Voorkom dat je kind een internet-monster wordt


cyberpestenDe Stichting Ideële Reclame (SIRE), de club van de even beroemde als beruchte campagne over vaders die alleen op zondag het vlees snijden, heeft een nieuwe doelgroep ontdekt. Kinderen die worden gepest! Op het net en via SMS schijnen kinderen elkaar naar het leven te staan. Daarom begint SIRE vandaag met een campagne.

41 procent uitgescholden via MSN
De aanleiding voor de campagne is een onderzoek van onderzoeksbureau TNS NIPO onder jongeren van 8 tot 15 jaar. Hieruit blijkt dat 41 procent van de kinderen via MSN is uitgescholden via MSN en dat een op de twintig via internet een anonieme bedreiging heeft ontvangen. Lijkt schokkend allemaal, maar vermoedelijk is 100 procent van de kinderen in het werkelijke leven weleens uitgescholden.

Monsters
In januari 2005 liet een ander onderzoek, van bureau Quirius, ook zien dat digitaal pesten vaak voorkomt. Zij schatten dat een derde van de jongeren tussen de 10 en 15 jaar weleens is digitaal is gepest. De boodschap van SIRE is eenvoudig: ‘Stop digitaal pesten!’ Via posters, een website, radio- en tv-spotjes zal SIRE de komende tijd aandacht vragen voor dit probleem. De campagne richt zich niet alleen tot kinderen maar juist ook tot leerkrachten en ouders. Volgens SIRE hebben ouders ‘geen idee’ van de teksten die hun kinderen in de digitale wereld uitkramen. Wij vaders worden dan ook opgeroepen ‘ervoor te zorgen dat onze kinderen in de digitale wereld geen monsters worden’, zoals SIRE het formuleert. Hoe we dat doen? Door af en toe over de schouders van onze chattende kids mee te kijken. Zullen we doen SIRE, voor zover we niet aan het werk of aan het vlees snijden zijn dan…

Vorige Nieuw boek kraakt onderwijsbeleid PvdA
Volgende DADventure film op negenmaandenbeurs

Ook interessant

Schrijvend verloskundige Beatrijs Smulders presenteert vandaag haar nieuwe boek Veilig door de Kraamtijd. In dit boek, en in de interviews die ze geeft, verspreidt zij de boodschap dat vaders in het eerste levensjaar van de baby er (voor het kind) niet of nauwelijks toe doen. Kortom, hoogste tijd voor tegengas vanuit vaderperspectief. Henk Hanssen, hoofdredacteur van IkVader.nl, publiceert daarom vandaag deze open brief aan Beatrijs Smulders.

Share

Vers van de pers, mijn nieuwe boek, Pubermanagement voor mannen, een praktisch handboek om de uitdagingen van de puberteit mee aan te gaan. To-do lijstjes, actiepunten, stappenplannen, schema’s, illustraties en heel veel humor: Pubermanagement is speciaal ontwikkeld voor mannen die niet aan lezen toekomen maar wel die essentiële rol in het leven van hun puber …

Share

Erna Hooghiemstra, directeur van de Nederlandse Gezinsraad, debiteert over het algemeen rake standpunten. In haar uitingen in de media laat zij zich doorgaans kennen als een pleitbezorger van een grotere betrokkenheid van vaders in de opvoeding. Maar in de NRC van gisteren rijdt ze plots een scheve schaats. De krant vroeg haar te reageren op het onthullende onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau waaruit blijkt dat níet de (vermeende hoge) kosten er de oorzaak van zijn dat in Nederland zo weinig gebruik wordt gemaakt van kinderopvang – maar het feit dat moeder zo weinig vertrouwen hebben in de kwaliteit van de kinderopvang.

Share

Samen een boek schrijven? Schrijversduo’s willen nog wel solide werk afscheiden, zoals Nicci French al jaren bewijst. Maar met tientallen, nee, hónderden mensen tegelijk de pen vasthouden, lijkt onbegonnen werk. Maar ach, redeneerden de mensen achter Oudersschrijven.nl, als je samen een encyclopedie à la Wikipedia kunt samenstellen, waarom dan geen boek? En dus ontstond Oudersschrijven.nl, een site …

Share

Hoe onze vakantie beviel op het midden-Franse landgoed Le Roc Foucaud waar de Hollandse eigenaren een petit paradis voor ouders en kinderen hebben geschapen? Wel, ik kan er een heel verhaal over vertellen maar gelukkig heeft Rosa over ons verblijf dit rapfilmpje gemaakt… Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Pesterig stuntje van een Engels bedrijf dat reclameborden exploiteert. Om te laten zien hoe effectief buitenreclame kan zijn, liet de firma bussen rondrijden met de kreet ‘Career women make bad mothers‘. Gevolg? Woedende carrière-moeders, uiteraard. Het bedrijf, de OOA, riep nog schaapachtig dat ze louter een discussie had willen uitlokken, maar dat mocht niet baten. De reclame …

Share