Moederblogs slachtoffer van eigen succes?


blog moederVan vermoeiende baby tot ongeïntresseerde echtgenoot: niets is taboe op de mateloos populaire ‘mommy blogs’. Vooral in de VS en Canada bloggen moeders zich helemaal suf. Zo zeer zelfs dat kiene marketeers de succesvolle moederblogs in het vizier hebben gekregen. Het gevolg: de ‘dotmoms’ worden overladen met gratis uitstapjes, producten en andere lekkernijen, in ‘ruil’ voor een positief blogverhaal.

Curieuze aanbiedingen
Dé moedertrend van de laatste jaren: ‘mommy blogging’. Steeds meer moeders kruipen achter het toetsenbord om verslag te doen van de laatste opvoedperikelen. Zo ook Jennifer Lawrence, een jonge Amerikaanse moeder. Ze begon drie jaar geleden met een eigen moederblog en heeft de opkomst van ‘mommy blogging’ van dichtbij meegemaakt. Hoe bekender haar blog werd, des te meer ze te maken kreeg met curieuze aanbiedingen. ‘Grote bedrijven boden mij gratis producten en uitstapjes aan, in de hoop dat ik er positief over zou schrijven,’ vertelt Lawrence. De jonge moeder was verbaasd. ‘Ik dacht dat zoiets niet voorkwam bij mommy bloggers. Dit zijn toch allerdaagse vrouwen die om vier uur ‘s nachts hun kind de fles geven en opschrijven wat in ze opkomt. De realiteit bleek echter anders.’

blog moeder 2Grote markt
Lawrence noemt de consumptiedrift bij jonge moeders een van de oorzaken hiervan. ‘De markt voor moeders is enorm,’ weet ze. ‘Alleen al in de VS consumeren moeders ruim drie triljoen dollar per jaar.’ Voor marketingstrategen blijken moederblogs de plek bij uitstek om nieuwe babyproducten aan de ‘moeder’ te brengen. Lawrence: ‘Mommy bloggers worden vertrouwd, ze worden gezien als een onafhankelijke stem. Als zij iets aanbevelen, nemen veel vrouwen dat voor waar aan.’ Hoe moet het nu verder? Worden alle schrijvende mommy’s inmiddels betaald? Dat valt wel mee, denkt Lawrence. ‘Maar als je het vermoeden hebt dat iemand betaald wordt of gratis producten krijgt, dan zal dat in de meeste gevallen zo zijn. De mommy blogs dreigen slachtoffer van hun eigen succes te worden.’

Vorige Frenk slaagt weer als vader
Volgende Daddy Cool!

Ook interessant

Een toppoliticus die de formatieonderhandelingen stillegt omdat hij een pappadag opneemt. Is Jesse Klaver de nieuwe held van werkende vaders of hebben we juist behoefte aan een voorbeeldvader die zijn zorgdagen wat zorgvuldiger kiest? Henk Hanssen van IkVader.nl geeft zijn ongezouten mening.

336
Share

Politici, vakbonden en bedrijven maken plannen om een papadag in te voeren en het vaderverlof uit te breiden. Maar, wat vind jij van die plannen? Samen met de Negenmaandenbeurs organiseert IkVader een onderzoek onder ouders. Doe mee en laat je mening horen! Deelname kost je niet meer dan 3 minuten. Onder de deelnemers worden tien …

25
Share

In de recent verschenen roman ‘Wat wil de man nog meer’ verhaalt de Engelse auteur John O’Farrell over een dertiger die worstelt met zijn vaderlijke plichten. Herkenbaar vindt Henk Hanssen, de oprichter van de website Ikvader.nl. ‘Het kinderterrein is door vrouwen gekaapt. Vaders worden nog steeds in een figurantenrol gedwongen.’

34
Share

Henk en IJsbrandHet is al three mornings after the night before en ik kan me nog steeds nauwelijks concentreren. Mijn hoofd repeteert de soms koortsachtige gesprekken die ik de afgelopen dagen voerde met artsen, verpleegkundigen en familieleden terwijl medische termen als Hb-waarde, uterus en oxytocine nog na echoën.

46
Share

Eindelijk zijn we aan de beurt om met een korte maar krachtige straal door ‘s lands grootste azijnzeiker te worden bespoten. In zijn column in NRC Handelsblad van 9 april meldt Youp dat hij wordt gebeld door de koningin die hem opbiecht dat ze geen zin meer heeft om dit ‘ridicule kikkerland’ te leiden. Als één van de voorbeelden hoe gek ons land is geworden, zegt ‘Beatrix’: ‘(…) ga naar de Huishoudbeurs en kijk hoe grote kerels bij de Pamperstand op een siliconenbaby het luier verschonen staan te oefenen.’

22
Share

Voorlezen uit een boek blijft natuurlijk een onverslaanbaar interactieve tool om je kind wat bij te brengen. Maar, je kunt ook nieuwe media gebruiken om je kind een verhaal te vertellen. Hoe? Mediamatic, een Amsterdamse club die zich specialiseert in Web 2.0 en alles wat daarna komt, organiseert op 23 oktober een bijeenkomst over cross-mediale verteltechnieken voor kinderen.

67
Share