Een fiets uit een doos


begin-uitpakken-met-RosaOok in de fietsenbranche zijn ze al een paar jaar in opmars: de online fietsenverkopers. Klikken, kiezen, kopen en een paar dagen later wordt er een grote rechthoekige doos voor je deur neergezet. Omdat de fiets van mijn zoon werd gestolen, besloot ik onze altijd vriendelijke fietsenmaker te passeren – excusé! – en via internet op zoek te gaan naar een betaalbaar vehikel. Scheelt weer een boel centen als je voor een onverwachte uitgave staat. Ik kwam uit bij deze ‘goedkope kwaliteitsfietsen‘. Of het ons beviel?

Trapper
‘Pap help!’ Het is dinsdagavond even voor zessen als IJsbrand (7) met een luide kreet half voorover valt op zijn fietsstuur, zijn balans  hervindt en met een voet schurend over de straat tot stilstand komt. ‘M’n trapper is eraf gevallen!’ Ik manoeuvreer hem naar de berm en probeer vergeefs de trapper erop te draaien. We laten zijn fiets achter bij een berkenboompje, dat we scherp in ons geheugen prenten, en met hem achterop snel ik naar het voetbalveld. Als we de volgende avond met de auto terugkomen om de fiets op te halen, is het karretje verdwenen. Erger nog dan het feitelijke verlies is dat het vertrouwde wereldbeeld van het ventje een barst  oploopt: boeven kent hij alleen uit Donald Duck. Aan iedereen die het horen wil, vertelt hij het verhaal over de diefstal en op het politiebureau van Hilversum verzekert een agent met een klassieke knevel dat hij niet zal rusten tot hij deze zware jongen in zijn kraag heeft gegrepen.

Kinderfiets
Een bouwpakket? Nee, tot mijn verbazing komt deze oerdegelijke fiets verrassend compleet uit de doos.

‘Kwaliteitsfietsen voor internetprijzen!’
Maar intussen moet er een nieuwe fiets komen. Via Google arriveren we bij de hippe kinderfietsen van FietsenopFietsen.nl. ‘Kwaliteitsfietsen voor internetprijzen!’ staat er wervend boven een fotogalerij van blinkend metaal. De keus is groot: in zijn 24-inch categorie dingen maar liefst 32 modellen naar zijn gunsten. Mountainbikes met zes versnellingen, opa-achtige fietsen met een dubbele stang en een robuuste voordrager, elegante beachcruisers en reguliere fietsen met terugtraprem – de prijzen variëren van € 165 tot € 320. IJsbrand glijdt met zijn vinger over de plaatjes die door de aanraking automatisch groter worden: in gedachten stapt hij op een imposant racemodel en roept: ‘Deze pap!’ Na enig tegensputteren weet ik hem naar een fiets te leiden die ook recht doet aan vaderlijke criteria zoals een terugtraprem, een molestbestendig frame en een in de achteras besloten versnellingsbak in plaats van een derailleur die niet tegen stuiteren kan:  de Volare Urban Cruiser SA 3, uitgerust met drie Sturmey Archer-versnellingen, met een prijskaart van € 299,95.

logo-volareVolendammers
Wie denkt dat internetfietsen per definitie door Chinese kinderhandjes in elkaar worden gezet, heeft het mis. De Volare is ontwikkeld door heuse Volendammers, om precies te zijn door de firma Kubbinga bv die al sinds 1945 rijwielen vervaardigt. Als één dag na de klik op de betaalknop een reusachtige doos op de stoep staat, blijkt dat de Urban Cruiser niet aan het IJsselmeer is gefabriceerd maar in de Filippijnen maar, de fiets is van schroefje tot zadel ontworpen in Holland, belooft de Volare-site. En dat merk je. Als ik de fiets uit het karton optil, voelt hij oerdegelijk aan. Frame, stuur, spatborden – alles is uitgevoerd in matzwart gespoten staal. En, terwijl ik het idee dat ik een bouwpakket zou ontvangen, komt de bike al verrassend compleet tevoorschijn: standaard, verlichting, slot, kunstlederen handvatten, alles zit er al op. Even het voorwiel erin hangen, trappers vastdraaien, stuur en zadel monteren en klaar is Kees.

gebruiksaanwijzing
Temeer omdat je voor de eindmontage op je eigen (on)handigheid bent aangewezen, mag er wel wat meer aandacht besteed worden aan de gebruiksaanwijzing.

