Recensie Babymanagement: perfecte mengeling tussen ernst en luim


metroScribent Jack Nouws reisde voor Metro af naar de negen-maanden-beurs en verzeilde in de stand van IkVader.

Negenmaandenbeurs
Ik ging naar de Huishoudbeurs om het slechtste van Nederland te zien en ik zag het slechtste. Gelukkig nam ik een verkeerde doorgang en kwam ik terecht op de Negenmaandenbeurs. De chaos was daar groter, maar die werd tenminste niet veroorzaakt door hebzucht, maar door zwangerschapsdementie. Probeer nooit een zwangere vrouw in te halen, want ze zwalkt als een dronkenman rond en vergeet de hele tijd wat ze ook alweer aan het doen was. En dat met zo’n gelukzalige glimlach rond de mond.

ikvaderbeurs4IkVader-stand als gelukzalig rustpunt
Vooruit, eigenlijk was de Negenmaandenbeurs nog erger dan de Huishoudbeurs, op één gelukzalig rustpunt na: de stand van Ikvader.nl. Oprichter Henk Hanssen stond zelf in zijn stand, geassisteerd door vrienden, zussen, zwagers en neefjes. Ikvader.nl is een uit de hand gelopen grap van journalist Henk Hanssen. De wondere wereld der baby’s is helemaal ingericht op vrouwen, een rozige wolkenwereld waarin geen plaats lijkt te zijn voor vaders, die ook best iets willen doen voor hun kind. Samen met een aantal collega’s bond Hanssen de strijd aan tegen de moedermafia.

omslag babymanagementBabymanagement: het gezin als onderneming
Dat is meteen ook de kracht van de site. Hoewel de grap de vorm bepaalt, is de inhoud informatief en serieus. De mengeling tussen ernst en luim werkt perfect in het boek Baby Management voor Mannen, waarin bloedserieus het gezin als onderneming wordt gezien, met de moeder als producent, de baby als product en de vader als manager. Het is erg prettig om zo over baby’s te lezen, zonder dat glijerige wazige en tegelijk bloedserieuze ‘jij en jouw baby’-toontje (al miste ik een hoofdstuk over wat te doen als het product met defecten wordt afgeleverd: ruilen kan niet en het is riskant voor de onderneming de producent verantwoordelijk te stellen).

Gebruiksaanwijzing baby
Mannen willen nu eenmaal liever iets met knopjes en versnellingen met een gebruiksaanwijzing die op een a-viertje past. Hanssen zag regelmatig de ogen van mannen oplichten als ze bij zijn stand kwamen met o.a. koeltasjes met ruimte voor vijf blikjes bier en één babyflesje. Maar ondanks dit succes is er nog een hoop werk te verrichten: na vier jaar was Ikvader.nl nog steeds de enige op mannen gerichte stand.

Vorige Hanssen wijst vaders de weg in luierland
Volgende Geslaagde nieuwjaarsbijeenkomst IkVader

Ook interessant

Zit je in een relatiedip die onontkoombaar op ‘uit elkaar gaan’ afstevent? Koop dan een doos Kleenex en neem je vrouw dit najaar mee naar Fireproof. Deze tranentrekker draait om Caleb, een ruige brandweerman die moeiteloos kinderen uit een brandend huis redt maar zijn eigen huwelijk in rook ziet opgaan. Goede vrienden adviseren hem vaker …

48
Share

Nederlandse vaders willen wél meer tijd aan de zorg voor hun kinderen besteden, maar ze willen géén werkdag opofferen aan een vaste papadag. Dit blijkt uit onderzoek van IkVader.nl en de Negenmaandenbeurs dat vandaag wordt gepresenteerd.

318
Share

Eindelijk zijn we aan de beurt om met een korte maar krachtige straal door ‘s lands grootste azijnzeiker te worden bespoten. In zijn column in NRC Handelsblad van 9 april meldt Youp dat hij wordt gebeld door de koningin die hem opbiecht dat ze geen zin meer heeft om dit ‘ridicule kikkerland’ te leiden. Als één van de voorbeelden hoe gek ons land is geworden, zegt ‘Beatrix’: ‘(…) ga naar de Huishoudbeurs en kijk hoe grote kerels bij de Pamperstand op een siliconenbaby het luier verschonen staan te oefenen.’

29
Share

Kinderopvangbedrijven, ouderorganisaties en politici klagen steen & been over de nieuwe bezuinigingen in de kinderopvang. Maar, volgens een tot op heden onderbelicht gebleven rapport kan er nog minstens 27 miljoen euro en wellicht 269 miljoen euro worden bespaard op de overheidsuitgaven aan kinderopvangtoeslag. Hoe? Nou ja gewoon, door het oneigenlijk gebruik aan te pakken.

30
Share

Baby’s zijn misschien wel het laatste gat in de tv-markt… Maar, ook deze doelgroep wordt op zijn wenken bediend. Nou ja, een baby kijkt met grote ogen naar alles wat beweegt, dus het is niet al te moeilijk de kleinste kijkers visueel te bevredigen. Maar toch: ‘Baby TV’ wordt uiterst zorgvuldig gemaakt, zo verzoekt de Belgische zender Belgacom ons te geloven. Eind oktober brengt Belgacom het 24-uurskanaal ‘Baby TV’ op de buis en wel in het Nederlands.

34
Share

Een nieuw seizoen, dacht de ANWB, mooie gelegenheid om weer eens kinderzitjes te testen. Dat deed de club samen met haar Europese zusterclubs. Er werden 28 verschillende kinderzitjes uit alle gewichtsklassen onderzocht. Van deze 28 zitjes zijn er elf in Nederland te koop. Het resultaat is meer dan redelijk.

47
Share