Maakte Kevins vader er echt een potje van?


ennujij2 copy-250x302Ook al gezien? Deze advertentie waarin een slonzige Harley-vader zijn zoon links laat liggen en uitsluitend in de tv geïnteresseerd is? De uiting is gemaakt in opdracht van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI), een onderdeel van het ministerie van Justitie dat is belast met ‘de uitvoer van straffen en vrijheidsbenemende maatregelen.’ De bajesbazen dus. Voor haar jeugdinrichtingen is de DJI namelijk naarstig op zoek naar nieuwe medewerkers. Vandaar het verzoek aan reclamebureau Eurorscg om een wervingscampagne te ontwikkelen. Opvallend: in de campagne worden uitsluitend vaders afgebeeld in de rol van verwaarlozende ouder. Waarom? ‘We wilden, juist bij deze materie, dichtbij de werkelijkheid blijven,’ stelt Kolja Urban, verantwoordelijk account-director bij Eurorscg. ‘Uit onze gesprekken met de opdrachtgever bleek dat moeders beduidend minder vaak uit de bocht vliegen.’ Maar, ís dat wel zo?

‘Misverstand’
Wie de cijfers over kinderverwaarlozing erbij pakt, krijgt op zijn zachtst gezegd een genuanceerder beeld. Uit de literatuur blijkt dat het vooral moeders zijn die hun kinderen verwaarlozen. ‘Tja,’ verzucht Louis Tavecchio, hoogleraar Pedagogiek aan de universiteit van Amsterdam. ‘Het betreft hier een bekend misverstand en, nog erger, een vooroordeel. Met uitzondering van seksueel geweld en seksueel misbruik, zijn het moeders die hun kinderen vaker mishandelen en verwaarlozen dan vaders.’ Tavecchio verwijst naar een recente studie waarin wordt gesteld dat het beeld van de vader als belangrijkste verwaarlozer van zijn kinderen níet kan worden onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek. ‘Integendeel,’ zo schrijven de onderzoekers. ‘Vaders, vooral getrouwde vaders die met hun kinderen samenwonen, spelen een belangrijke rol bij het beschermen van hun kinderen tegen misbruik en verwaarlozing, een feit dat vaak over het hoofd wordt gezien door onderzoekers, beleidsambtenaren en de media.’

Hoogste boom
Curieus. Dat een commercieel bedrijf vaders te kakken zet is tot daar aan toe, maar de overheid zal zich tot niet aan father-bashing bezondigen? Je mag toch aannemen dat een instelling die zijn bestaansrecht ontleend aan de wet zich op onomstotelijke feiten baseert? Alvorens de DJI en het reclamebureau aan de hoogste boom te knopen, bellen we daarom nog met een aantal andere wetenschappers, waaronder Jan Willems. Hij is als bijzonder hoogleraar rechten van het kind verbonden aan de Vrije Universiteit (VU) van Amsterdam. Willems beschikt over een uitgebreide expertise op het terrein van kinderverwaarlozing- en mishandeling, een onderwerp waar hij veelvuldig over publiceert in (internationale) vaktijdschriften. Nadat de hoogleraar de advertentie heeft bekeken, zegt hij: ‘Deze campagne roept een beeld op uit de vorige eeuw, van vaders die in de kroeg zaten en thuis de handen lieten wapperen. Het is mij niet bekend dat vaders vaker dan moeders hun kinderen zouden verwaarlozen. Het lijkt me onjuist. Alleenstaande ouders zijn immers in de meeste gevallen moeders.’

Laatste twijfel
Om de laatste twijfel uit te sluiten, nemen we contact op met nóg een deskundige. Prof. dr. F. Lamers-Winkelman, als buitengewoon hoogleraar orthopedagogiek eveneens verbonden aan de VU. Ook Lamers is gespecialiseerd in onder meer kindermishandeling, huiselijk geweld en seksueel misbruik. Ze laat weten dat ze geen uitgebreid wetenschappelijk onderzoek heeft verricht naar de vraag maar ze ziet geen reden voor de stelling dat vaders vaker dan moeders hun kind zouden verwaarlozen.

ennujij2 copy-250x302Hoe reclame werkt
Terug naar account-manager Kolja Urban. ‘Tja, als je de werkelijkheid geen geweld wilt aandoen, dan zou je een campagne moeten maken waarin je voor iedere ouderrol een uiting ontwikkelt. Zo werkt reclame nu eenmaal niet.’ Klopt Koljan, stigmatisering van mannen in hun vaderrol, zo werkt reclame kennelijk wel – althans bij Eurorscg. En dat in eendrachtige samenwerking met de overheid. Voor straf drie weken op water & brood in een Justitiële Jeugdinrichting – zónder toezicht.

Vorige ANWB test weer eens kinderzitjes
Volgende Vader Martin in actie voor buidelstoelen

Ook interessant

Hoe speel je eigenlijk met een kind dat nog niet of nauwelijks kan praten? Wat vindt zo’n kind leuk? En hoe kun jij daar als vader ook nog wat aan beleven? Qukel, een Nederlands bedrijf met speelgoed voor de allerjongsten heeft daar goed over nagedacht. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Naast het zorgen voor een nat washandje tijdens de bevalling, behoort het maken van een stamboom tot één van je belangrijkste vadertaken. Uiteraard. Tot op heden was dat een tamelijk ingewikkelde bezigheid: ‘nurdy’ software downloaden of flink betalen voor de service van een site als Ancestry.com. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Dat goed voorbeeld doet volgen wisten we al, maar een slecht voorbeeld? Vorige week nog werd de 6-jarige Noa met haar Italiaanse vader herenigd, na enkele weken in een schuilplaats te hebben gezeten met moeder Miranda. Deze week is de 7-jarige Aday aan de beurt om terug te keren naar zijn Spaanse vader. Het jongetje …

Share

Zou Bint, het schoolhoofd van de ‘stalen tucht’ uit de gelijknamige roman van F. Bordewijk, het redden op een middelbare school anno 2016? Hij weet zich in elk geval wél te handhaven in het toneelstuk waarmee hij momenteel door het land toert. Henk Hanssen nam zijn 16-jarige dochter mee naar deze voorstelling. ‘Op onze school …

Share

In de afgelopen weken organiseerde IkVader een fotowedstrijd rond het thema ‘de mooiste moeder.’ Tot het laatste moment werd er koortsachtig gestemd op de vele inzendingen. De publieksjury heeft nu gesproken. Dit zijn de winnaars! Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Het contact komt tot stand via een column die ik over hem schreef. Een paar weken na het begin van Big Brother riep ik lezers van The Daily Dad op om een spreekwoordelijk standbeeld op te richten voor Shurendy. Een paar weken later wordt erop dit bericht gereageerd door Sherien. Ik vraag haar of ze weet hoe ik met Shurendy in contact kan komen. Ze mailt me terug dat ze hij geen prijs stelt op publiciteit. Alle begrip, reageer ik weer, maar we willen hem graag een Cool Daddy T-shirt aanbieden bij wijze van hart onder de riem. Namens Shurendy laat ze weten dat hij dat hartstikke leuk vind. Na nog een paar mailtjes & smsjes heen en weer, zitten we een paar weken later in De Drie Gezusters in Groningen.

Share