Ontdekt: kindvriendelijke aansteker


aansteker voor kinderenTwee maanden geleden nam de EU een van haar meest besproken besluiten. Nee, niet over de euro of Turkije maar over ‘kindvriendelijke aanstekers.’ De beroemde wegwerpaansteker mag vanaf maart 2007 niet meer worden gemaakt en vanaf volgend jaar zelfs niet meer worden gebruikt. Snode rokers die het EU-besluit van opperste waanzin vinden getuigen, ontwikkelden daarom deze ‘kindvriendelijke aansteker’ die eruit ziet als speelgoed.

Luciferdoosje met kinderslot
In Brussel verricht men veel nuttige zaken, maar het besluit wegwerpaanstekers ‘kindvriendelijk’ te willen maken is er een uit de categorie doorgedraaide regelgeving. Immers, deze redenering volgend zou het logisch zijn als er binnenkort luciferdoosjes op de markt verschijnen met een kinderslot erop. Of spelden met veiligheidskussentjes. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Meer kracht
Niettemin besloot dat EU dat wegwerpaanstekers niet langer met een simpele beweging een vlam moet kunnen produceren: daar heb je straks meer kracht voor nodig. De aanstekers worden zo afgesteld dat een kind jonger dan 51 maanden geen vuur kan laten verschijnen. Volgens de EU is deze maatregel noodzakelijk omdat er op dit moment jaarlijks 34 tot 40 mensen, hoofdzakelijk kinderen, om het leven komen door gespeel met onveilige aanstekers. Volgens critici goochelt de EU met cijfers.

aansteker voor kinderen-2Kindvriendelijk
In de VS zijn kindveilige aanstekers al sinds 1995 wettelijk verplicht maar, daar heeft Fred’s Super Dollar Store uit Mississipi meer dan lak aan. Fred verkoopt namelijk aanstekers die zo kindvriendelijk zijn dat ze eruit zien als speelgoed, de zogenaamde ‘toylighters’. De ‘verboden waren’ werden in de VS gesignaleerd door Consumerist.com, een brutale pendant van de Consumentenbond. We zijn benieuwd welke recalcitrante roker deze vuurvrienden in Nederland op de markt gaat brengen.

 

Vorige Is afstandsbediening vaders laatste houvast?
Volgende Mannen agressief? Kijk ook eens naar vrouwen.

Ook interessant

Men neme… een camera, een krant en een goedlachs zoontje. Scheur de krant in stukken en geef de knipsels aan je kind. Neem het tafereel op en upload het filmpje naar YouTube. Als je kind écht weet wat lachen is, scoor je voor je het weet meer dan tien miljoen views. Althans, dat overkwam de negen maanden oude Ethan die afgelopen week een YouTube Award won in de categorie ‘Most Adorable Video.’ De filmende vader verdiende ook nog een paar centen met zijn videogenieke zoon. 

 

Share

Volvo heeft in haar nieuwe V70, die deze zomer bij de dealer staat, extra gelet op veiligheid voor kinderen.

Share

kerstmuts ikvaderVan heinde en verre waren ze naar het HQ van IkVader gekomen. In het voor de gelegenheid geheel in kerstluister opgedirkte redactiehok dromden de medewerkers van IkVader samen om 2007 uit te luiden en 2008 te begroeten. Vanwege een nijpend gebrek aan kaarsen en kerstverlichting, speelde de borrel zich vrijwel geheel in het duister af waardoor menige hand misgreep bij de bitterballen en in de mosterdpot belandde. ‘Een obscuur sfeertje,’ vatte de ferm bebaarde mannenbeschrijver Michael van Eekeren het tafereel samen. ‘Precies zoals het hoort.’

Share

Zodra minister Rouvoet ook maar lijkt te zeggen dat hij het geboortecijfer omhoog wil stuwen, valt ons halve land over hem heen. Het scheldwoord ‘Geboortepolitiek!’ klinkt alom en Rouvoet kruipt in zijn schulp. Autofabrikant Dodge doet niet zo moeilijk.

Share

Meer dan 500 vaders en moeders ondertekenden de open brief die IkVader op begin augustus publiceerde in reactie op het programma Help, ik word vader waarin aanstaande vaders aan een doorgestoken kaart-test worden onderworpen. De redactie van IkVader werd bedolven onder de reacties. Ter afsluiting van de actie hebben we een overzicht gemaakt van de grappigste, woedendste én de meest onnozele reactie.

Share

Het contact komt tot stand via een column die ik over hem schreef. Een paar weken na het begin van Big Brother riep ik lezers van The Daily Dad op om een spreekwoordelijk standbeeld op te richten voor Shurendy. Een paar weken later wordt erop dit bericht gereageerd door Sherien. Ik vraag haar of ze weet hoe ik met Shurendy in contact kan komen. Ze mailt me terug dat ze hij geen prijs stelt op publiciteit. Alle begrip, reageer ik weer, maar we willen hem graag een Cool Daddy T-shirt aanbieden bij wijze van hart onder de riem. Namens Shurendy laat ze weten dat hij dat hartstikke leuk vind. Na nog een paar mailtjes & smsjes heen en weer, zitten we een paar weken later in De Drie Gezusters in Groningen.

Share