'TV-reclame van de overheid beledigt vaders'


vadersnijdtvleesMannen moeten meer gaan zorgen. Dat vinden veel vrouwen al heel lang, maar de overheid vindt het nu ook. Het ministerie van SZW is onlangs een campagne gestart om meer mannen aan de afwas en de commode te krijgen. In samenwerking met de AVRO is zelfs een tv-serie gemaakt, getiteld Vaders Emancipatieshow, waarvan vanavond het eerste deel te zien is. Maar de hele campagne om mannen meer bij de zorg te betrekken is van een tenenkrommende ergerlijkheid, vindt Henk Hanssen, oprichter van de website IkVader.nl.Waarom?
‘Het slaat de plank volkomen mis, omdat er wéér alleen vanuit de vrouw geredeneerd wordt. De man is de sukkel die nooit iets doet en de vrouw weet het allemaal beter. Er spreekt een grote minachting uit.’

Redactie IkVader: Zie hier een voorbeeld van een tenenkrommend spotje uit de campagne ‘Mannen in de hoofdrol’.

Hoe moet het dan?
‘Beter zou een tv-spotje zijn, waarin een jonge vader met een baby op zijn borst door het Vondelpark loopt en allemaal bewonderende blikken oogst van aantrekkelijke dames. Je moet laten zien dat zorgen niet lullig is, maar juist stoer, cool en leuk. En mannelijk vooral.’

Hoezo, mannelijk?
‘Vaders gaan op een andere manier met hun kinderen om, wat wilder, wat minder voorzichtig. Maar die mannelijke energie hebben ze net zo goed nodig. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen met betrokken vaders later beter presteren. Dát zou je moeten benadrukken.’

Waarom moeten mannen zo nodig eerst van hun eigen stoerheid overtuigd worden, voordat ze gewoon gaan doen wat ze moeten doen: namelijk voor hun kind zorgen en een deel van het huishouden op zich nemen?
‘Ik vermoed dat het juiste antwoord bestaat uit een paar scheuten testosteron vermengt met tijdgeest en roestende zelfbeelden. Het heeft alles met onze cultuur te maken! In de huidige samenleving is het zorgen voor kinderen nog altijd een uitgemaakte vrouwenzaak. Vaderschap heeft nog geen cool imago. Maar dit gaat veranderen…’

En daar draagt IkVader.nl aan bij?
‘Ja, door het geven van informatie over vaderschap, toegesneden op de beleving van mannen. Dus niet in de mintgroene, roze, blije sfeer die je tegenkomt in bladen als Ouders van Nu. Die sluiten de vader gewoon buiten, zowel visueel als tekstueel. Wij benaderen het onderwerp op een nuchtere manier, ook als het gaat om zaken als bekkeninstabiliteit of tepel/speenverwarring. We laten dan zien hoe je daar als man een rol in kunt spelen. Humor en relativering zijn daarbij belangrijke elementen. Zo geven we het boekje Bluff your way into borstvoeding uit en kan je bij ons het PaPakket bestellen, een mannelijke variant op de Blije Doos.’

En die naam: IkVader.nl?
’Vader worden, man blijven, is ons credo. De balans vinden tussen je vaderschap en je eigen ik. Want voor je het weet zijn je fitnessclub, vrienden en kroegavonden erbij ingeschoten, ben je gecapituleerd en is er van je eigen leven niks meer over. Anderzijds moet je ook plezier zien te krijgen in de “zachte” dingen. Zorgzaam kunnen zijn zonder soft te worden. Dare to care.

Mannen in de hoofdrol kostte 10 miljoen euro en werd uitgevoerd in uiterst innige samenwerking tussen Marjan Jellema (projectleider van het ministerie van Sociale Zaken) en Luc Mulder (reclamebureau HVR Bridge). De campage is de geschiedenis ingegaan als een der kostbaarste flops op het terrein van overheidscommunicatie.


Vorige 'Vaders zorgen op hun eigen manier'
Volgende Hoe communiceer je met mannen over vaderschap?

Ook interessant

Kraampost is leuk. Vanochtend nog, ik hol met een juichkreet naar de voordeur en gris de kaarten uit handen van de postbode. Tussen het rompertje dat mijn tante Marga stuurde, zat echter ook een dompertje. Een blauwe envelop.

Share

Een ding is zeker: er móet straks iets op dat kaartje staan. En je kunt ook niet gaan stotteren als die ambtenaar je straks vraagt welke naam hij mag noteren. Dit zijn de tips & tricks om De Naam te vinden.

Share

Acht jaar is mijn dochter Rosa nu, maar het geloof in Sint is onverminderd sterk. Ze ontpopt zich dit jaar zelfs als onbezoldigd missionaris van de goedheiligman. Leeftijdgenoten die twijfelen aan het bestaan van de bisschop, worden door Rosa aan een vragenvuur onderworpen. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

Volvo heeft in haar nieuwe V70, die deze zomer bij de dealer staat, extra gelet op veiligheid voor kinderen. Facebook Twitter LinkedIn Print Email WhatsApp

Share

De accu net weer opgeladen tijdens een gezellige vakantie met het hele gezin, worden we getrakteerd op een onderzoek van JM/Ouders waaruit blijkt dat wij het ouderschap massaal als vermoeiend en stressvol ervaren. Een derde van de geïnterviewden denkt zelfs te falen als ouder. Zou het echt zo bar zijn? Facebook Twitter LinkedIn Print Email …

Share

De kritiek op advertentieuitingen waarin mannen als onbenullen figureren neemt toe. Zo verklaarde reclamebureau J. Walter Thompson een paar maanden geleden mannen niet langer af te schilderen  ‘als in testosteron gedrenkte idioten.’ Voorwaar, een hele vooruitgang. Maar, het Duitse thuiswinkelbedrijf Otto – ook in Nederland actief – heeft het toch nog altijd niet begrepen. In bovenstaand filmpje wordt …

Share