IkVader test de Nissan Qashqai


Een prima auto, deze Qashqai, maar in de standaarduitvoering Visia komt hij niet erg flitsend over

De Nissan Qashqai is al jaren een succesnummer in Nederland, maar werd door IkVader.nl nog nooit op zijn merites als gezinsauto beoordeeld. Daar is het nu, met een vernieuwde Qashqai in de showroom, dan ook hoog tijd voor!

test nissan QashqaiHalf miljoen automobilisten
De Nissan Qashqai is al sinds 2007 op de markt en hij wist al meer dan een half miljoen automobilisten te overtuigen. Nu is hij dan op een fiks aantal punten vernieuwd, al valt dat in eerste instantie niet eens zo op. We lopen even een rondje rond ons donkerblauwe testmodel. Nissan is niet half te werk gegaan. De grille, de motorkap, de koplampen, voorspatborden en de bumper zijn vernieuwd. Het front van de auto ziet er wat hoekiger uit. Aan de achterkant zijn de lichtunits vernieuwd. Ze hebben weliswaar nog de dezelfde vorm, maar hebben deels helder glas. Onze test Qashqai kwam naar de redactie in een basic-uitvoering: de eenvoudige Visia. Dat betekent weinig poespas in en aan de auto. Lichtmetalen velgen bijvoorbeeld is echt te veel gevraagd: meer dan 16 inch stalen velgen met wieldoppen zit er niet in. Het metallic blauw van de lak is een extra. Al met al ziet de Qashqai er in deze uitvoering zelfs met vernieuwingen een beetje saai uit. Hij is lang niet meer zo onderscheidend als toen hij net nieuw op de markt was.

Ook het interieur van de Qashqai Visia is wat flets, maar wel van een goede kwaliteit
Ook het interieur van de Qashqai Visia is wat flets, maar wel van een goede kwaliteit.

Handen aan het stuur
Ook het interieur van de Qashqai heeft lichte wijzigingen ondergaan. Het instrumentarium heeft een nieuw design, de boordcomputer heeft een nieuw, beter afleesbaar scherm. De passagiers voorin kunnen telefoon of MP3-speler kwijt in een klein vakje achter de versnellingspook. Gebleven is de hoge zit achter het stuur, net als de hoge en dus makkelijke instap. Een pluspunt is de vele bedieningsknopjes op het stuur. Toch de boordcomputer, de audio, de telefoon en de cruisecontrol bedienen en geen moment de handen van het stuur hoeven te halen, dat verhoogt de veiligheid van bestuurder en overige inzittenden.

Handen aan het stuur houden is makkelijk met zoveel knopjes op het stuurwiel.
Handen aan het stuur houden is makkelijk met zoveel knopjes op het stuurwiel.


Airconditioning

De stoelen geven overigens goede steun. Ook op de Visia-uitvoering van de Qashqai levert Nissan een airconditioning, zij het een handbediende. Bergruimte is er voorin met zes opbergplekken (en –plekjes) voldoende. Bekerhouders zijn er in tweevoud. Het is raadzaam om uw kinderen in de Qashqai niet met elektrische bediening te laten spelen. Op deze Nissan zit namelijk geen raamblokkering, die zere vingertjes en armpjes moet voorkomen. Diverse testjes (met onze nu pijnlijke onderarm) wezen dit uit. De bediening van de ramen is met een knop wel elektronisch te blokkeren, maar dan kan ook de passagier aan de rechterzijde zijn raam niet meer bedienen. Hier had Nissan even beter over na moeten denken. Het ontbreken van raamblokkering is lastig en gevaarlijk. Het interieur voldoet verder prima, maar ook hier is het niet erg sprankelend.

Voldoende ruimte voor de kinderen, maar de bergruimte is erg schaars: twee vakken.
De bagageruimte is met 410 liter niet bovenmatig groot. Wie groter wil, kieze een Qashqai+2

Opruimen?
De kinderen hebben achterin voldoende ruimte. Zelfs pubers en volwassen zitten ruim, ondanks de tunnel met aandrijflijn in het midden. Wat tegenvalt is de bergruimte, meer dan twee opbergplekken konden wij achterin niet vinden. Zelfs stoelvakken aan de achterzijde van de voorstoelen is al te veel gevraagd op de Qashqai in Visia-uitvoering. Er zijn wel drie gordels en twee ISOFIX-punten aanwezig. De kids moeten het ook stellen zonder leeslampje en zonder bekerhouders. Die zitten er pas op vanaf de Acenta-uitvoering. De achterbank is met een breedte van 129 cm voldoende breed voor drie kinderzitjes naast elkaar. De bagageruimte is te bereiken via de achterklep, die omhooggeklapt wel een tildrempel van 78 cm achterlaat. De bagageruimte is met 410 liter niet bijzonder groot, al lijkt hij op het oog best voorzien van een aardig volume. Hij is maximaal 141 centimeter breed, tussen de prominente wielkasten meet hij 111 cm. Er zitten vier sjorogen in de bagageruimte. Wie meer ruimte wil, kan overigens ook kiezen voor de Qashqai +2. Die heeft, afhankelijk van de stand van de stoelen, 450 tot 550 liter inhoud achterin.

