Hanssen wijst vaders de weg in luierland


babymanagement voor mannen

logo paroolBij Baby View kun je een echo laten maken, desgewenst vastgelegd op video of dvd. Verderop wordt de Diaper Champ als een gegarandeerd reukloze luieremmer aangeprezen. Aan een tafeltje in de Nutricia-stand maltraiteert een peuter een spinazieprak. Welkom op de gisteren begonnen Negenmaandenbeurs. De beurs in de RAI wordt bijna alleen bezocht door vrouwen, met een incidentele man, die er dan steevast een paar passen lusteloos achteraan sjokt. Dat laatste schrijven journalisten er altijd bij, weet Henk Hanssen, standhouder en auteur van het boek Babymanagement voor mannen.

Informatie is op mannen gericht
Hanssen, die in 2000 in afwachting van de geboorte van zijn dochter de website ikvader.nl opzette, wijst erop dat alleen de informatie in zijn stand op mannen is gericht. “Verder is de beurs op vrouwen afgestemd. De man is in deze wereld geen beslisser. Dit soort zaken wordt met moeder of vriendinnen besproken. De man wordt buitengesloten.”

Moedermafia
Nog niet zo lang geleden liet Hanssen dan al snel het woord moedermafia vallen, maar hij is inmiddels milder geworden, al vindt hij nog steeds dat vrouwen ‘de neiging hebben te veel te claimen’, waardoor de man zich buitengesloten voelt. Zijn gisteren gepresenteerde boek moet worden gezien als tegengif voor de in mintgroen of roze uitgegeven en door verkleinwoordjes gegeselde boeken over zwangerschap en baby’s.

omslag babymanagementBabymanager
Hanssen, op wiens zwarte T-shirt babymanager staat, stelt op resultaat gerichte marketingtaal tegenover de gangbare roze wolken. Zwangerschap is bij hem ‘de assemblage’, de baby wordt omschreven als ‘het product’, de voeding is ‘de input’ en wat uiteindelijk in de reukloze luieremmer terechtkomt is ‘de output’. Bij Hanssen doet de baby geen dutje, maar is hij aan het opladen (er worden tips gegeven om de optimale laadstand te bereiken) en een oude kinderwagen is een fijne oldtimer.

Wegwijs in luierland
Zo wordt de jonge babymanager – jaarlijks worden 92.000 mannen voor de eerste keer vader – de weg in luierland gewezen. Overigens wordt alleen in de kopjes en talrijke schema’s dit managersjargon volgehouden. Het boek gaat in op zaken als: wat kost de opvoeding van een kind (instapmodelletje Porsche); het voeden en verschonen van baby’s; hoe combineer je werk en privé-leven, wat is de beste babyfoon en de meest praktische kinderwagen.

Mythes doorgeprikt
En er worden mythes in doorgeprikt (nee, van borstvoeding krijgen vrouwen geen hangborsten). De informatie is praktisch, to the point. Hanssen met onverholen trots: “Een vrouw vertelde me dat ze in het boek niet één keer het woord liefde was tegengekomen.”

Dertig procent van de mannen bereid zich niet voor op vaderschap
Uit door ikvader.nl geïnitieerd onderzoek onder blijkt dat dertig procent van de ondervraagden zich niet heeft voorbereid op de geboorte van het eerste kind. Mannen scoren hoger dan vrouwen. En áls mannen zich voorbereiden, besteden ze er hooguit een paar uur aan. Hanssen biedt via zijn vadersite dingen aan die dat kunnen verbeteren: workshops, een scheurkalender, een binnenkort te verschijnen verhalenbundel en als nieuwste wapen de sms-alerts: tips die worden verstuurd onder het motto ‘mobiel meepuffen’.

Wordt je gelukkig van kinderen?
De babymanager ontzenuwt de mythe dat je gelukkiger wordt van kinderen en schetst een door Amerikaanse onderzoekers ontworpen gelukscurve die na een honeymoon high en een piek tijdens de eerste zwangerschap na de geboorte begint te dalen. Aan deze parental crisis komt pas een einde als het kind naar de basisschool gaat. Met Hanssens handboek kan nog iets aan damage control worden gedaan. Nuttige tip bij het hoofdstukje Zakgeld: ‘Stel het verklaren van dit woord zo lang mogelijk uit.’

Babymanagement voor mannen door Henk Hanssen, uitgeverij IkVaderBoeken, Euro 16,95. Bestel hier.

Vorige Wordt Willem-Alexander voorbeeld voor andere vaders?
Volgende Recensie Babymanagement: perfecte mengeling tussen ernst en luim

Ook interessant

HILVERSUM – Vroeger was het huishouden nog lekker overzichtelijk. Vader trok doordeweeks om zeven uur de deur achter zich dicht om de sleutel acht uur later weer in het slot te steken. Moeder legde dan de laatste hand aan het avondeten en pa kon nog net een stukje in de krant lezen. De kinderen hielden zich rustig want vader had een drukke dag achter de rug. De afwas en de kinderen naar bed brengen behoorden tot moeders takenpakket.

Share

"Papa, ik heb post voor je." Rosa vist een brief uit haar schooltas. In de rechterbovenhoek staat in handschrift staat mijn naam geschreven. De aanhef van de brief luidt – in kapitaal: ‘BESTE KLASSENMOEDERS – OVERBLIJFKRACHTEN – LEESMOEDERS EN ANDERE HULPMOEDERS’, en vervolgt met: ‘Hierbij nodigen wij je uit voor een gezellige koffieochtend ter afsluiting van dit schooljaar en om je te bedanken voor je inzet (…)’ Nu pas snap ik waar het over gaat. Inderdaad, ik heb me dit schooljaar ingezet door af en toe computerles te geven aan groepjes kinderen. En met deze ‘gezellige koffieochtend’ word ik, samen met de andere hulpmoeders, bedankt voor mijn diensten!

Share

In elk gezin heeft wel iemand een smartphone of tablet. Deze apparaten bevatten tal van mogelijkheden die kunnen helpen bij de educatie van een kind. Maar wat je niet wilt is dat een kind, op een onbewaakt moment, allerlei andere zaken doet op je tablet of smartphone. En heb je als ouder of verzorger wel …

Share

IJsbrand vermaakt zich op het IJs,  ’t ijsvermaak kan mij behagen, maar ik hoop toch zorg te dragen, dat geene onvoorzigtigheid Mij een ongeluk bereidt. Ja, je komt IJsbrand op de gekste plekken tegen.

Share

Men neme… een camera, een krant en een goedlachs zoontje. Scheur de krant in stukken en geef de knipsels aan je kind. Neem het tafereel op en upload het filmpje naar YouTube. Als je kind écht weet wat lachen is, scoor je voor je het weet meer dan tien miljoen views. Althans, dat overkwam de negen maanden oude Ethan die afgelopen week een YouTube Award won in de categorie ‘Most Adorable Video.’ De filmende vader verdiende ook nog een paar centen met zijn videogenieke zoon. 

 

Share

‘Een kind kost een Porsche,’ zo luidt een oud Duits gezegde. Met andere woorden: een kind opvoeden tot het een jaar of achttien is, kost je ongeveer € 75.000, een bedrag waarmee je door de Porsche-dealer met een warme handdruk wordt ontvangen. Met die centen ben je minstens goed voor het instapmodel. Facebook Twitter LinkedIn …

Share