Buggybeleid GVB wekt woede Amsterdamse ouders


buggybeleid gvb amsterdamHet zal je maar gebeuren: terwijl jij netjes met je kinderwagen plaatsneemt in een Amsterdamse tram komt er een conducteur op je aflopen. ‘Meneer, u moet de tram uit.’ Waarom? Je hebt een kinderwagen bij je! Deze situatie kan het gevolg zijn van een curieuze beleidswijziging bij het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB. Tot verbijstering van veel ouders, mag er vanaf 1 januari mag er in Amsterdam maar één kinderwagen mee in een tram. De nieuwe maatregel is niet alleen kindonvriendelijk, maar blijkt zelfs gevaarlijk te zijn. ‘Gezinnen met jonge kinderen zijn hier gewoon niet meer welkom.’

Sta-in-de-weg
Kinderwagens zijn volgens het GVB: onveilig, kwetsbaar en een sta-in-de-weg. Daarom begon de organisatie het nieuwe jaar met een nieuw, uiterst streng beleid: voortaan mag er in elke tram nog maar een uitgeklapte kinderwagen worden vervoerd. ‘In een drukke tram is een kind erg kwetsbaar, een noodstop kan ernstige gevolgen hebben,’ stelt Hans van den Berg, woordvoerder van GVB. ‘Maar we doen het ook voor de reizigers die struikelen over uitgeklapte kinderwagens. Daar hebben we nogal wat klachten over ontvangen, vandaar. Het is niet zo dat we maar eens uit regeldrift zomaar wat zijn gaan verzinnen.’ De GVB wil dat ouders hun ‘gevaarlijke’ buggy’s inklappen en de baby’s op schoot nemen.

Gevaarlijk
Maar volgens veiligheidsdeskundigen zijn niet de kinderwagens gevaarlijk, maar de nieuwe plannen van GVB zelf! Consument en Veiligheid roept ouders op om geen gehoor te geven aan de nieuwe buggyregels. ‘Wij raden ouders af om hun kinderen op schoot te nemen. Als de tram plotseling remt of botst, kan een kind klem komen te zitten of op de grond vallen,’ stelt Kees Meijer, woordvoerder van Consument en Veiligheid. ‘Dat had GVB zelf ook kunnen weten, als ze ons onderzoek naar de oorzaken van ongevallen hadden bekeken.’ Volgens Meijer moeten ouders nu zelf hun verantwoordelijkheid nemen en voortaan met hun baby gaan staan in de tram. ‘Staan is veiliger dan met een baby op schoot gaan zitten. Of ze moeten een andere manier zoeken om hun kind te vervoeren,’ vindt hij. In een reactie zegt het GVB zegt het onderzoek van Consument en Veiligheid ‘niet te kennen.’

Niet welkom
Ondertussen stromen de boze reacties van ouders binnen bij het GVB. Een dag na de invoering van het ‘veilige’ buggybeleid werd een Amsterdamse moeder met haar drie kinderen de tram uitgezet. ‘Daarna hebben wij in de stromende regen op verschillende trams gewacht, maar elke tram had al een kinderwagen aan boord,’ schrijft de vrouw op haar weblog. ‘Gezinnen met jonge kinderen zijn hier gewoon niet meer welkom.’

Blijvend letsel
Toch houdt GVB-woordvoerder Hans van den Berg vol dat het nieuwe beleid allerminst kind- of ouderonvriendelijk is: ‘Het is pas kindonvriendelijk om een kind in een tram in een buggy te zetten!’ stelt hij. ‘Bij een noodstop valt dan iedereen over de kinderwagen heen en loopt je baby een blijvend letsel op! Of dat wel eens gebeurd is? Ehm nee, eigenlijk niet, ik schets ook maar een situatie.’

Theorietje
Tja. Als we het goed begrijpen, probeert het GVB op basis van ‘klachten’ én een niet door onderzoek ondersteund theorietje over gevaarlijke situaties om kinderwagens uit de tram te verbannen. De Wet Personenvervoer uit het Burgelijk Wetboek geeft het GVB inderdaad de mogelijkheid om dit soort regels in te voeren. Het GVB heeft de wet vertaald in haar Algemene Vervoersvoorwaarden waarbij kinderwagens onder de noemer ‘bagage’ vallen. Voor het gemak wordt maar even voorbij gegaan aan het feit dat aan die kinderwagen ook nog een ouder vastzit.

Aan de tand voelen
Deze kronkelredenering is bij leden van de Amsterdamse gemeenteraad niet in goede aarde gevallen: zowel GroenLinks als de PvdA hebben hun twijfels bij de beleidswijziging van het GVB. Wethouder Carolien Gehrels beloofde beide partijen om het GVB eens stevig aan de tand te gaan voelen over de nieuwe buggyregels. En dat is maar goed ook: met al te robuust optredende conducteurs krijgen we straks dit soort toestanden in de Amsterdamse trams…

Vorige Babyplanners bieden gestresste ouders helpende hand
Volgende Vaders die twijfelen aan vaderschap zijn minder betrokken

Ook interessant

Heeft jouw kind ook last van de op basisscholen welig tierende hoofdluis? Vergeet de luizenmoeders die de kinderkoppies navlooien. Want, de Gelderse zakenman Fred B. heeft een digitale huidscanner paraat waarmee het ongedierte in een vloek en zucht kan worden opgespoord. En, heel gewiekst, de scanner speurt tegelijkertijd naar klanten voor de speciale shampoo van B.

Share

Is het jou ook al opgevallen? We worden bedreigd door een samenzwering, een samenzwering die wil dat wij eerder aan kinderen beginnen. Ik weet hoe het zit. Het is een plan van een stel hoogopgeleide vrouwen, vooral wetenschapsters en journalistes. De wetenschapsters hebben afgesproken een reeks onderzoekjes te doen waaruit moet blijken dat mannen óók een biologische …

Share

Eigenlijk is het heel simpel, dat hele vadervak. De essentie kun je in één zin samenvatten. Niet moeilijk doen als het makkelijk kan. Dat is alles. Bekijk dit filmpje en de rest gaat vanzelf. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Nee, we bakken er nog steeds weinig van. Zelfs op een papadag duwen we de kinderen bij voorkeur vol met snoep zodat we zelf gewoon aan het werk kunnen blijven, meent het AD in een artikel dat wemelt van de vooroordelen. 

Share

Kees van Kooten alias Cor van der Laak legt het nog één keer uit:

Share

In de wolken zijn – de boekjes vertellen dat elke vrouw dit gevoel ervaart als haar baby geboren wordt. In de praktijk is een bevalling voor veel vrouwen een ware beproeving. Een 25-jarige vrouw uit de Franse kolonie La Réunion wilde geen risico nemen op teleurstellingen: ze wilde die roze wolk als het ware kunnen aanraken en stapte dus hoogzwanger in een vliegtuig. Ze beviel inderdaad op tienduizend meter hoogte – op het toilet.

Share