De hoogste versnelling
Onze test Qashqai was voorzien van een 1.6 benzinemotor van 115 pk. Dat is een aardige motor, iets lawaaiig op hoge toeren. De Qashqai ontbeert in deze uitvoering dan ook een zesversnellingsbak, we moeten het met vijf gangen doen. Dat zorgt voor 3600 toeren bij 120 km/h. De CO2-uitstoot van 155 g/km bezorgt de Qashqai een C-label. Je vraagt je af hoe dat geweest zou zijn met een zesversnellingsbak. Het verbruik ligt op 1 liter euro loodvrij op 13,3 km. Het weggedrag van de Qashqai is aangenaam en soepel. De hoogte van de koets doet de auto iets hellen in sneller genomen bochten. De Visia-uitvoering omvat overigens geen ESP.
De Nissan Qashqai is een publiekslieveling. Hij is allang succesvol. Misschien is daarom niet zo erg dat wij niet helemaal ondersteboven zijn van de Qashqai. Hij scoort overall wel een voldoende, maar blinkt nergens in uit. Wat betreft uiterlijk en innerlijk doet hij (zeker in deze eenvoudige uitvoering) saai aan. Als gezinsauto laat hij toch wat steekjes vallen, met als opvallendste omissie het gebrek aan bergruimte rond de achterbank. Dat vinden de kids ‘niet leuk!’.

De Qashqai in Visia-uitvoering en donkerblauw metallic ziet er wat gewoontjes en basic uit. In onderstaande video ziet u hoe het ook kan.

IkVader checklist
Isofix ja (2)
Raamblokkering: nee (enkel centraal, elektronisch)
Uitschakelbare airbag voorin: ja
Opbergplekken voorin: 6
Opbergplekken achterin: 2
Aantal gordels achterin: 3
Aantal airbags totaal: 6
Leeslampjes achterin: 0
Bekerhouders voorin: 2
Bekerhouders achterin: 0
12 volt achterin: nee

EuroNCAP crashtest (2007)
Aantal sterren overall: *****
Volwassene bescherming: *****
Kinder bescherming: ****

Meer informatie
Bezoek de website van Nissan.

Vorige De Gordon-methode
Volgende Mee met de fietsnomaden van Cycletours

Ook interessant

Met een verhaal over de bloementjes en de bijtjes is jouw sexuele voorlichtingsverhaal tegenwoordig niet compleet. Je doet er verstandig aan je kind ook te attenderen op de gevaren van schaammuis, digitale wratten en andere ´sexuele aandoeningen´ die ze via internet kunnen oplopen. De nieuwe site Internetsoa vertelt je er alles over.

Share

Hoeveel kerels zijn al in dit snoetje getuind? Vermoedelijk een hele stoet want, de Amerikaanse schrijfster Christine Gallagher heeft al heel wat stof weten te verzamelen voor haar boeken The Women’s Book on Revenge en het recente The Divorce Party Planner. Van deze zelfverklaarde Überbitch mag, nee, móet een scheiding ontaarden in een orgie van wraak. Ze reikt haar lezeressen ‘101 Ways To Make Him Suffer Forever And Ever’ aan en als de wraaklust is gebotvierd is het partytime. Leest en huivert.

Share

ochtendmisselijkheid vrouw zwangerschapAls jouw vrouw niet bij deze club hoort, hebben jullie mazzel. Ruim de helft van de zwangere vrouwen tobt in de eerste drie maanden van de zwangerschap met het verschijnsel ochtendziekte. Deze naam is bedrieglijk: je vrouw kan zich op elk uur van de dag misselijk voelen, kokhalzen en overgeven.

 

Share

Vaderschap heeft vele voordelen, een daarvan is dat je beter verdient dan mannen zonder kinderen. Een ander voordeel is dat je op je werk beter presteert, zo blijkt uit Nederlands onderzoek dat deze week is gepubliceerd. Werknemers die een gezin hebben en in hun vrije tijd leuke dingen doen met het gezin, presteren beter op …

Share

vinexvaderVader kan niet goed voor de kinderen zorgen. Hij kan het huis niet opruimen. Vader is een sukkel. Vinden veel vrouwen. En de overheid deelt die mening. Daphne van Paassen onderzocht of dat beeld terecht is.

Share

Ik zit aan een flesje wijn, een mooie Bordeaux. Ontvangen van de aardige heren van Radio Nederland Wereldomroep alwaar ik een paar dagen terug in de uitzending mocht opdraven. Onderwerp: bevallingsverlof voor vaders. Vorige week bleek de Tweede Kamer in meerderheid (VVD, D’66 en PvdA) vóór het idee om, wanneer een vrouw na een bevalling niet alle verlofdagen opneemt, de resterende dagen naar de jonge vader over te hevelen. Wat vind u daarvan?  Nou, begon ik, het idee erachter vind ik uit-sté-kend! De vader na de geboorte méér verlofdagen geven dan de miezerige twee dagen kraamverlof die ons mannen op dit moment wordt toegemeten? Per-féct!

Share