IkVader test de Nissan Qashqai


Een prima auto, deze Qashqai, maar in de standaarduitvoering Visia komt hij niet erg flitsend over

De Nissan Qashqai is al jaren een succesnummer in Nederland, maar werd door IkVader.nl nog nooit op zijn merites als gezinsauto beoordeeld. Daar is het nu, met een vernieuwde Qashqai in de showroom, dan ook hoog tijd voor!

test nissan QashqaiHalf miljoen automobilisten
De Nissan Qashqai is al sinds 2007 op de markt en hij wist al meer dan een half miljoen automobilisten te overtuigen. Nu is hij dan op een fiks aantal punten vernieuwd, al valt dat in eerste instantie niet eens zo op. We lopen even een rondje rond ons donkerblauwe testmodel. Nissan is niet half te werk gegaan. De grille, de motorkap, de koplampen, voorspatborden en de bumper zijn vernieuwd. Het front van de auto ziet er wat hoekiger uit. Aan de achterkant zijn de lichtunits vernieuwd. Ze hebben weliswaar nog de dezelfde vorm, maar hebben deels helder glas. Onze test Qashqai kwam naar de redactie in een basic-uitvoering: de eenvoudige Visia. Dat betekent weinig poespas in en aan de auto. Lichtmetalen velgen bijvoorbeeld is echt te veel gevraagd: meer dan 16 inch stalen velgen met wieldoppen zit er niet in. Het metallic blauw van de lak is een extra. Al met al ziet de Qashqai er in deze uitvoering zelfs met vernieuwingen een beetje saai uit. Hij is lang niet meer zo onderscheidend als toen hij net nieuw op de markt was.

Ook het interieur van de Qashqai Visia is wat flets, maar wel van een goede kwaliteit
Ook het interieur van de Qashqai Visia is wat flets, maar wel van een goede kwaliteit.

Handen aan het stuur
Ook het interieur van de Qashqai heeft lichte wijzigingen ondergaan. Het instrumentarium heeft een nieuw design, de boordcomputer heeft een nieuw, beter afleesbaar scherm. De passagiers voorin kunnen telefoon of MP3-speler kwijt in een klein vakje achter de versnellingspook. Gebleven is de hoge zit achter het stuur, net als de hoge en dus makkelijke instap. Een pluspunt is de vele bedieningsknopjes op het stuur. Toch de boordcomputer, de audio, de telefoon en de cruisecontrol bedienen en geen moment de handen van het stuur hoeven te halen, dat verhoogt de veiligheid van bestuurder en overige inzittenden.

Handen aan het stuur houden is makkelijk met zoveel knopjes op het stuurwiel.
Handen aan het stuur houden is makkelijk met zoveel knopjes op het stuurwiel.


Airconditioning

De stoelen geven overigens goede steun. Ook op de Visia-uitvoering van de Qashqai levert Nissan een airconditioning, zij het een handbediende. Bergruimte is er voorin met zes opbergplekken (en –plekjes) voldoende. Bekerhouders zijn er in tweevoud. Het is raadzaam om uw kinderen in de Qashqai niet met elektrische bediening te laten spelen. Op deze Nissan zit namelijk geen raamblokkering, die zere vingertjes en armpjes moet voorkomen. Diverse testjes (met onze nu pijnlijke onderarm) wezen dit uit. De bediening van de ramen is met een knop wel elektronisch te blokkeren, maar dan kan ook de passagier aan de rechterzijde zijn raam niet meer bedienen. Hier had Nissan even beter over na moeten denken. Het ontbreken van raamblokkering is lastig en gevaarlijk. Het interieur voldoet verder prima, maar ook hier is het niet erg sprankelend.

Voldoende ruimte voor de kinderen, maar de bergruimte is erg schaars: twee vakken.
De bagageruimte is met 410 liter niet bovenmatig groot. Wie groter wil, kieze een Qashqai+2

Opruimen?
De kinderen hebben achterin voldoende ruimte. Zelfs pubers en volwassen zitten ruim, ondanks de tunnel met aandrijflijn in het midden. Wat tegenvalt is de bergruimte, meer dan twee opbergplekken konden wij achterin niet vinden. Zelfs stoelvakken aan de achterzijde van de voorstoelen is al te veel gevraagd op de Qashqai in Visia-uitvoering. Er zijn wel drie gordels en twee ISOFIX-punten aanwezig. De kids moeten het ook stellen zonder leeslampje en zonder bekerhouders. Die zitten er pas op vanaf de Acenta-uitvoering. De achterbank is met een breedte van 129 cm voldoende breed voor drie kinderzitjes naast elkaar. De bagageruimte is te bereiken via de achterklep, die omhooggeklapt wel een tildrempel van 78 cm achterlaat. De bagageruimte is met 410 liter niet bijzonder groot, al lijkt hij op het oog best voorzien van een aardig volume. Hij is maximaal 141 centimeter breed, tussen de prominente wielkasten meet hij 111 cm. Er zitten vier sjorogen in de bagageruimte. Wie meer ruimte wil, kan overigens ook kiezen voor de Qashqai +2. Die heeft, afhankelijk van de stand van de stoelen, 450 tot 550 liter inhoud achterin.

