moedermafia

De macht van de moedermaffia

stopdemoedermaffia_2Vroeger was het huishouden nog lekker overzichtelijk. Vader trok doordeweeks om zeven uur de deur achter zich dicht om de sleutel acht uur later weer in het slot te steken. Moeder legde dan de laatste hand aan het avondeten en pa kon nog net een stukje in de krant lezen. De kinderen hielden zich rustig want vader had een drukke dag achter de rug. De afwas en de kinderen naar bed brengen behoorden tot moeders takenpakket.

Nette pak
Misschien dat vader nog even informeerde hoe het op school was. Op zaterdag maaide hij het gras en waste de auto. Op zondag rustte hij uit en trapte hooguit in zijn nette pak even een balletje met zoonlief op het grasveld voor de doorzonwoning. Anno 2003 kun je met die rolverdeling van toen niet meer aankomen. Mannen moeten volop meevaderen. Ze gaan trouw naar de verloskundige, doen braaf mee aan de cursus samen bevallen en gaan zonder morren een dag minder werken als hun eerste kind geboren wordt. Hoezo zijn de kinderen en het huis het domein van de vrouw? De moderne man/vader stofzuigt, kookt, en verschoont luiers of hij nooit anders gedaan heeft. En toch zal hij vaak het gevoel hebben dat het nooit goed genoeg is.

Niet makkelijk om vader te zijn
En dat is de schuld van de moedermaffia. Want de vrouw vindt eigenlijk dat zij de enige is die precies weet wat goed voor haar kind is. Hij mag wel veel doen, graag zelfs, maar zij kijkt op afstand mee en grijpt in als het nodig is. Kortom: het is niet makkelijk om vader te zijn. Zeker niet nu de overheid er ook nog eens de campagne wiedoetwat.nl tegenaan gooit. Mannen worden aangespoord eens goed na te gaan wat zij nu eigenlijk echt betekenen in het huishouden. Niet veel volgens de overheid. Het merendeel van de Nederlandse mannen raakt nooit een strijkijzer aan. Of stuntelt met de stofzuiger. Terwijl een turbogestuurde-lasergeleide-ultrasone-drietraps-betonboormachine geen problemen oplevert. Huishoudelijke apparaten spreken mannen blijkbaar niet aan. Daarom werd onlangs in het kader van de campagne op de Huishoudbeurs een wedstrijd uitgeschreven om een echt mannending te ontwerpen. Een apparaat waarmee een man gezien wil worden.

Vaders
De AVRO haakt in op deze campagne met het programma Vaders waarvan vanavond de eerste aflevering te zien is. Angela Groothuizen presenteert de twaalfdelige talkshow, waarin de rolverdeling binnen het Nederlandse gezin aan de orde wordt gesteld. Aan het begin mogen de vaders zelf aangeven hoe groot hun rol binnen het huishouden en de opvoeding is. Daarna is het aan de moeders om te beoordelen of hun rol daadwerkelijk zo groot is. Aangezien het niet onwaarschijnlijk is dat hun partners daarover een (heel) andere mening zijn toegedaan, zitten ze in de studio dan ook lijnrecht tegenover elkaar op twee verschillende tribunes.Twaalf weken lang ontvangt Angela Groothuizen, naast een wisselend publiek, twaalf Nederlandse stellen die iedere week terugkeren. In iedere aflevering wordt de thuissituatie van één van deze stellen in beeld gebracht en staat er een thema centraal waarover het Nederlandse publiek zich via een enquête heeft mogen uitspreken. Een ander terugkerend onderdeel vormt het panel, gevormd door Haye van der Heijden en Hymke de Vries, dat op humoristische wijze zijn visie op het onderwerp en de discussie geeft. In de eerste aflevering staat het vaderschap in zijn algemeen ter discussie. Aan de hand van drie stellingen (Mannen kiezen niet bewust voor vaderschap, het overkomt ze; Vaders veranderen weinig aan hun levensstijl en Vaders verliezen het altijd van moeders) wordt duidelijk hoe de vader en moeders in de studio, maar ook in de rest van Nederland, denken over de rol van de vader.

Bekende man
Ook neemt het programma elke donderdag een kijkje in het huishouden van een bekende Nederlandse man. In de eerste aflevering is dat Robert ten Brink, getrouwd en vader van vijf dochters.Of de belaagde vaders op de campagne wiedoetwat.nl en een programma als dat van Angela Groothuizen zitten te wachten betwijfelt Henk Hanssen, oprichter van de website ikvader.nl. In de VPRO-gids van deze week zegt hij dat er ‘wéér alleen vanuit de vrouw geredeneerd wordt. De man is de sukkel die nooit iets doet en de vrouw weet het allemaal beter. Er spreekt een grote minachtig uit. Beter zou een tv-spotje zijn, waarin een jonge vader met een baby op zijn borst door het Vondelpark loopt en allemaal bewonderende blikken oogst van aantrekkelijke dames. Je moet laten zien dat zorgen niet lullig is maar juist stoer, cool en leuk. En mannelijk vooral.’ De ‘online-vadergemeenschap’ ikvader.nl, met als lijfspreuk Dare 2 care, werd in december 2000 opgericht om in het door roze wolken versluierde baby- en kinderwereldje een geluid te laten horen dat ook mannen aanspreekt. Via de site kunnen mannen vreugde en tegenslag met elkaar delen. Wie zich duidelijk wil profileren als moderne vader kan via ikvader.nl T-shirtjes bestellen met de teksten; Cool Daddy, Trotse vader en George W. Bush’ wijze uitspraak ‘Every man needs to know that he will never have a more important title than Dad.’ En als je vrouw een avondje uit is en je baby niet wil slapen niet slapen schaf je de beer met baarmoedergeluid aan. Wat zou de moedermaffia daarvan vinden?

Vaders, donderdag, AVRO, Nederland 2, 21.55 uur.

https://ikvader.nl
https://www.wiedoetwat.nl
https://www.mannenwordenerbetervan.nl
https://www.gezondheidsplein.nl
https://www.avro.nl/vaders

 Gepubliceerd in de Gooi- en Eemlander op 1 mei 2003.