'TV-reclame van de overheid beledigt vaders'


vadersnijdtvleesMannen moeten meer gaan zorgen. Dat vinden veel vrouwen al heel lang, maar de overheid vindt het nu ook. Het ministerie van SZW is onlangs een campagne gestart om meer mannen aan de afwas en de commode te krijgen. In samenwerking met de AVRO is zelfs een tv-serie gemaakt, getiteld Vaders Emancipatieshow, waarvan vanavond het eerste deel te zien is. Maar de hele campagne om mannen meer bij de zorg te betrekken is van een tenenkrommende ergerlijkheid, vindt Henk Hanssen, oprichter van de website IkVader.nl.Waarom?
‘Het slaat de plank volkomen mis, omdat er wéér alleen vanuit de vrouw geredeneerd wordt. De man is de sukkel die nooit iets doet en de vrouw weet het allemaal beter. Er spreekt een grote minachting uit.’

Redactie IkVader: Zie hier een voorbeeld van een tenenkrommend spotje uit de campagne ‘Mannen in de hoofdrol’.

Hoe moet het dan?
‘Beter zou een tv-spotje zijn, waarin een jonge vader met een baby op zijn borst door het Vondelpark loopt en allemaal bewonderende blikken oogst van aantrekkelijke dames. Je moet laten zien dat zorgen niet lullig is, maar juist stoer, cool en leuk. En mannelijk vooral.’

Hoezo, mannelijk?
‘Vaders gaan op een andere manier met hun kinderen om, wat wilder, wat minder voorzichtig. Maar die mannelijke energie hebben ze net zo goed nodig. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen met betrokken vaders later beter presteren. Dát zou je moeten benadrukken.’

Waarom moeten mannen zo nodig eerst van hun eigen stoerheid overtuigd worden, voordat ze gewoon gaan doen wat ze moeten doen: namelijk voor hun kind zorgen en een deel van het huishouden op zich nemen?
‘Ik vermoed dat het juiste antwoord bestaat uit een paar scheuten testosteron vermengt met tijdgeest en roestende zelfbeelden. Het heeft alles met onze cultuur te maken! In de huidige samenleving is het zorgen voor kinderen nog altijd een uitgemaakte vrouwenzaak. Vaderschap heeft nog geen cool imago. Maar dit gaat veranderen…’

En daar draagt IkVader.nl aan bij?
‘Ja, door het geven van informatie over vaderschap, toegesneden op de beleving van mannen. Dus niet in de mintgroene, roze, blije sfeer die je tegenkomt in bladen als Ouders van Nu. Die sluiten de vader gewoon buiten, zowel visueel als tekstueel. Wij benaderen het onderwerp op een nuchtere manier, ook als het gaat om zaken als bekkeninstabiliteit of tepel/speenverwarring. We laten dan zien hoe je daar als man een rol in kunt spelen. Humor en relativering zijn daarbij belangrijke elementen. Zo geven we het boekje Bluff your way into borstvoeding uit en kan je bij ons het PaPakket bestellen, een mannelijke variant op de Blije Doos.’

En die naam: IkVader.nl?
’Vader worden, man blijven, is ons credo. De balans vinden tussen je vaderschap en je eigen ik. Want voor je het weet zijn je fitnessclub, vrienden en kroegavonden erbij ingeschoten, ben je gecapituleerd en is er van je eigen leven niks meer over. Anderzijds moet je ook plezier zien te krijgen in de “zachte” dingen. Zorgzaam kunnen zijn zonder soft te worden. Dare to care.

Mannen in de hoofdrol kostte 10 miljoen euro en werd uitgevoerd in uiterst innige samenwerking tussen Marjan Jellema (projectleider van het ministerie van Sociale Zaken) en Luc Mulder (reclamebureau HVR Bridge). De campage is de geschiedenis ingegaan als een der kostbaarste flops op het terrein van overheidscommunicatie.


Vorige 'Vaders zorgen op hun eigen manier'
Volgende Hoe communiceer je met mannen over vaderschap?

Ook interessant

Mannen die een DNA-test laten doen om vast te stellen of zij wel écht de vader van hun kind zijn, worden (door hun partners) vaak voor paranoïde versleten. Uit een onderzoek blijkt echter dat hun twijfel in 30 procent van de gevallen terecht is. De DNA-test wijst dan onomstotelijk uit dat er een andere liefhebber in het spel is geweest.

Share

logo ikvader-tvNet 5 komt zeer waarschijnlijk in april met IkVader.tv. In het programma, dat geproduceerd gaat worden door IdtV zal de rol van de vader als opvoeder centraal staan.‘Die vader gaan we ontlulligen’, aldus initiatiefnemer Henk Hanssen.

Share

Jochies van acht die het woord ’neuk’ Googlen en dan een bak glibberige plaatjes te zien krijgen? Net niet op tijd weggezapt voor een ranzige tv-commercial? Like it or not: je kind wordt al van jongsaf omringd door seksueel getinte beelden uit de media. E-Quality, kenniscentrum op het terrein van emancipatie en gezinnen, wil graag …

Share

Is er een rijkere inspiratiebron dan het vaderschap? Stel deze vraag aan kunstenaar Joep Zander en hij schudt hartgrondig van nee. Dit weekend geeft deze Deventer kunstenaar een interactieve presentatie van zijn werk. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

We worden geacht een gat in de lucht te springen, de camera te grijpen en ons kroost te fotograferen. Maar, niet elke vader is even blij met een baby. Dat moeders aan postnatale depressie kunnen lijden, is bekend. De Amerikaanse schrijver Michael Lewis vond het hoog tijd dat er ook aandacht komt voor babyblues bij …

Share

Het lijkt ideaal. Man & vrouw, beiden gescheiden met kinderen, worden verliefd en dromen van een nieuw harmonieus gezinsleven. In de praktijk blijkt de droom lastig te realiseren. Onderzoek laat zien dat meer dan de helft (60 procent) van de gemengde gezinnen binnen een paar weer uit elkaar gaat. Vervelend voor de ouders, maar vooral …

Share