Seksuele voorlichting 2.0: lijdt jouw kind aan schaammuis?


schaammuisMet een verhaal over de bloementjes en de bijtjes is jouw seksuele voorlichtingsverhaal tegenwoordig niet compleet. Je doet er verstandig aan je kind ook te attenderen op de gevaren van schaammuis, digitale wratten en andere ‘seksuele aandoeningen’ die ze via internet kunnen oplopen. De nieuwe site internetsoa vertelt je er alles over.


Seksuele revolutie

Je moet er niet aan denken: dochterlief wordt seksueel lastiggevallen via de computer. Die kans is groter dan je denkt. Want, volgens 
een recent onderzoek van de Stichting Mijn Kind Online is er sprake van een nieuwe sexuele revolutie, een revolutie die zich geheel op internet afspeelt. Uit de studie blijkt dat 82 procent van de jongens en 73 procent van de meisjes het afgelopen half jaar wel eens geflirt op het net. En, één op de vier jongens en één op de vijf meisjes zegt het afgelopen half jaar cyberseks met iemand te hebben gehad. Iets meer dan de helft van de jongens (57%) en iets minder dan de helft van de meisjes (42%) heeft de persoon van het net vervolgens ‘in real life’ ontmoet.

Van gluiper tot schaammuis
De Stichting Mijn Kind Online, een initiatief van KPN, acht de tijd rijp voor een voorlichtingscampagne. Op de nieuwe site Internetsoa worden digitaal overdraagbare aandoeningen ludiek beschreven. Van de onschuldig lijkende gluiper (contact met iemand die zich als een ander voordoet) tot schaammuis (het gevoel dat opsteekt nadat je iets hebt gedaan wat je eigenlijk niet wilde doen). Ook handig is de test waarmee je kunt ontdekken of er sprake is van besmettingsgevaar. De site is tot stand gekomen in samenwerking met onder meer Sugabes en Partypeeps2000, bekende chatsites waar jongeren contactd met elkaar leggen.

Vorige Kijkwijzer voor games
Volgende Aantrekkelijke leerlingen halen hogere cijfers

Ook interessant

De ANWB heeft onlangs weer haar nieuwste Kinderzitjestest gepubliceerd. Elf zitjes werden onderzocht. In de klasse voor kinderen van 9 tot 18 kg werden ook twee achterwaarts gerichte zitjes getest, die beiden goed scoorden.

9
Share

Pesterig stuntje van een Engels bedrijf dat reclameborden exploiteert. Om te laten zien hoe effectief buitenreclame kan zijn, liet de firma bussen rondrijden met de kreet ‘Career women make bad mothers‘. Gevolg? Woedende carrière-moeders, uiteraard. Het bedrijf, de OOA, riep nog schaapachtig dat ze louter een discussie had willen uitlokken, maar dat mocht niet baten. De reclame …

18
Share

Er is geen autofabrikant die zijn auto niet als ‘ruim’ wil aanprijzen. Chrysler heeft daar echt het recht toe, als het reclame maakt voor de Grand Voyager. De zevenzitter is namelijk zo ruim bemeten, dat kinderen er niet alleen in willen rijden, maar er ook graag in spelen. Wat wil je nog meer, zo in …

93
Share

Lancia. Het merk roept herinneringen op aan befaamde auto’s uit de tweede helft van de vorige eeuw. Lancia’s van pakweg de laatste twee decennia maakten maar zelden indruk. Tot nu toe. De nieuwe Delta is de kern van een plan om het merk Lancia een ware renaissance te laten beleven. IkVader testte de nieuwe Delta …

52
Share

Peugeot 308 1.6 16V Vti XS Premiere

Een nieuwe loot aan de stam

Het is herfst, de bladeren vallen, maar Peugeot presenteert juist in deze donkere dagen de eerste auto van een nieuwe generatie: die met de type-aanduiding 08. Deze maand in de IkVader Gezinsautotest: de Peugeot 308!

24
Share

Denk niet dat je kind niets zinnigs doet wanneer het urenlang op MSN, Hyves of een online game rondhangt. Misschien kun je het zelfs beter even met rust laten, want je kind is dan met een Belangrijk Leerproces bezig. Ja, het leert Cruciale Sociale Vaardigheden!

3
Share