IkVader test de Nissan Qashqai


Een prima auto, deze Qashqai, maar in de standaarduitvoering Visia komt hij niet erg flitsend over

De Nissan Qashqai is al jaren een succesnummer in Nederland, maar werd door IkVader.nl nog nooit op zijn merites als gezinsauto beoordeeld. Daar is het nu, met een vernieuwde Qashqai in de showroom, dan ook hoog tijd voor!

test nissan QashqaiHalf miljoen automobilisten
De Nissan Qashqai is al sinds 2007 op de markt en hij wist al meer dan een half miljoen automobilisten te overtuigen. Nu is hij dan op een fiks aantal punten vernieuwd, al valt dat in eerste instantie niet eens zo op. We lopen even een rondje rond ons donkerblauwe testmodel. Nissan is niet half te werk gegaan. De grille, de motorkap, de koplampen, voorspatborden en de bumper zijn vernieuwd. Het front van de auto ziet er wat hoekiger uit. Aan de achterkant zijn de lichtunits vernieuwd. Ze hebben weliswaar nog de dezelfde vorm, maar hebben deels helder glas. Onze test Qashqai kwam naar de redactie in een basic-uitvoering: de eenvoudige Visia. Dat betekent weinig poespas in en aan de auto. Lichtmetalen velgen bijvoorbeeld is echt te veel gevraagd: meer dan 16 inch stalen velgen met wieldoppen zit er niet in. Het metallic blauw van de lak is een extra. Al met al ziet de Qashqai er in deze uitvoering zelfs met vernieuwingen een beetje saai uit. Hij is lang niet meer zo onderscheidend als toen hij net nieuw op de markt was.

Ook het interieur van de Qashqai Visia is wat flets, maar wel van een goede kwaliteit
Ook het interieur van de Qashqai Visia is wat flets, maar wel van een goede kwaliteit.

Handen aan het stuur
Ook het interieur van de Qashqai heeft lichte wijzigingen ondergaan. Het instrumentarium heeft een nieuw design, de boordcomputer heeft een nieuw, beter afleesbaar scherm. De passagiers voorin kunnen telefoon of MP3-speler kwijt in een klein vakje achter de versnellingspook. Gebleven is de hoge zit achter het stuur, net als de hoge en dus makkelijke instap. Een pluspunt is de vele bedieningsknopjes op het stuur. Toch de boordcomputer, de audio, de telefoon en de cruisecontrol bedienen en geen moment de handen van het stuur hoeven te halen, dat verhoogt de veiligheid van bestuurder en overige inzittenden.

Handen aan het stuur houden is makkelijk met zoveel knopjes op het stuurwiel.
Handen aan het stuur houden is makkelijk met zoveel knopjes op het stuurwiel.


Airconditioning

De stoelen geven overigens goede steun. Ook op de Visia-uitvoering van de Qashqai levert Nissan een airconditioning, zij het een handbediende. Bergruimte is er voorin met zes opbergplekken (en –plekjes) voldoende. Bekerhouders zijn er in tweevoud. Het is raadzaam om uw kinderen in de Qashqai niet met elektrische bediening te laten spelen. Op deze Nissan zit namelijk geen raamblokkering, die zere vingertjes en armpjes moet voorkomen. Diverse testjes (met onze nu pijnlijke onderarm) wezen dit uit. De bediening van de ramen is met een knop wel elektronisch te blokkeren, maar dan kan ook de passagier aan de rechterzijde zijn raam niet meer bedienen. Hier had Nissan even beter over na moeten denken. Het ontbreken van raamblokkering is lastig en gevaarlijk. Het interieur voldoet verder prima, maar ook hier is het niet erg sprankelend.

Voldoende ruimte voor de kinderen, maar de bergruimte is erg schaars: twee vakken.
De bagageruimte is met 410 liter niet bovenmatig groot. Wie groter wil, kieze een Qashqai+2

Opruimen?
De kinderen hebben achterin voldoende ruimte. Zelfs pubers en volwassen zitten ruim, ondanks de tunnel met aandrijflijn in het midden. Wat tegenvalt is de bergruimte, meer dan twee opbergplekken konden wij achterin niet vinden. Zelfs stoelvakken aan de achterzijde van de voorstoelen is al te veel gevraagd op de Qashqai in Visia-uitvoering. Er zijn wel drie gordels en twee ISOFIX-punten aanwezig. De kids moeten het ook stellen zonder leeslampje en zonder bekerhouders. Die zitten er pas op vanaf de Acenta-uitvoering. De achterbank is met een breedte van 129 cm voldoende breed voor drie kinderzitjes naast elkaar. De bagageruimte is te bereiken via de achterklep, die omhooggeklapt wel een tildrempel van 78 cm achterlaat. De bagageruimte is met 410 liter niet bijzonder groot, al lijkt hij op het oog best voorzien van een aardig volume. Hij is maximaal 141 centimeter breed, tussen de prominente wielkasten meet hij 111 cm. Er zitten vier sjorogen in de bagageruimte. Wie meer ruimte wil, kan overigens ook kiezen voor de Qashqai +2. Die heeft, afhankelijk van de stand van de stoelen, 450 tot 550 liter inhoud achterin.

