Op bezoek bij Bugaboo


bugaboo_friends logoElk zichzelf respecterend bedrijf tracht tegenwoordig een community rond zijn merk te bouwen en ook de Nederlandse kinderwagenbouwers van Bugaboo ontsnappen niet aan die dwangmatige behoefte.

Leesbril
Kort geleden lanceerde het tegenwoordig wereldomspannende merk een nieuwe website en aan een onze redacteuren de vraag aldaar een blik te werpen. Maar, alvorens in Bugaboo.nl te duiken, heb je twee dingen nodig. Een Engels-Nederlands woordenboek én een bril. Het eerste accessoire om de tsunami van hippe Engelse woorden aan te kunnen, het tweede om de in een miniscuul lettertype gegoten aanwijzigingen te kunnen ontcijferen.

bugaboo_homeTips
De in Flash vormgegeven site benut slechts iets meer dan de helft van je scherm – als je via Explorer kijkt, tenminste – en dat vergt het nodige van de oogspieren. De meeste community-sites proberen bezoekers snel binnen te hengelen door het aantal vragen bij registratie te beperken tot gebruikersnaam, wachtwoord en e-mailadres. Bugaboo is ambitieuzer. Behalve voornoemde velden, wordt je bij aanmelding verzocht handige hoe-ga-ik-om-met-mijn-Bugaboo-tips op te geven en, no less, om de leukste reis die je ooit met de Bugaboo hebt gemaakt te beschrijven. Wees gerust: je hebt hier, zo lijkt het, slechts één regel ruimte voor, dus dat verhaal over die te krappe Turkse kofferbak waar je Bug net niet inpaste, kun je achterwege laten. En er wordt ook nog gevraagd om je levensmotto te noteren. Pluk de dag! Maar, ook dan ben je er nog niet.  Want, pas wanneer je ermee hebt ingestemd commerciële aanbiedingen van Bugaboo te ontvangen, wordt je toegelaten tot de intieme club van ‘Bugaboo Friends’.

Challenge
Via een klik op de bevestigingsmail, keer je vervolgens terug naar de voor Friends gereserveerde site. En ja, op de welkomstpagina poppen weer die vragen tevoorschijn. Nee, ik heb nog steeds geen tips. En nee, ik wil nog steeds niet vertellen wanneer ik mijn Bugaboo heb gekocht, hoe het apparaat mijn leven makkelijker heeft gemaakt en welke landen ik met het ding ben afgereisd. En al zou ik het willen, ik zou het niet kúnnen want klikken op de links leidt niet naar de invoervelden. Wat ik hier wel kan doen, is klikken op ‘Bugaboo Challenge’. Een ruimte waar je kunt kijken naar foto’s en video’s van andere Friends, zoals het plaatje van een Bugaboo die geparkeerd staat tussen twee bronzen beelden. Cool.

bugaboo_friendgallerijTe hip
Je kunt natuurlijk ook zelf mee doen. ‘Ga er op uit en maak foto’s en video’s!’ enthousiasmeert Bugaboo.nl. En je kunt kennis maken met andere Friends. Zoals de übercoole familie Murray uit Londen. We zien hen wandelen, met Bugaboo natuurlijk, voor een kolossale graffiti muur en lezen dat ze graag reizen en er derhalve een ‘on-the-go-lifestyle’ op na houden. Alle Friends vertegenwoordigen een plaatje in het mozaïek  van Friends dat zich ontvouwt nadat je op Friends Gallery hebt geklikt. Het moet gezegd, dit is mooi grafisch werk. Ook leuk: de videoportretten van de ‘Friends’ lijden weliswaar een mega kijk-ons-het-eens-voor-elkaar-hebben-gehalte, pa krijgt minstens evenveel zendtijd als ma.

bugaboo_daytripsDagtrips
Het meest waardevolle onderdeel van de site is wat ons betreft Bugaboo daytrips, een onderdeel dat ook bereikbaar is als je geen Friend bent. Hier zijn allerlei tips te vinden voor dagtrips die je met de gevulde kinderwagen kunt ondernemen. In Amsterdam wordt een avondmaal bij het kindvriendelijke Volksbond aanbevolen. Zoek je een dagje uit-tip voor Rotterdam, Gouda of Utrecht? Nog even geduld svp. De Friends zijn zo on-the-go dat er vooralsnog alleen tips te vinden zijn voor Vancouver, LA, Miami, Buenos Aires. Ons eindoordeel? Hoezeer we Bugaboo ook een warm hart toedragen, bij het ontwerpen van deze site was het veelgeroemde innovatievermogen van de Bugaboërs kennelijk helemaal verdampt. Stuur de vormgever naar een doe-effe-normaal-cursus, verlaag de drempel en richt je niet tot die fictieve foldersouders maar tot je echte doelgroep.

Vorige De kunst van het vaderschap
Volgende Doe mee aan het IkVader-onderzoek

Ook interessant

ChimpanseesWat voor (de meeste) mannen een ware nachtmerrie is, is de natste droom voor de chimpansee. Onze genetische tweelingbroer raakt namelijk buiten zinnen van opwinding als hij met een bejaarde vrouwtje het nest induikt. Lekkere jonge dingen worden beschouwd als tweederangs partners. Deze opzienbarende feiten blijken uit een langdurig onderzoek van Havard-genie Richard Wrangham.
 

29
Share

Wordt ‘Volgens mama’ een waardige opvolger van ‘Help, ik word vader’? Stapt presentatrice Nada van Nie in de pumps van Tooske? Het format van dit nieuwe programma, dat op zondag 30 oktober bij SBS 6 op tv debuteert, lijkt in elk geval sterk op het omstreden AVRO-programma. Ook nu worden kinderen uitgeleend voor een opvoedexperiment, dit keer aan een stel dat nog geen kids heeft maar wel graag een gezin wil stichten. Vier dagen lang mogen de would-be ouders voor het oog van de camera bewijzen dat ze als geen ander kinderen kunnen opvoeden. De echte ouders, die familie of vrienden zijn van het stel, beoordelen hun vorderingen en voorzien de beelden van commentaar.

18
Share

Journalist Bert Nijmeijer van Management Team volgde de IkVader Workshop en las het boek BabyManagement voor Mannen. Wat zijn zijn ervaringen?

33
Share

IJsbrand vermaakt zich op het IJs,  ’t ijsvermaak kan mij behagen, maar ik hoop toch zorg te dragen, dat geene onvoorzigtigheid Mij een ongeluk bereidt. Ja, je komt IJsbrand op de gekste plekken tegen.

21
Share

Vaderschap heeft vele voordelen, een daarvan is dat je beter verdient dan mannen zonder kinderen. Een ander voordeel is dat je op je werk beter presteert, zo blijkt uit Nederlands onderzoek dat deze week is gepubliceerd. Werknemers die een gezin hebben en in hun vrije tijd leuke dingen doen met het gezin, presteren beter op …

14
Share