'TV-reclame van de overheid beledigt vaders'


vadersnijdtvleesMannen moeten meer gaan zorgen. Dat vinden veel vrouwen al heel lang, maar de overheid vindt het nu ook. Het ministerie van SZW is onlangs een campagne gestart om meer mannen aan de afwas en de commode te krijgen. In samenwerking met de AVRO is zelfs een tv-serie gemaakt, getiteld Vaders Emancipatieshow, waarvan vanavond het eerste deel te zien is. Maar de hele campagne om mannen meer bij de zorg te betrekken is van een tenenkrommende ergerlijkheid, vindt Henk Hanssen, oprichter van de website IkVader.nl.Waarom?
‘Het slaat de plank volkomen mis, omdat er wéér alleen vanuit de vrouw geredeneerd wordt. De man is de sukkel die nooit iets doet en de vrouw weet het allemaal beter. Er spreekt een grote minachting uit.’

Redactie IkVader: Zie hier een voorbeeld van een tenenkrommend spotje uit de campagne ‘Mannen in de hoofdrol’.

Hoe moet het dan?
‘Beter zou een tv-spotje zijn, waarin een jonge vader met een baby op zijn borst door het Vondelpark loopt en allemaal bewonderende blikken oogst van aantrekkelijke dames. Je moet laten zien dat zorgen niet lullig is, maar juist stoer, cool en leuk. En mannelijk vooral.’

Hoezo, mannelijk?
‘Vaders gaan op een andere manier met hun kinderen om, wat wilder, wat minder voorzichtig. Maar die mannelijke energie hebben ze net zo goed nodig. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen met betrokken vaders later beter presteren. Dát zou je moeten benadrukken.’

Waarom moeten mannen zo nodig eerst van hun eigen stoerheid overtuigd worden, voordat ze gewoon gaan doen wat ze moeten doen: namelijk voor hun kind zorgen en een deel van het huishouden op zich nemen?
‘Ik vermoed dat het juiste antwoord bestaat uit een paar scheuten testosteron vermengt met tijdgeest en roestende zelfbeelden. Het heeft alles met onze cultuur te maken! In de huidige samenleving is het zorgen voor kinderen nog altijd een uitgemaakte vrouwenzaak. Vaderschap heeft nog geen cool imago. Maar dit gaat veranderen…’

En daar draagt IkVader.nl aan bij?
‘Ja, door het geven van informatie over vaderschap, toegesneden op de beleving van mannen. Dus niet in de mintgroene, roze, blije sfeer die je tegenkomt in bladen als Ouders van Nu. Die sluiten de vader gewoon buiten, zowel visueel als tekstueel. Wij benaderen het onderwerp op een nuchtere manier, ook als het gaat om zaken als bekkeninstabiliteit of tepel/speenverwarring. We laten dan zien hoe je daar als man een rol in kunt spelen. Humor en relativering zijn daarbij belangrijke elementen. Zo geven we het boekje Bluff your way into borstvoeding uit en kan je bij ons het PaPakket bestellen, een mannelijke variant op de Blije Doos.’

En die naam: IkVader.nl?
’Vader worden, man blijven, is ons credo. De balans vinden tussen je vaderschap en je eigen ik. Want voor je het weet zijn je fitnessclub, vrienden en kroegavonden erbij ingeschoten, ben je gecapituleerd en is er van je eigen leven niks meer over. Anderzijds moet je ook plezier zien te krijgen in de “zachte” dingen. Zorgzaam kunnen zijn zonder soft te worden. Dare to care.

Mannen in de hoofdrol kostte 10 miljoen euro en werd uitgevoerd in uiterst innige samenwerking tussen Marjan Jellema (projectleider van het ministerie van Sociale Zaken) en Luc Mulder (reclamebureau HVR Bridge). De campage is de geschiedenis ingegaan als een der kostbaarste flops op het terrein van overheidscommunicatie.


Vorige 'Vaders zorgen op hun eigen manier'
Volgende Hoe communiceer je met mannen over vaderschap?

Ook interessant

Internetondernemer Sander Reijn, voorheen mede-oprichter en aandeelhouder van veilingsite qoop.nl en internetbureau Websight, is per direct partner geworden in IkVader Media. Reijn zal de sales- en marketingactiviteiten op zich nemen. De Hilversumse mediaondernemer George Freriks is aangetrokken als adviseur. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

zaaddonor andy
Draagmoeders en (anonieme) zaaddonoren opgelet. Beter gezegd: opgepast! Vermoedelijk zijn uw intenties om zaad en baarmoeder ter beschikking te stellen aan een kinderloos paar van het zuiverste soort geweest. Maar er is een minieme kans dat de motieven van het kinderloze paar troebeler zijn. Althans, dat heeft de Britse brandweerman Andy Bathie moeten ontdekken. Jaren geleden stelde hij zijn spermacellen beschikbaar aan een lesbisch stel. Met zijn donatie werden via IVF twee kinderen geboren, inmiddels vier en twee jaar oud. De vrouwen zouden de volledige verantwoordelijkheid voor het kind nemen. Maar, inmiddels zijn de vrouwen gescheiden en kloppen ze bij hem aan om alimentatie. En de Britse kinderbescherming, net zo vadervijandig als haar Nederlandse collega’s, steunt de claim van de vrouwen.

 

Share

Leuk stuk in het AD van vandaag. Naar aanleiding van het CBS-bericht dat mannen meer ouderschapsverlof zouden opnemen, wordt Henk Hanssen van IkVader uitgebreid geïnterviewd. 

Share

Natuurlijk wil jij deze Vaderdag meer dan een kartonnen stropdas. Daarom organiseert IkVader SMS & Win-actie met prachtige prijzen met een totaalwaarde van bijna € 1000! Doe mee want je maakt een levensgrote kans om één van deze prijzen te winnen! Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Acht jaar is mijn dochter Rosa nu, maar het geloof in Sint is onverminderd sterk. Ze ontpopt zich dit jaar zelfs als onbezoldigd missionaris van de goedheiligman. Leeftijdgenoten die twijfelen aan het bestaan van de bisschop, worden door Rosa aan een vragenvuur onderworpen. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Venga. Dat klinkt als zon, zee, strand, lekker dansen op Ibiza met een cocktail in de hand. Mispoes, het gaat hier namelijk om het nieuwste model van het Koreaanse Kia. Maar die naam intrigeert. Heeft Kia dan zo’n swingende gezinsauto gemaakt? We vinden het uit in de Gezinsautotest van deze maand. Facebook Twitter LinkedIn Print …

Share