De hoogste versnelling
Onze test Qashqai was voorzien van een 1.6 benzinemotor van 115 pk. Dat is een aardige motor, iets lawaaiig op hoge toeren. De Qashqai ontbeert in deze uitvoering dan ook een zesversnellingsbak, we moeten het met vijf gangen doen. Dat zorgt voor 3600 toeren bij 120 km/h. De CO2-uitstoot van 155 g/km bezorgt de Qashqai een C-label. Je vraagt je af hoe dat geweest zou zijn met een zesversnellingsbak. Het verbruik ligt op 1 liter euro loodvrij op 13,3 km. Het weggedrag van de Qashqai is aangenaam en soepel. De hoogte van de koets doet de auto iets hellen in sneller genomen bochten. De Visia-uitvoering omvat overigens geen ESP.
De Nissan Qashqai is een publiekslieveling. Hij is allang succesvol. Misschien is daarom niet zo erg dat wij niet helemaal ondersteboven zijn van de Qashqai. Hij scoort overall wel een voldoende, maar blinkt nergens in uit. Wat betreft uiterlijk en innerlijk doet hij (zeker in deze eenvoudige uitvoering) saai aan. Als gezinsauto laat hij toch wat steekjes vallen, met als opvallendste omissie het gebrek aan bergruimte rond de achterbank. Dat vinden de kids ‘niet leuk!’.

De Qashqai in Visia-uitvoering en donkerblauw metallic ziet er wat gewoontjes en basic uit. In onderstaande video ziet u hoe het ook kan.

IkVader checklist
Isofix ja (2)
Raamblokkering: nee (enkel centraal, elektronisch)
Uitschakelbare airbag voorin: ja
Opbergplekken voorin: 6
Opbergplekken achterin: 2
Aantal gordels achterin: 3
Aantal airbags totaal: 6
Leeslampjes achterin: 0
Bekerhouders voorin: 2
Bekerhouders achterin: 0
12 volt achterin: nee

EuroNCAP crashtest (2007)
Aantal sterren overall: *****
Volwassene bescherming: *****
Kinder bescherming: ****

Meer informatie
Bezoek de website van Nissan.

Vorige De Gordon-methode
Volgende Mee met de fietsnomaden van Cycletours

Ook interessant

Moeite om je kind te motiveren de tv uit te zetten en aan het rekenen te gaan? Daar heeft het Amerikaanse bedrijf SmartyCard iets op bedacht. Onder het motto ‘Learn stuff, earn stuff’ heeft het bedrijf een website gelanceerd waarop kinderen prijzen kunnen winnen door educatieve games te spelen. Het principe van is eenvoudig. Je …

26
Share

De Belg Bart Philtjens wil van deze Vaderdag iets bijzonders maken. En dan hebben we het niet over een extra dure stropdas of een paar nieuwe sokken. Nee, Bart Philtjens wil zijn kind terug. Twee jaar geleden wees de rechter zijn dochter, beter bekend als ‘Baby Donna’, toe aan een Nederlands echtpaar – dat het kind via internet (!) had gekocht van de draagmoeder die Bart en zijn vrouw hadden ingeschakeld. Met een DNA-test toonde vader Philtjens vorige maand aan dat Baby Donna van hém was, maar daar had de Nederlandse rechter geen boodschap aan: de pleegouders hadden nu al een ‘band’ opgebouwd met Baby Donna. Nu eist de Belg bij de rechtbank van Utrecht een omgangsregeling voor zijn kind.

57
Share

Meewarig Er wordt weleens meewarig geglimlacht om Rotterdam. Steeds maar weer die handen uit de mouwen steken, roepen dat Amsterdam

28
Share

Een politieambtenaar van de Amerikaanse staat Illinois heeft het begrip baby boom een heel andere lading gegeven. Vergeet de naoorlogse generatie, met ingang van vandaag staat Baby Boom voor Bubba Ludwig. Dit ventje, net tien maanden oud, heeft nu al een vermoedelijk record gevestigd als de jongste legale wapenbezitter ooit. Lopen of praten kan hij niet, schieten wel. Tenminste, als ie de trekker weet over te halen. Nadat Bubby van zijn opa een jachtgeweer cadeau kreeg, vroeg zijn vader, Howard Ludwig, voor zijn zoon een vuurwapenvergunning aan. En pa vulde keurig alle gegevens in. Lengte van de wapenbezitter? 68 centimeter. Gewicht? 9 kilo. Tot zijn verbazing kreeg Howard de vergunning een tijdje later toegestuurd. In de wet zijn nu eenmaal geen leeftijdsbeperkingen opgenomen, luidt de verklaring van de politie van Illinois.

53
Share

Zou het komen door het inspirerende gesprek dat hij vorige week bij Catherine voerde met IkVader? Ach nee, zo arrogant zijn we niet. Maar toch… een paar dagen later prijkt Het Gezin plots op de agenda van PvdA-voorman Wouter Bos. In felle bewoordingen kraakt hij het gezinsbeleid van het CDA.

83
Share

Hoera! Gisteren was ik te gast bij de Life & Cooking-variant van TV Oost, de regionale tv-zender van Zwolle, Deventer, Enschede en omstreken. Onderweg in de trein las ik Father and Child Reunion, een boek waarin de Amerikaanse vaderexpert Warren Farrell onder meer stelt dat de westerse maatschappij mannen stelselmatig ontmoedigt om de zorg voor kinderen op zich te nemen. Hoofdschuldigen: wetgeving die moeders consequent bevoordeeld, de vrouwenbeweging en de media van die vaders vaak als stoethaspels afficheren. Tikje zwaar aangezet, amigo Warren, dacht ik nog terwijl de taxi me bij een zendmast in Hengelo afzette.

358
Share