cyberpesten

Voorkom dat je kind een internet-monster wordt

cyberpestenDe Stichting Ideële Reclame (SIRE), de club van de even beroemde als beruchte campagne over vaders die alleen op zondag het vlees snijden, heeft een nieuwe doelgroep ontdekt. Kinderen die worden gepest! Op het net en via SMS schijnen kinderen elkaar naar het leven te staan. Daarom begint SIRE vandaag met een campagne.

41 procent uitgescholden via MSN
De aanleiding voor de campagne is een onderzoek van onderzoeksbureau TNS NIPO onder jongeren van 8 tot 15 jaar. Hieruit blijkt dat 41 procent van de kinderen via MSN is uitgescholden via MSN en dat een op de twintig via internet een anonieme bedreiging heeft ontvangen. Lijkt schokkend allemaal, maar vermoedelijk is 100 procent van de kinderen in het werkelijke leven weleens uitgescholden.

Monsters
In januari 2005 liet een ander onderzoek, van bureau Quirius, ook zien dat digitaal pesten vaak voorkomt. Zij schatten dat een derde van de jongeren tussen de 10 en 15 jaar weleens is digitaal is gepest. De boodschap van SIRE is eenvoudig: ‘Stop digitaal pesten!’ Via posters, een website, radio- en tv-spotjes zal SIRE de komende tijd aandacht vragen voor dit probleem. De campagne richt zich niet alleen tot kinderen maar juist ook tot leerkrachten en ouders. Volgens SIRE hebben ouders ‘geen idee’ van de teksten die hun kinderen in de digitale wereld uitkramen. Wij vaders worden dan ook opgeroepen ‘ervoor te zorgen dat onze kinderen in de digitale wereld geen monsters worden’, zoals SIRE het formuleert. Hoe we dat doen? Door af en toe over de schouders van onze chattende kids mee te kijken. Zullen we doen SIRE, voor zover we niet aan het werk of aan het vlees snijden zijn dan…