De hoogste versnelling
Onze test Qashqai was voorzien van een 1.6 benzinemotor van 115 pk. Dat is een aardige motor, iets lawaaiig op hoge toeren. De Qashqai ontbeert in deze uitvoering dan ook een zesversnellingsbak, we moeten het met vijf gangen doen. Dat zorgt voor 3600 toeren bij 120 km/h. De CO2-uitstoot van 155 g/km bezorgt de Qashqai een C-label. Je vraagt je af hoe dat geweest zou zijn met een zesversnellingsbak. Het verbruik ligt op 1 liter euro loodvrij op 13,3 km. Het weggedrag van de Qashqai is aangenaam en soepel. De hoogte van de koets doet de auto iets hellen in sneller genomen bochten. De Visia-uitvoering omvat overigens geen ESP.
De Nissan Qashqai is een publiekslieveling. Hij is allang succesvol. Misschien is daarom niet zo erg dat wij niet helemaal ondersteboven zijn van de Qashqai. Hij scoort overall wel een voldoende, maar blinkt nergens in uit. Wat betreft uiterlijk en innerlijk doet hij (zeker in deze eenvoudige uitvoering) saai aan. Als gezinsauto laat hij toch wat steekjes vallen, met als opvallendste omissie het gebrek aan bergruimte rond de achterbank. Dat vinden de kids ‘niet leuk!’.

De Qashqai in Visia-uitvoering en donkerblauw metallic ziet er wat gewoontjes en basic uit. In onderstaande video ziet u hoe het ook kan.

IkVader checklist
Isofix ja (2)
Raamblokkering: nee (enkel centraal, elektronisch)
Uitschakelbare airbag voorin: ja
Opbergplekken voorin: 6
Opbergplekken achterin: 2
Aantal gordels achterin: 3
Aantal airbags totaal: 6
Leeslampjes achterin: 0
Bekerhouders voorin: 2
Bekerhouders achterin: 0
12 volt achterin: nee

EuroNCAP crashtest (2007)
Aantal sterren overall: *****
Volwassene bescherming: *****
Kinder bescherming: ****

Meer informatie
Bezoek de website van Nissan.

Vorige De Gordon-methode
Volgende Mee met de fietsnomaden van Cycletours

Ook interessant

Ja, wij mannen zijn weer in het nieuws! Discovery Channel heeft een uitputtend onderzoek laten doen naar Europese mannen en wat blijkt? Wij, poldermannen, blijken de grootste vrijbuiters van heel Europa!

Share

Stel. Je bent een player van een jaar of 24. Je gaat op een avond stappen, ontmoet een spannende dame van mid-twintig & belandt nog diezelfde nacht in bed. ‘Nee, ik slik de pil niet,’ zegt ze. ‘Maar schat, je hoeft je geen zorgen te maken,’ voegt ze er aan toe. Wat dat precies betekent, weet je niet en je vraagt ook niet naar. Ze zal wel een spiraaltje hebben, denk je, een of andere rekenmethode of in elk geval een goede reden om tegen jou te zeggen dat jij je geen zorgen hoeft te maken.

Share

Stress, voorjaarsdip, statische zaadcellen, te weinig eicellen, te weinig passie… Aan de lange lijst Mogelijke Oorzaken Voor Niet Zwanger Raken (plaatselijk ook bekend als de MOVNZR-lijst) is weer een bullet pointje toe te voegen. Oude meubels. Tenminste, met deze crea trouvaille scoort ene professor Kim Harley dezer dagen wereldwijd krantenkoppen. Prof Kim meent dat knusse …

Share

alimentatieTwaalfduizend gescheiden gezinnen raken in financiële problemen omdat een van de ouders, meestal  de vader, zijn alimentatiebijdrage niet kan of wil betalen. Dit stelt het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) uit Gouda. 

Share

Peugeot timmert momenteel hard aan de weg met gezinsauto’s. Eerst was er de 3008, die tussen hatchback, SUV en crossover in hangt, nu is er de 5008. Een fullsize MPV, een echte zevenzitter, die het etiket ‘gezinsauto’ meer dan waar zou moeten kunnen maken. Of dat echt zo is, zien we in de Gezinsautotest van …

Share

logo trouwAan de vooravond van vaderdag bezocht Trouw-redacteur Peter Henk Steenhuis de ‘IkVader Workshop’. Maar na een dag weet hij nog steeds niet wat een vader is, of het beter is om drie dagen te werken, hoe laat de kinderen naar bed moeten, en al helemaal niet hoe hij een luier moet ombinden. Enfin. Maar wat hij wel weet: hij is niet de enige.

Share