Gebruiksaanwijzing
De montage is inderdaad een fluitje van een cent. Alleen het erin hangen van het voorwiel blijkt een weerbarstig klusje. Helaas biedt de gebruiksaanwijzing geen duidelijke handleiding. Het documentje lijkt opgemaakt voor álle fietsen van Volare: het bevat allerlei instructies voor onderdelen die aan onze fiets ontbreken, zoals zijwieltjes en achterremmen. Foolproof tips die het voorwiel naar zijn juiste plek leiden, zijn niet te vinden in de tekst die af en toe door een dyslect lijkt te zijn geschreven, getuige zinnen als  ‘Let op dat u zowelde linker als de rechter remschoen/remblokje op dezelfde afstand van de velg afgesteld is’. Daar mag FC Volendam wel wat meer aandacht aan besteden en, als men toch bezig is, zet dan tevens een paar instructievideo’s online zodat ook vaders met twee linkerhanden aan de slag kunnen.

IJsbrand-bij-fietsenmakerFietsenmaker
Na een uur prutsen slaag ik er tenslotte in het voorwiel moervast te draaien, zo vast dat de as niet meer mee beweegt. IJsbrand popelt om op zijn fiets te klimmen, maar hij moet nog even geduld betrachten. Pa komt er niet uit. We nemen de fiets mee naar de fietsenmaker die – schaterlachend en wel – mijn fouten hersteld. Met een wiel dat cirkelt als een tierelier, trapt IJsbrand de straat op, apetrots op zijn supercoole urban bike.

Vorige Sammetje kijken?
Volgende Vruchtbare vrouw kleedt zich (extra) sexy

Ook interessant

vleessnijderIn 1998 ontwikkelde Sire een campagne met als thema ‘Vaders zijn thuis net zo onmisbaar als op het werk.’ Je kent het spotje nog wel: een jochie, gekleed in een keurige spencer, kijkt verwonderd naar zijn vader die de rollade aansnijdt. In een voice-over zegt hij: ‘Wie is toch die man die op zondag altijd het vlees komt snijden?’ In de jaren daarna werd deze campagne gevolgd door drie overheidscampagnes met een gelijke boodschap: mannen, laat thuis de handen wapperen! Doe meer dan het hanteren van het vleesmes!

Share

Het zal je maar gebeuren: terwijl jij netjes met je kinderwagen plaatsneemt in een Amsterdamse tram komt er een conducteur op je aflopen. ‘Meneer, u moet de tram uit.’ Waarom? Je hebt een kinderwagen bij je! Deze situatie kan het gevolg zijn van een curieuze beleidswijziging bij het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB. Tot verbijstering van veel …

Share

Eentje uit de categorie dagelijkse vaderprobleempjes. Je zit achter het stuur met de baby op de achterbank. Uiteraard staat het autostoeltje in tegenovergestelde richting, zoals het hoort. Terwijl jij druk bezig bent met rotondes rijden en toeteren, hoor je vanaf de achterbank wat vreemde geluidjes komen. Hmm, zou het wel goed gaan met de kleine? Je kunt het niet zien. Een machteloos gevoel. Stoppen? Geen tijd voor. Even je rug naar achter strekken? Te gevaarlijk. Wat dan wel? Het Nederlandse bedrijf Babylook heeft de oplossing: klittenband en twee spiegeltjes.

Share

Vaderdag viert feest! Op zondag 21 juni bestaat het fenomeen Vaderdag precies honderd jaar. Ter gelegenheid van dit eeuwfeest organiseren de Universiteit van Amsterdam, het Vader Kennis Centrum en IkVader.nl op vrijdag 19 juni een symposium over vaderschap. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Opeens staat ze in je huis: een tiener met een beugel en een laptoptas. Wie? Juist, het is je oppas! Eh, om te voorkomen dat je haar zoekend naar woorden aan blijft gapen, schreef een heuse expert van Oppassen.nl voor ons deze onmisbare handleiding: Hoe Om Te Gaan Met Je Oppas. Doe er je voordeel …

Share

stop de moedermafiaDe praktijken waaraan de leden van de moedermaffia zich schuldig maken, zijn niet echt bloedig, maar daarom niet minder wreed. Mannen krijgen wanneer ze vader worden maar al te vaak een figurantenrol toebedeeld. Veel moeders beschouwen het ouderschap als een soort alleenrecht en sluiten hun partner buiten. De maatschappij helpt hierin een handje mee: hele bibliotheken zijn er geschreven over het moederschap, maar zoek maar eens een boek voor een aanstaande vader. Om deze leemte op te vullen, heeft de Nederlandse journalist en internetondernemer Henk Hanssen een website aan het vaderschap gewijd: https://ikvader.nl. De term moedermaffia komt uit het boek ´Het vaderinstinct´ van de Britse onderzoekster en journaliste Adrienne Burgess.


Gepubliceerd in Taaltelefoon, 26 augustus 2002.

 

Share