'TV-reclame van de overheid beledigt vaders'


vadersnijdtvleesMannen moeten meer gaan zorgen. Dat vinden veel vrouwen al heel lang, maar de overheid vindt het nu ook. Het ministerie van SZW is onlangs een campagne gestart om meer mannen aan de afwas en de commode te krijgen. In samenwerking met de AVRO is zelfs een tv-serie gemaakt, getiteld Vaders Emancipatieshow, waarvan vanavond het eerste deel te zien is. Maar de hele campagne om mannen meer bij de zorg te betrekken is van een tenenkrommende ergerlijkheid, vindt Henk Hanssen, oprichter van de website IkVader.nl.Waarom?
‘Het slaat de plank volkomen mis, omdat er wéér alleen vanuit de vrouw geredeneerd wordt. De man is de sukkel die nooit iets doet en de vrouw weet het allemaal beter. Er spreekt een grote minachting uit.’

Redactie IkVader: Zie hier een voorbeeld van een tenenkrommend spotje uit de campagne ‘Mannen in de hoofdrol’.

Hoe moet het dan?
‘Beter zou een tv-spotje zijn, waarin een jonge vader met een baby op zijn borst door het Vondelpark loopt en allemaal bewonderende blikken oogst van aantrekkelijke dames. Je moet laten zien dat zorgen niet lullig is, maar juist stoer, cool en leuk. En mannelijk vooral.’

Hoezo, mannelijk?
‘Vaders gaan op een andere manier met hun kinderen om, wat wilder, wat minder voorzichtig. Maar die mannelijke energie hebben ze net zo goed nodig. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen met betrokken vaders later beter presteren. Dát zou je moeten benadrukken.’

Waarom moeten mannen zo nodig eerst van hun eigen stoerheid overtuigd worden, voordat ze gewoon gaan doen wat ze moeten doen: namelijk voor hun kind zorgen en een deel van het huishouden op zich nemen?
‘Ik vermoed dat het juiste antwoord bestaat uit een paar scheuten testosteron vermengt met tijdgeest en roestende zelfbeelden. Het heeft alles met onze cultuur te maken! In de huidige samenleving is het zorgen voor kinderen nog altijd een uitgemaakte vrouwenzaak. Vaderschap heeft nog geen cool imago. Maar dit gaat veranderen…’

En daar draagt IkVader.nl aan bij?
‘Ja, door het geven van informatie over vaderschap, toegesneden op de beleving van mannen. Dus niet in de mintgroene, roze, blije sfeer die je tegenkomt in bladen als Ouders van Nu. Die sluiten de vader gewoon buiten, zowel visueel als tekstueel. Wij benaderen het onderwerp op een nuchtere manier, ook als het gaat om zaken als bekkeninstabiliteit of tepel/speenverwarring. We laten dan zien hoe je daar als man een rol in kunt spelen. Humor en relativering zijn daarbij belangrijke elementen. Zo geven we het boekje Bluff your way into borstvoeding uit en kan je bij ons het PaPakket bestellen, een mannelijke variant op de Blije Doos.’

En die naam: IkVader.nl?
’Vader worden, man blijven, is ons credo. De balans vinden tussen je vaderschap en je eigen ik. Want voor je het weet zijn je fitnessclub, vrienden en kroegavonden erbij ingeschoten, ben je gecapituleerd en is er van je eigen leven niks meer over. Anderzijds moet je ook plezier zien te krijgen in de “zachte” dingen. Zorgzaam kunnen zijn zonder soft te worden. Dare to care.

Mannen in de hoofdrol kostte 10 miljoen euro en werd uitgevoerd in uiterst innige samenwerking tussen Marjan Jellema (projectleider van het ministerie van Sociale Zaken) en Luc Mulder (reclamebureau HVR Bridge). De campage is de geschiedenis ingegaan als een der kostbaarste flops op het terrein van overheidscommunicatie.


Vorige 'Vaders zorgen op hun eigen manier'
Volgende Hoe communiceer je met mannen over vaderschap?

Ook interessant

‘Mannen de hemel in prijzen is niet echt onze stijl,’ noteert feministisch maandblad Opzij, enigszins ten overvloede. Toch zet het blad in haar recente nummer een aantal ‘voorbeeldmannen’ op een rij. Geen man die zichzelf zonder schaterlach als ‘voorbeeldman’ zou durven afficheren, maar afijn. Het is een aardigheidje van de dames om minister Plasterk te …

Share

Het zal je maar gebeuren. Zit je lekker onderuitgezakt in een vliegtuig richting Auckland, stuurt de stewardess je ineens van je plek. Reden: je bent een man. En die mogen niet naast onbekende kinderen zitten. Tenminste, niet bij Air New Zealand en Qantas. Tijd voor een internationale boycot van deze maatschappijen?

Share

Je bent vader (anders zou je dit nu waarschijnlijk niet lezen). En jij hebt een drukke baan. Je partner echter ook. Jullie staan elke morgen vroeg op, kleden de kinderen aan, brengen ze en halen ze. Een van jullie kookt. En iemand moet nog het huishouden doen. Kortom: jij en je partner hebben het er maar druk mee. Maar dat hoeft nu gelukkig niet langer: Vivienne Westerhoudt introduceert de 9 tot 3 baan voor mama’s!

Share

Zelfs in zijn heftigste nachtmerries had Pablo Picasso (zie rechts zijn zelfportret) niet kunnen vermoeden dat er ooit nog eens een burgerlijke gezinsauto naar hem vernoemd zou worden. Hoe zou Picasso, vader van minstens vier kinderen, mogelijke buitenechtelijke even niet meegerekend, tegen de Citroën C4 met zijn naam hebben aangekeken? Als een waar kunststukje of …

Share

Weinig huishoudelijke klusjes brengen zoveel testosteron in de vaderlijke aderen als het blad blazen. Zodra de vaten bokbier weer aan de tap worden geslagen, mag hij weer uit de schuur. En onder het voorwendsel dat je de tuin gaat aanharken, scheur je door de tuin met het gevoel alsof er een Yamaha WR 450 F 2-trac 2005 onder je gat zit. Onze verbijstering was dan ook mega toen we vernamen dat ene David Mol, een Groen Links-raadslid te Amersfoort, de bladblazer wil verbieden. Er wordt geklaagd over geluidsoverlast, stelt hij op zijn site. Tja.

Share

Zie hier de buidelstoel: een elektrische ligstoel die het ouders mogelijk maakt toch contact te maken met hun te vroeg geboren kind. Vader Martin Jacobs uit Breda, die de stoel hier demonstreert, heeft een actie op touw gezet om geld in te zamelen zodat het Sophia kinderziekenhuis in Rotterdam meer buidelstoelen kan kopen. Nog een …

Share