een schriftelijke verklaring op het onderzoek waarin zij stelt dat zij alleen adverteert voor Happy Meals met McNuggets met wit vlees, verse appelschijfjes en magere melk. En, rond de film Shrek gaf McDonald’s het grootste budget ooit uit aan reclame voor fruit, groente en melk: ‘nog een aanwijzing voor onze benadering van verantwoorde marketing.’

Op naar de Mac!
De belangrijkste conclusie van het onderzoek? Ga even langs bij de Mac en verzamel zoveel verpakkingsmateriaal als je kunt. Hou het achter de hand voor als de kleine begint tegen te stribbelen zodra ie groente of fruit voorgezet krijgt.

Vorige 'It takes a man to be a dad'
Volgende Baby Einstein maakt baby's dommer

Ook interessant

Honda is een merk dat in Nederland maar weinig fans heeft. Vreemd, want het Japanse merk staat bekend als baken van kwaliteit en betrouwbaarheid. Of Honda ook gezinsauto’s maakt? Dat vinden we deze maand uit in de IkVader Gezinsautotest, met de Honda Accord Tourer.

603
Share

Gisteren reden we voor het eerst gevieren naar huis. Rosa en IJsbrand achterin. Zondagmiddag. Een modelgezinnetje keert terug van familiebezoek. De tijden dat ik een eleptische aanval kreeg bij de gedachte aan dit toekomstbeeld, liggen gelukkig ver achter me. Als een heuse Verantwoordelijke Vader zat ik achter het stuur, een kalme koers varend omdat de kinderen (ik moet nog wel wennen aan het meervoud) allebei vredig in hun mandje lagen te slapen, zelfs Rosa.

55
Share

Waterpistool, kinderspeelgoed? Niet per se! Street Wars, een slim waterspel voor deelnemers vanaf achttien jaar, gaat nu ook in Londen van start. De Britse bobby´s zijn bang voor paniek op straat.

23
Share

vaderschapMannen die eraan twijfelen of ze wel de echte vader zijn van hun kind, investeren minder tijd in het vaderschap. Ook zijn ze minder geïnteresseerd in de ontwikkeling van het kind en scheiden veel vaker. Dat blijkt uit een studie van de Universiteit van Nieuw Mexico. Volgens het onderzoek is vaderschapsvertrouwen essentieel voor de relatie tussen vader en kind.

73
Share

Vaders moeten meer doen in de opvoeding en het huishouden, klagen moeders. Maar tegelijkertijd vinden ze het lastig om taken aan vaders over te laten. En áls zij het al aandurft, moet hij het wel op haar manier doen. Waarom laten moeders vaders niet hun eigen gang gaan? En waarom laten vaders zich zo gemakkelijk opzij zetten?

112
Share

>Meedoen is belangrijk dan winnen, zou je tegen je kinderen kunnen zeggen nadat je de oranje vlaggen weer hebt opgeborgen. Of zeg je liever: ‘Voetbal is pas totaal als je wint’, zoals gisteren op een spandoek te lezen was. Wat is de opvoedkundige waarde van vier weken voetbal kijken?     Met bloed besmeurde shirts …

18
Share