'TV-reclame van de overheid beledigt vaders'


vadersnijdtvleesMannen moeten meer gaan zorgen. Dat vinden veel vrouwen al heel lang, maar de overheid vindt het nu ook. Het ministerie van SZW is onlangs een campagne gestart om meer mannen aan de afwas en de commode te krijgen. In samenwerking met de AVRO is zelfs een tv-serie gemaakt, getiteld Vaders Emancipatieshow, waarvan vanavond het eerste deel te zien is. Maar de hele campagne om mannen meer bij de zorg te betrekken is van een tenenkrommende ergerlijkheid, vindt Henk Hanssen, oprichter van de website IkVader.nl.Waarom?
‘Het slaat de plank volkomen mis, omdat er wéér alleen vanuit de vrouw geredeneerd wordt. De man is de sukkel die nooit iets doet en de vrouw weet het allemaal beter. Er spreekt een grote minachting uit.’

Redactie IkVader: Zie hier een voorbeeld van een tenenkrommend spotje uit de campagne ‘Mannen in de hoofdrol’.

Hoe moet het dan?
‘Beter zou een tv-spotje zijn, waarin een jonge vader met een baby op zijn borst door het Vondelpark loopt en allemaal bewonderende blikken oogst van aantrekkelijke dames. Je moet laten zien dat zorgen niet lullig is, maar juist stoer, cool en leuk. En mannelijk vooral.’

Hoezo, mannelijk?
‘Vaders gaan op een andere manier met hun kinderen om, wat wilder, wat minder voorzichtig. Maar die mannelijke energie hebben ze net zo goed nodig. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen met betrokken vaders later beter presteren. Dát zou je moeten benadrukken.’

Waarom moeten mannen zo nodig eerst van hun eigen stoerheid overtuigd worden, voordat ze gewoon gaan doen wat ze moeten doen: namelijk voor hun kind zorgen en een deel van het huishouden op zich nemen?
‘Ik vermoed dat het juiste antwoord bestaat uit een paar scheuten testosteron vermengt met tijdgeest en roestende zelfbeelden. Het heeft alles met onze cultuur te maken! In de huidige samenleving is het zorgen voor kinderen nog altijd een uitgemaakte vrouwenzaak. Vaderschap heeft nog geen cool imago. Maar dit gaat veranderen…’

En daar draagt IkVader.nl aan bij?
‘Ja, door het geven van informatie over vaderschap, toegesneden op de beleving van mannen. Dus niet in de mintgroene, roze, blije sfeer die je tegenkomt in bladen als Ouders van Nu. Die sluiten de vader gewoon buiten, zowel visueel als tekstueel. Wij benaderen het onderwerp op een nuchtere manier, ook als het gaat om zaken als bekkeninstabiliteit of tepel/speenverwarring. We laten dan zien hoe je daar als man een rol in kunt spelen. Humor en relativering zijn daarbij belangrijke elementen. Zo geven we het boekje Bluff your way into borstvoeding uit en kan je bij ons het PaPakket bestellen, een mannelijke variant op de Blije Doos.’

En die naam: IkVader.nl?
’Vader worden, man blijven, is ons credo. De balans vinden tussen je vaderschap en je eigen ik. Want voor je het weet zijn je fitnessclub, vrienden en kroegavonden erbij ingeschoten, ben je gecapituleerd en is er van je eigen leven niks meer over. Anderzijds moet je ook plezier zien te krijgen in de “zachte” dingen. Zorgzaam kunnen zijn zonder soft te worden. Dare to care.

Mannen in de hoofdrol kostte 10 miljoen euro en werd uitgevoerd in uiterst innige samenwerking tussen Marjan Jellema (projectleider van het ministerie van Sociale Zaken) en Luc Mulder (reclamebureau HVR Bridge). De campage is de geschiedenis ingegaan als een der kostbaarste flops op het terrein van overheidscommunicatie.


Vorige 'Vaders zorgen op hun eigen manier'
Volgende Hoe communiceer je met mannen over vaderschap?

Ook interessant

Stress, voorjaarsdip, statische zaadcellen, te weinig eicellen, te weinig passie… Aan de lange lijst Mogelijke Oorzaken Voor Niet Zwanger Raken (plaatselijk ook bekend als de MOVNZR-lijst) is weer een bullet pointje toe te voegen. Oude meubels. Tenminste, met deze crea trouvaille scoort ene professor Kim Harley dezer dagen wereldwijd krantenkoppen. Prof Kim meent dat knusse …

13
Share

De wijn was letterlijk niet te zuipen. Toen we naar de uitnodigend flonkende karaf rosé reikten, snelde een regie-assistente naar ons toe om het al geheven glas weer af te pakken. "Dit staat er voor de sier," siste ze. Maar verder was het toch heel gezellig in Studio Pallazzina te Hilversum waar ik gisteren bij Catherine Keyl te gast was. Samen met Roel van der Wekken, capo van Huismannen.nl en Frank Meijer, uitgever van het blad Papa, vormde ik het vadertrio dat met Wouter Bos mocht babbelen over de positie van de Nederlandse vader.

19
Share

Eigenlijk is het heel simpel, dat hele vadervak. De essentie kun je in één zin samenvatten. Niet moeilijk doen als het makkelijk kan. Dat is alles. Bekijk dit filmpje en de rest gaat vanzelf.

14
Share

Wees gerust: het kán altijd nog erger… Komt en huivert bij het toneelstuk met de errug ironische titel Quality Time dat zich afspeelt op een avond, nacht en ochtend uit het leven van een modern gezin met kinderen van 4 en 6 jaar oud.

17
Share

Venga. Dat klinkt als zon, zee, strand, lekker dansen op Ibiza met een cocktail in de hand. Mispoes, het gaat hier namelijk om het nieuwste model van het Koreaanse Kia. Maar die naam intrigeert. Heeft Kia dan zo’n swingende gezinsauto gemaakt? We vinden het uit in de Gezinsautotest van deze maand.

10
Share

Ik zit aan een flesje wijn, een mooie Bordeaux. Ontvangen van de aardige heren van Radio Nederland Wereldomroep alwaar ik een paar dagen terug in de uitzending mocht opdraven. Onderwerp: bevallingsverlof voor vaders. Vorige week bleek de Tweede Kamer in meerderheid (VVD, D’66 en PvdA) vóór het idee om, wanneer een vrouw na een bevalling niet alle verlofdagen opneemt, de resterende dagen naar de jonge vader over te hevelen. Wat vind u daarvan?  Nou, begon ik, het idee erachter vind ik uit-sté-kend! De vader na de geboorte méér verlofdagen geven dan de miezerige twee dagen kraamverlof die ons mannen op dit moment wordt toegemeten? Per-féct!

16
Share