Loverboys op het toneel


loverboysDe loverboy is de nachtmerrie voor vaders van jonge meiden. Niet ten onrechte. Volgens Justitie neemt het aantal slachtoffers van deze vleiende pooiers nog steeds toe. Met de productie Liefde is kouder dan de dood, die deze week in première is gegaan, probeert de Amsterdamse theatergroep Rzpkt de meiden wakker te schudden. Liefde is kouder dan de dood is een parallelvertelling van twee jongens en twee meisjes. De meisjes belanden in de prostitutie door toedoen van de loverboys.

Immoreel
De middelen waarvan de jongens gebruik maken om dit te bewerkstelligen zijn even immoreel als herkenbaar: drugs en een overdaad aan ‘valse’ liefde. Het ene meisje raakt verslaafd en gaat eraan onderdoor. De ander belandt – wat geen uitzondering is in Nederland – wegens ruimtegebrek in een penitiaire inrichting. In dezelfde inrichting bevindt zich de aanstichter van deze menselijke tragedie: haar loverboy. Zelfs als alle feiten over haar ‘geliefde’ aan het daglicht komen, blijven de meisjes hardnekkig geloven in de zuivere bedoelingen van ‘hun’ mannen.

Rauw en autobiografisch
Liefde is kouder dan de dood is ontwikkeld door Fouad Mourigh en Farhane El Hamchaoui. Vorig jaar hadden beide acteurs veel succes met de eerste theatervoorstelling rZpkt. Het stuk, een rauwe en autobiografische komedie over twee jongens die op zoek zijn naar een beter leven, werd vierhonderd keer gespeeld in theaters, op scholen, op congressen en in jeugdgevangenissen en tbs-klinieken. Het idee voor hun nieuwe theaterstuk ontstond toen Fouad en Farhane optraden voor jongens die waren veroordeeld vanwege hun loverboy-praktijken. Ze vroegen Dick van den Heuvel en Stan Lapinksi om idee uit te werken, met behulp van tekstmateriaal van drie jonge schrijvers – Sander Donker, Shirley Gast en Jan Willem Slort.

Jonge acteurs
Liefde is kouder dan de dood wordt gespeeld door vier jonge acteurs, Youssef Idilbi, Dunya Khayame, Alexandra Alphenaar en Sofian Abayahya, en gaat 27 september in première in Theater Bellevue te Amsterdam. De regie is in handen van Titus Muizelaar.

Vorige Prins Pa!
Volgende Avonturiers gezocht voor nieuwe wereld

Ook interessant

Hij is weer weg, de Sint. Woensdagmiddag moest de papieren Pietenmuts in allerijl nog worden opgegraven van onder een berg net uitgepakt speelgoed, dat wel. Met "Ik ga bij Rutger Zwarte Piet spelen," rende ze weer het huis uit, op weg naar de buurjongen. Ik haat het gezegde ‘waar een klein land groot in kan zijn’, het is sleets en staat bol van de valse bescheidenheid. Maar als het gaat om de samenzwering die Sinterklaas heet, mogen we onszelf onbescheiden complimenteren.

23
Share

Ook in je rats wanneer je kind de digitale wereld verkent? Dan ben je niet de enige. Liefst 46 procent van de ouders in Nederland en België is er niet gerust op wanneer hun kind online gaat. Ze zijn vooral bang dat de kinderen via netwerksites in contact komen met kwaadwillenden. 17 procent vreest dat …

15
Share

alimentatieTwaalfduizend gescheiden gezinnen raken in financiële problemen omdat een van de ouders, meestal  de vader, zijn alimentatiebijdrage niet kan of wil betalen. Dit stelt het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) uit Gouda. 

26
Share

Alles weten over de laatste stand van zaken rond het moderne vaderschap? Kom dan op vrijdag 18 juni naar het Vaderschapssymposium op de universiteit van Amsterdam. Tijdens dit event wordt je door een reeks vooraanstaande sprekers bijgepraat over het vaderschap anno 2010. Worden mannen gelukkig van vader zijn? Hoe belangrijk zijn vaders voor kinderen? Zijn …

24
Share

Wil jij minder werken om meer tijd met je kinderen te kunnen doorbrengen? ‘Jazeker!’  roep je meteen enthousiast, maar mijn vrouw werkt al parttime en mijn baas ziet me al aankomen en ik verdien nu eenmaal meer en het gezinsleven is al zo duur. Precies: wij vaders zitten vastgeroest in dat traditionele kostwinnersmodel.

311
Share

Pesterig stuntje van een Engels bedrijf dat reclameborden exploiteert. Om te laten zien hoe effectief buitenreclame kan zijn, liet de firma bussen rondrijden met de kreet ‘Career women make bad mothers‘. Gevolg? Woedende carrière-moeders, uiteraard. Het bedrijf, de OOA, riep nog schaapachtig dat ze louter een discussie had willen uitlokken, maar dat mocht niet baten. De reclame …

25
Share